سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: جان کری، وزیر امور خارجه امریکا در تلاش برای تحت فشار قرار دادن مقامات روسیه جهت توقف حمایت از دولت سوریه، به مسکو سفر کرده است.

به گزارش شبکه پرس تی وی، بر اساس گزارش روز سه‌شنبه (۱۷ اردیبهشت، ۷ می ) رسانه‌ها، در حالی که امریکا اعلام کرده است تلاشی عمده را برای کمک نظامی به شورشیان تحت حمایت خارج که به دنبال سرنگونی دولت بشار اسد هستند، آغاز کرده، پیش بینی می‌شود مسائل پیرامون حملات هوایی و موشکی رژیم اسرائیل علیه تاسیسات سوریه در راس دستور کار مذاکرات قرار بگیرد.

روسیه پیشتر در مورد حملات رژیم اسرائیل ابراز نگرانی جدی کرد و هشدار داد که چنین اقدامات تجاوزکارانه‌ای منجر به گسترش تنش‌ها به کشورهای همسایه سوریه می‌شود.

علی رغم فشارهای فزاینده روی مسکو از سوی امریکا برای توقف حمایت از دولت سوریه، روسیه تاکنون در مقابل تلاش امریکا و متحدان این کشور برای مداخله مستقیم نظامی در سوریه مقاومت کرده و تاکید کرده بحران در سوریه باید به صورت دیپلماتیک حل و فصل شود.

کری با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مسکو دیدار خواهد کرد و این در حالی است که این دو به شدت در رابطه با رویدادهای سوریه و آینده بشار اسد، رئیس جمهور این کشور اختلاف نظر دارند.

در عین حال، دولت اوباما اخیرا اعلام کرده است که حمایت تسلیحاتی از تروریست‌های مسلح در سوریه را که شامل عناصر تروریستی وابسته به القاعده نیز می‌شوند، منتفی نمی‌داند.

پیش از سفر کری به مسکو، وزارت امور خارجه روسیه از غرب خواست که از سیاسی سازی مسئله سلاح‌های شیمیایی در سوریه دست بکشد.

این در حالی است که کارلا دل پونته، یکی از اعضای کمیسیون سازمان ملل برای تحقیق در مورد ادعای استفاده از گاز سارین در سوریه، روز یک شنبه اعلام کرد که نیروهای مخالف دولت، و نه نیروهای رژیم اسد از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده‌اند.

وی در مصاحبه با یک شبکه تلوزیونی گفت « این گمان جدی اما نه هنوز قطعی» وجود دارد که «مخالفان و شورشیان و نه نیروهای دولتی» از گاز سارین استفاده کرده‌اند.

وزیر امور خارجه امریکا بعد از سفر خود به روسیه، قرار است به رم سفر کند تا با مقامات ایتالیایی، اردنی و اسرائیل در مورد مسائل خاورمیانه از جمله وضعیت سوریه بحث و گفت‌وگو کند.

کد خبر 213039
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز