همشهری آنلاین: بعد از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اینکه به اسنودن مدارکی برای ترک فرودگاه مسکو داده شده است، مقامات امریکا به روسیه در مورد اعطای پناهندگی به این افشاگر امریکایی هشدار دادند.

اسنودن

به گزارش پرس تی وی، سناتور رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای امریکا، در هشداری صریح به روسیه، گفت این کشور بواسطه اعطای پناهندگی به اسنودن در حال ایجاد یک بحران دیپلماتیک است.

منندز در بیانیه‌ای که به روزنامه لس آنجلس تایمز فرستاده شد، گفت: «من پیام خود را به روسیه تکرار می‌کنم؛ اعطای هرگونه پناهندگی به ادوارد اسنودن به روابط امریکا-روسیه آسیب خواهد رساند.»

وی افزود: «ادوارد اسنودن یک فراری است که باید در رابطه با اتهامات جدی جاسوسی در امریکا مورد پیگرد قضایی قرار بگیرد. اسنودن همچنان اسناد حساسی را در اختیار دارد و اینکه روسیه یا هر کشور دیگری به وی پناهندگی یا اجازه عبور بدهد، مستقیما به اولویت‌های امنیت ملی ما ارتباط پیدا می‌کند.»

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه (۲ مرداد، ۲۴ جولای) گفت، مقامات امریکا در مورد وضعیت اسنودن خواستار «شفاف سازی و صراحت» روسیه هستند.

کارنی به خبرنگاران گفت: «موضع ما در مورد آقای اسنودن همان چیزی است که قبلا هم بود؛ اینکه وی نه یک فعال حقوق بشر است و نه یک فعال مخالف دولت.»

مقامات روسیه در برابر خواسته امریکا مبنی بر استرداد این افشاگر اطلاعاتی مقاومت کرده و می‌گویند، امریکا به طور مکرر درخواست ‌استرداد مجرمین از سوی روسیه را رد کرده است.

رسانه‌های روسیه روز چهارشنبه گزارش دادند، مدارکی به افشاگر امریکایی داده شده است که بواسطه آنها وی ‌می‌تواند فرودگاه بین المللی مسکو را ترک کند.

با وجود این، وکیل اسنودن بعد از ظهر چهارشنبه گفت، موکل وی باید یک روز یا بیشتر را در این فرودگاه سپری کند زیرا مدارک اعطای پناهندگی به وی در روسیه ناقص هستند.

اسنودن بعد از افشای برنامه‌های محرمانه امریکا مبنی بر نظارت بر تماس‌های تلفنی و داده‌های اینترنتی شهروندان این کشور و دیگر کشورهای جهان، در امریکا به جاسوسی متهم شده است.

کد خبر 224576
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز