پنجشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهور روسیه از افشاگر برنامه‌های جاسوسی آمریکا خواست هر چه سریعتر خاک مسکو را ترک کند.

putin snowden

به گزارش فارس، «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه از «ادوارد اسنودن»، افشاگر برنامه‌های جاسوسی آمریکا خواست در اسرع وقت خاک مسکو را ترک کند.

بنا به گزارش رسانه‌های بین‌المللی، پوتین درباره ادوارد اسنودن گفت: «من امیدوارم ایشان به محض اینکه فرصت رفتن به جایی دیگر داشته باشد، این کار را انجام دهد.»

آقای «ادوارد اسنودن» پیمانکار فنی سابق آژانس امنیت ملی آمریکا و کارمند سابق سازمان سیا در این کشور است که ماه گذشته با انتشار اسناد فوق محرمانه از برنامه‌های جاسوسی گسترده آمریکا پرده برداشت.

وی در 23 ژوئن از هنگ‌کنگ به مسکو پرواز و از روسیه درخواست پناهندگی کرد.

آقای اسنودن از چهار هفته پیش در سالن ترانزیت فرودگاه «شرمتیوو »در روسیه اقامت دارد و تاکنون از بیست و یک کشور درخواست پناهندگی کرده است.

دولت روسیه پیشتر گفته بود که مادامی که آقای اسنودن از افشای اطلاعات سری مربوط به آمریکا دست بردارد، می‌تواند در روسیه بماند.

قراردادی بین آمریکا و روسیه برای استرداد متهمان وجود ندارد، با این حال آمریکا از روسیه خواسته که برای حفظ روابط دو کشور آقای اسنودن را از روسیه اخراج کند.

موضوع استرداد ادوارد اسنودن در چند هفته اخیر باعث تنش‌های فزاینده بین آمریکا با روسیه و چین شده است.

آمریکا این دو کشور را متهم می‌کند که به این افشاگر کمک کرده‌اند. اتهامی که روسیه و چین آن را انکار می‌کنند.

رئیس جمهور روسیه، امروز، پنجشنبه اظهار کرد: «او (اسنودن) بدون دعوت به کشور ما آمد. ما او را دعوت نکردیم. ضمن اینکه مقصد نهایی او هم روسیه نبود. قرار بود او به کشورهای دیگر سفر کند.»

وی افزود: «ولی وقتی او سوار هواپیما بود، همتایان آمریکایی ما پروازهای بیشتر او را ممنوع کردند.»

پوتین در انتقاد تلویحی از دولت آمریکا گفت: «آنها همه کشورهای دیگر را ترسانده‌اند، هیچ‌کس دیگر نمی‌خواهد او را به این شیوه تحویل بگیرد. در واقع خود آنها اسنودن را در خاک ما گیر انداختند.»

افشاگری‌های اسنودن نشان می‌دهد دولت آمریکا به شکلی سازمان‌یافته و در سطحی وسیع مکالمات تلفنی و ارتباطات اینترنتی را در تمام دنیا شنود می‌کند.

مطابق اسناد افشا شده، حتی مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا هم از اقدامات پایش و نظارت آمریکا مصون نبوده‌اند.

اسناد منتشر شده همچنین عملیات پایش و شنود کشورهای انگلیس و فرانسه را افشا کرده‌اند.

افشاگری‌های اسنودن باعث خشم مقام‌های بلندپایه آمریکا و متحدان این کشور شده است.

روسیه و چین دو کشوری بودند که اقدامات جاسوسی آمریکا را سرزنش کرده‌اند.

دولت آمریکا گذرنامه آقای اسنودن را باطل کرده است. به همین دلیل، وی که ویزای روسیه ندارد نتوانسته بخش ترانزیت فرودگاه را ترک کند.

کد خبر 223686
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز