شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: کوچکترین روباتی که تاکنون ساخته شده و از قابلیت پرواز برخوردار است،‌ اولین پروازش را با موفقیت انجام داد.

روبات

براساس گزارش فاکس‌نیوز،‌ حشرات از بالهایی کوچک و مغزهایی کوچک‌تر برخوردارند، با این‌همه هنوز می‌توانند بسیار سریع و فرز پرواز کنند و حتی در مسیر پروازشان از پس چاله‌های هوایی نیز بر‌بیایند، این توانایی عجیب حشرات سالها بود که ذهن رابرت وود، استاد دانشگاه هاروارد را به خود مشغول کرده‌بود.

وی اکنون پس از سالها آزمایش و ابداع و الهام گرفتن از طرح کتاب‌ داستان‌های برجسته کودکان،‌ روبات‌هایی به اندازه یک سکه 1 سنتی ابداع کرده‌ که می‌توان با کنترل از راه دور آن را به پرواز درآورد. ممکن است فکر کنید هرچه ابزاری کوچک‌تر باشد،‌ساختش آسان‌تر است،‌اما حقیقت چیز دیگری است، از این رو است که ساخت روباتی به این کوچکی با قابلیت پرواز چالش بزرگی برای محققان به شمار می‌رفت.

روبات

این روبات که محققان آن را RoboBee نامیده‌اند، درثانیه 120 بار بالهایش را به هم می‌زند، تقریبا سریع تر از آنچه چشم بتواند حرکت آنها را ببیند،‌این روبات همچنین مانند یک‌ هلی‌کوپتر از قابلیت مانور دادن و پرواز افقی برخوردار است. این روبات با وزنی کمتر از 80 میلی‌گرم یک دوازدهم وزن یک سکه 1 سنتی را دارد. ابعاد روبات به اندازه‌ای کوچک است که استفاده از تجهیزات رایج پرواز در آن غیر‌ممکن بود و محققان برای ایجاد قابلیت پرواز در آن باید از راه دیگری استفاده می‌کردند.

به گفته محققان روبات‌های بزرگ با استفاده از موتورهای الکترومغناطیسی حرکت می‌کنند، اما ابعاد کوچک RoboBee باعث شد جایگزینی برای این موتورها ساخته شوند. محققان برای ساخت این جایگزین از نوارهای سرامیکی استفاده کردند که با قرار گرفتن در معرض میدان الکتریکی منقبض و منبسط می‌شوند،‌تکنیکی که به فیزیوالکتریک شهرت دارد.

برای ساخت دیگر بخش‌های این روبات نیز محققان از شکل‌های برجسته و سه‌بعدی کتاب‌های کودکانه الهام گرفتند و از تکنیکی استفاده کردند که در آن از لایه‌های فیبر کربنی،‌ برنج، سرامیک و دیگر مواد استفاده شده‌بود. این لایه‌ها که به صورت تاخورده و یا لایه‌لایه بودند،‌ با استفاده از لیزری قدرتمند به شکل مدارها و قطعات مختلف برش داده شدند و در نهایت این قطعات در قالب ابزاری بسیار کوچک اما عملیاتی سرهم بندی شدند.

کد خبر 212326
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز