آپوفیس، یک سیارک «نوع S» متشکل از سیلیکات و نیکل-آهن، کاملا با سیارک غنی از کربن «نوع C» بننو در تضاد است. پس از در نظر گرفتن چندین مقصد بالقوه، از جمله زهره و دنباله‌دارهای مختلف، ناسا به دلیل نزدیک شدن آپوفیس به زمین، آن را به عنوان مقصد بعدی اسیریس انتخاب کرد.

برخورد سیارک با زمین

همشهری آنلاین-یکتا فراهانی : بررسی ها حاکی از آن است از زمانی که بشر امکان اندازه‌گیری فواصل و بررسی پدیده‌های نجومی را پیدا کرده تاکنون هیچ سیارکی به اندازه آپوفیس تا این حد به کره زمین نزدیک نشده است. وزن این سیارک ۴۰ تا ۵۰ میلیون تن تخمین زده می‌شود و فاصله آن نیز با کره زمین در روز ۱۳ آوریل ۲۰۲۹ کمتر از ۳۲ هزار کیلومتر خواهد بود.

مطالعه و بررسی سیارک‌ها

فضاپیمای «اسیریس-رکس» ماه سپتامبر گذشته نمونه‌هایی از سیارک بونو را به زمین منتقل کرد. ماموریت این فضاپیما نیز مطالعه و بررسی سیارک‌هاست.

این سیارک که قبلاً با نام موقت ۲۰۰۴ ام ان ۴ نامیده می‌شد یک سیارک نزدیک به زمین است. داده‌های اولیه نشان می‌داد که این سیارک در ۱۳ آوریل ۲۰۲۹ با فاصله خطرناکی از کنار زمین خواهد گذشت یا با احتمال ۲٫۷ درصد با زمین برخورد خواهد کرد.

احتمال برخورد با زمین

البته در سال ۲۰۱۳، براساس آخرین مطالعات صورت گرفته، احتمال برخورد آپوفیس رد شد. این سیارک قطری نزدیک به ۳۲۵ متر دارد که از کمربند کویپر به سمت زمین حرکت می‌کند. نیروی نظامی ایالات متحده آمریکا و روسیه به فکر منحرف کردن این سیارک بوده‌اند
سیارک آپوفیس از زمان کشف خود در سال ۲۰۰۴ که «خدای آشوب» نامیده می شود، موضوع جذاب و همچنین نگرانی برای ستاره شناسان در سراسر جهان بوده است. نزدیکی قریب الوقوع آن به زمین در سال ۲۰۲۹ نیز علاقه شدید و بررسی دقیق را برانگیخته است.

احتمال برخورد سلطان هرج و مرج با زمین! | چه زمانی انتظارش را داشته باشیم؟

ردیابی آپوفیس ؛ مسیر اطمینان بخش

آپوفیس به‌عنوان یک شیء نزدیک به زمین (NEO) با قطر تقریبی ۳۳۵ متر، به‌خاطر برخوردهای نزدیک آینده‌اش با سیاره ما، به‌ویژه در سال‌های ۲۰۲۹ و ۲۰۳۶، شهرت زیادی پیدا کرده است.

در ۱۳ آوریل ۲۰۲۹ در فاصله ۳۷۳۹۹ کیلومتری از سطح زمین حرکت خواهد کرد. فاصله ای که در مقیاس کیهانی به طرز نگران کننده ای نزدیک به نظر می رسد .
این پرواز قریب الوقوع فرصت بی سابقه ای برای دانشمندان به شمار می رود . آنها بدون نیاز به ماموریت فضایی اختصاصی، می توانند سیارکی به این بزرگی را از نزدیک رصد و مطالعه کنند. ضمن آنکه مشاهده مستقیم بینش هایی را در مورد ترکیب، ساختار و دینامیک آسمانی آن نوید می دهد.

بیشتر بخوانیم :

این فناوری زمین را از گزند سیارک ها حفظ می کند
این سیارک خطرناک به زمین نزدیک می‌شود | ماموریت اسیریس اپکس ناسا چیست؟

بررسی نگرانی ها در مورد آپوفیس

با وجود نگرانی های اولیه، مطالعات گسترده هر گونه ترس از برخورد احتمالی با سیاره ما را رد کرده است. محاسبات مسیر دقیق، بر اساس سال‌ها مشاهده و تحلیل‌، تأیید می‌کند که آپوفیس هیچ تهدیدی برای زمین برای آینده قابل پیش‌بینی ندارد.
پل ویگرت، نویسنده اصلی مطالعات اخیر می گوید: آپوفیس از زمان کشف خود در سال ۲۰۰۴ ما را مجذوب خود کرده است. چون این اولین تهدید واقعی از طرف سیارک برای سیاره ما به نظر می رسد . به عقیده ویگرت این سیارکی است که ما نمی توانیم از تماشای آن دست برداریم.


برخورد غیرمستقیم
اما چگونه محققان می توانند از این خطر ناچیز مطمئن باشند؟ مسیر یک سیارک در فضا تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله برهم کنش های گرانشی با دیگر اجرام آسمانی است.
هایت، دانشجوی کارشناسی در واترلو که در این تحقیق مشارکت داشت نیز در این خصوص می گوید : با توجه به نزدیک شدن آپوفیس به زمین، این خطر قابل تصور وجود دارد که انحراف در مسیر فعلی آن بتواند آن را به منطقه برخورد نزدیک‌تر کند.

خطرات احتمال برخورد

به این ترتیب به طور فرضی، برخورد یک سیارک دیگر با آپوفیس می تواند باعث ایجاد چنین انحرافی شود و ما را وادار به مطالعه این سناریو، هر چند غیرمحتمل کند.

به طور خلاصه، رویکرد آپوفیس در سال ۲۰۲۹ نقطه عطف مهمی در مطالعات سیارک ها به شمار می رود . اما با رد احتمال یک برخورد مخرب، محققان با اطمینان تایید کرده اند که مسیر آپوفیس هیچ تهدید قریب الوقوعی برای زمین نخواهد بود.

کد خبر 851934

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha