همشهری آنلاین: آژانس پناهجویان سازمان ملل با توجه به رویارویی آوارگان مسلمان روهینگیا با خطر سیل‌های موسمی درباره وقوع یک «فاجعه انسانی» در میانمار هشدار داده است.

میانمار

به گزارش پرس تی وی، کمیسیاریای عالی پناهجویان سازمان ملل روز جمعه (۳۰ فروردین) «درباره خطرات پیش روی بیش از ۶۰ هزار آواره در نواحی سیل خیز و پناهگاه‌های موقت به شدت ابراز نگرانی کرد.»

آدریان ادواردز، سخنگوی آژانس پناهجویان سازمان ملل در گفتگو با خبرنگاران تاکید کرد :«پیش بینی می‌شود در فصل باران‌های موسمی از می تا سپتامبر با ریزش باران‌های شدید و طوفان‌های احتمالی در ایالت راخین مواجه شویم؛ ایالتی که در پی خشونت‌های فرقه‌ای سال گذشته با بیش از ۱۱۵ هزار بی‌خانمان مواجه شده است.»

ادواردز در ادامه به حملات مرگبار بودایی‌های افراطی به جامعه مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین در سال گذشته میلادی اشاره کرد که سازمان ملل از آن‌ها به عنوان یکی از گروه‌های اقلیتی که با بیشترین میزان آزار و اذیت در جهان مواجه شدند نام برد.

وی همچنین از کمبود شدید بودجه برای اجرای عملیات‌ها در راستای تامین سرپناه و مواد غذایی برای آوارگان ابراز نگرانی و خاطرنشان کرد فقط ۱۴ درصد از ۱.۴ میلیون دلار هزینه مورد نیاز آژانس پناهجویان سازمان ملل برای عملیات میانمار تامین شده است.

ادواردز هشدار داد :«سیل وضعیت شکننده بهداشتی و اسکان را تشدید می‌کند و خطر وقوع بیماری‌های ناشی از آب را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، چند هزار نفر از مردم هنوز در چادر و سرپناه‌های موقت و بی‌دوام که از برزنت، کیسه‌های برنج و علف ساخته شده زندگی می‌کنند که حتی دربرابر باران‌های ملایم نیز تاب نمی‌آورند.»

مسلمانان روهینگیان حدود ۵ درصد از جمعیت ۶۰ میلیون نفری میانمار را تشکیل می‌دهند. آن‌ها از زمان استقلال این کشور در سال ۱۹۴۸ تاکنون با اذیت و آزار، شکنجه، بی‌توجهی و سرکوب مواجه بوده‌اند.

دولت میانمار به علت ناتوانی در حفاظت از مسلمانان روهینگیا بارها مورد انتقاد قرار گرفته است.

 

کد خبر 210086
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز