گروه بین‌الملل: هشدار، محکومیت، تظاهرات، گزارش، انتقاد، درخواست جهانی و فریاد؛ هیچ‌کدام از اینها در چندین‌ماه گذشته نتوانسته مانع از ادامه کشتار مسلمانان قوم روهینگیا در میانمار شود و هیچ‌کس هنوز به داد کسانی که فعالان حقوق بشر آنها را تحت ظلم‌ترین اقلیت جهان می‌دانند نرسیده است.

میانمار

درحالی‌که کشتار اقلیت مسلمان میانمار توسط بودائیان و نیروهای نظامی این کشور ادامه دارد حالا دیده‌بان حقوق بشر اسنادی را ارائه کرده است که حرکت برنامه‌ریزی شده برای آواره‌کردن و اجبار مسلمانان به ترک خانه و کاشانه‌شان را نشان می‌دهد. این سازمان عکس‌هایی ماهواره‌ای از شهر کیوکپیو در استان راخین میانمار منتشر کرده است که سوزانده‌شدن بیش از ۸۰۰ خانه و «خانه قایقی» را طی هشت ‌ماه گذشته نشان می‌دهد.

براساس گزارش این سازمان در حملات بودائیان مجموعاً ۳۵ هکتار از این شهر تبدیل به خاکستر شده و هزاران نفر از کسانی که دولت آنها را شهروند میانمار به‌حساب نمی‌آورد آواره شده‌اند. عکس‌های ماهواره‌ای دیده‌‌بان حقوق بشر از شهر کیوکپیو مربوط به ۹ مارس و ۲۵ اکتبر(سه روز قبل) است که حجم گسترده تخریب منطقه‌ای را که بیشتر ساکنان آن مسلمانان هستند به خوبی نشان می‌دهد. به‌دنبال انتشار این گزارش مستند، روز گذشته دولت میانمار مجبور شد تخریب گسترده غرب این کشور را تأیید کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، سخنگوی ریاست‌جمهوری میانمار با اعتراض‌های بین‌المللی گروه‌های حقوق بشر تنها به اعلام اینکه رئیس‌جمهور این کشور از تخریب و سوزانده شدن روستاها و شهرها در ایالت راخین مطلع است بسنده کرد. دولت میانمار به تازگی اعلام کرد که در پنج روز گذشته ۱۱۲ نفر در دور جدید خشونت‌های قومی این کشور کشته‌ شده‌اند. به گزارش شینهوا، مدت کوتاهی بعد، دولت با اعلام اشتباه، رقم کشته‌شدگان را ۶۷ نفر اعلام کرد. این در حالی است که آمارهای غیررسمی از تعداد بسیار بیشتر کشته‌شدگان مسلمان در دور جدید حملات بودائیان و نیروهای نظامی میانمار حکایت دارد.

دولت میانمار در‌ماه ژوئن گذشته در ایالت راخین اعلام وضعیت اضطراری کرد. هنوز خبرنگاران نمی‌توانند به راحتی از این منطقه گزارش تهیه کنند و امدادرسانان با بحرانی بودن شرایط امکان کمک‌رسانی به مسلمانان را ندارند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که مسلمانان روهینگیا برای تهیه آب و غذا به‌شدت دچار مشکل هستند. فیل رابرتسون، معاون آسیای سازمان دیده‌بان حقوق بشر به‌دنبال انتشار گزارش این سازمان اعلام کرده که حجم خشونت‌های اخیر نشان می‌دهد که دولت میانمار باید «به سرعت» اقدامات لازم برای برقراری امنیت در ایالت راخین را انجام دهد.

گروهی از خبرنگاران یک شبکه تلویزیونی انگلیس به‌تازگی توانستند به سختی وارد ایالت راخین شوند. گزارش آنها نشان می‌دهد که بزرگ‌ترین محله مسلمان‌نشین در شهر سیتوه، در خشونت‌های قومی کاملا از بین رفته است. روز جمعه دبیر کل سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی از دور جدید خشونت‌ها، در بیانیه‌ای به دولت میانمار هشدار داد که ادامه درگیری‌ها، برنامه اصلاح ساختارهای سیاسی این کشور را با خطر روبه‌رو می‌کند. در دور اخیر درگیری‌ها حداقل شش شهر در غرب میانمار شاهد حملات بودائیان و نظامیان میانمار علیه مسلمانان روهینگیا بوده است.

ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرده است که نیروهای نظامی که برای پایان دادن به خشونت به منطقه اعزام شده‌اند به جای انجام وظیفه خود، مسلمانان را هدف حمله قرار می‌دهند. در میانمار با ۵۵ میلیون نفر جمعیت، ۸۰۰ هزار مسلمان معروف به مسلمانان روهینگیا زندگی می‌کنند که فعالان حقوق بشر وضعیت آنها را مانند زندگی در زندان توصیف کرده‌اند.

مقام‌های دولت نظامی میانمار اعلام کرده‌اند که مسلمانان این کشور باید در اردوگاه‌هایی که شبیه زندان هستند ساکن شوند یا خانه و کاشانه‌شان را رها کرده و از این کشور بروند. مسلمانان روهینگیا در طول سال‌های گذشته با خشونت نیروهای میانمار و بودایی‌ها مجبور به ترک خانه‌های خود و فرار به کشورهای مختلف از جمله بنگلادش شده‌اند. دولت بنگلادش اما از مدتی پیش از پذیرش آوارگان خودداری کرده است. بودائیان، مسلمانان این کشور را بنگال می‌نامند و با وجود اقامت بیش از یک قرن مسلمانان روهینگیا، دولت آنها را دارای حقوق شهروندی نمی‌داند. هنوز هیچ اقدام عملی برای نجات مظلوم‌ترین اقلیت جهان صورت نگرفته است. 

کد خبر 189257
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز