همشهری آنلاین: تصاویر ویدئویی جدید نشان می‌دهد پلیس میانمار در کنار اوباش بودایی که با چوب و شمشیر به مسلمانان روهینگیا حمله می‌کنند ایستاده است.

میانمار

به گزارش شبکه پرس تی وی، به نظر می‌رسد این تصاویر در جریان چند روز خشونت در اواخر ماه مارس در شهر میلکتیلا در منطقه مندلی که دست‌کم ۴۳ کشته بر جای گذاشت از سوی ماموران پلیس فیلمبرداری شده است.

این تصاویر نشان می‌دهد که جمعیت بودایی‌ها به یک جواهرفروشی اسلامی حمله و آن را غارت می‌کنند و وقتی مسلمانان را مورد حمله قرار می‌دهند هلهله می‌کنند و مساجد و خانه‌ها را نیز به آتش می‌کشند.

تصاویر پلیس و راهبان بودایی در بیشتر بخش‌های این فیلم به وضوح به چشم می‌خورد در حالی که راهب‌های بودایی اغلب در خشونت‌ها شرکت می‌کنند و نیروهای پلیس نیز بدون هیچ‌گونه حرکتی به تماشا می‌پردازند.

این تصاویر همزمان با روزی منتشر شد که پیش بینی می‌شد در آن اتحادیه اروپا تحریم‌های باقی مانده میانمار را نیز برای همیشه لغو کند.

در همین حال، دیده‌بان حقوق بشر روز دوشنبه (۲ اردیبهشت) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد مقامات میانمار برنامه‌ای را برای «پاک‌سازی قومی» جامعه مسلمانان روهینگیا در میانمار به اجرا گذاشته‌اند.

این گروه حقوق بشر افزود موج خشونت‌های قومی علیه مسلمانان که به مرگ صدها تن از آنان و آواره شدن هزاران تن دیگر در ایالت غربی راخین در سال ۲۰۱۲ منجر شده، به مثابه جنایت علیه بشریت است.

این سازمان حقوق بشر با اشاره به شواهد موجود در خصوص گورهای دسته‌جمعی و آوارگی مردم اعلام کرد که دولت میانمار «برنامه‌ای را برای نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا ترتیب داده که امروزه با جلوگیری از رسیدن کمک‌های بشردوستانه و اعمال محدودیت‌های تردد، همچنان ادامه دارد.»

حدود ۸۰۰ هزار مسلمان روهینگیا طبق سیاست تبعیض آمیز دولت میانمار از حقوق شهروندی خود محروم شدند و این اقدام دولت، آنان را در برابر اقدامات خشونت آمیز، آزار و اذیت، اخراج و آوارگی آسیب پذیر کرده است.

دولت میانمار به رغم فشارهای بین‌المللی برای اعطای وضعیت حقوقی و قانونی به مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین تاکنون از هر گونه اقدامی برای رهایی این افراد از این برزخ خودداری کرده است.

مسلمانان روهینگیان حدود ۵ درصد از جمعیت ۶۰ میلیون نفری میانمار را تشکیل می‌دهند. آن‌ها از زمان استقلال این کشور در سال ۱۹۴۸ تاکنون با اذیت و آزار، شکنجه، بی‌توجهی و سرکوب مواجه بوده‌اند.

بودائی‌های افراطی اغلب به مسلمانان روهینگیا حمله می‌کنند و خانه‌های آنان را به آتش می‌کشند. دولت میانمار به ناتوانی در حفاظت از اقلیت مسلمان در این کشور متهم شده است. گفته می‌شود در اثر حملات بودائی‌های افراطی تاکنون صدها مسلمان روهینگیا کشته و هزاران نفر دیگر نیز از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، نیروهای نظامی میانمار نیز با فراهم کردن ظروف حاوی بنزین برای بودایی‌های افراطی، زمینه به آتش کشیده شدن منازل روستایی‌های مسلمان را فراهم و آن‌ها را مجبور به فرار می‌کنند

آئونگ سن سوچی، رهبر مخالفان میانمار نیز به علت موضع خود در قبال این خشونت‌ها مورد انتقاد قرار گرفته است. وی که برنده جایزه صلح نوبل است تاکنون از محکوم کردن شکنجه مسلمانان روهینگیا توسط ارتش میانمار خودداری کرده است.

مسلمانان روهینگیا دارای اصلیت پارسی، ترکی، بنگالی و پشتون هستند که اوایل قرن هشتم میلادی به میانمار مهاجرت کردند.

سازمان عفو بین‌الملل و دیده بان حقوق بشر با انتشار بیانیه‌های جداگانه‌ای از میانمار خواستند برای حفاظت از جمعیت مسلمانان روهینگیا در برابر بودایی‌های افراطی اقداماتی اتخاذ کند.

کد خبر 210669
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز