شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک تحلیلگر سیاسی گفته است که شهروندان عربستان سعودی، از طریق وحدت و تداوم اعتراضات ضد رژیم، توانسته‌اند بر ترس خود از رژیم سرکوبگر آل‌سعود غلبه کنند.

عربستان سعودی

به گزارش شبکه پرس تی وی، در پیشینه این تحلیل باید گفت که تظاهرات ضدرژیم در عربستان سعودی همچنان ادامه دارد و این تظاهرات در حال گسترش به همه شهرهای این کشور است. این تظاهرات در هفته‌های گذشته بیشتر به منظور اعلام همبستگی با شیخ نمر النمر، روحانی سرشناس شیعی که به او تیراندازی شده و سپس بازداشت شد، برگزار شده است. مردم عربستان در این راهپیمایی‌های ضد دولتی خواستار آزادی شیخ نمر و به طور کلی همه زندانیان سیاسی هستند.

پرس تی‌وی با "علی الاحمد"، مدیر موسسه مطالعات مسایل خلیج فارس، از واشنگتن، مصاحبه‌ای کرده است تا نظر او را در مورد این مساله جویا شود.

آن‌چه در ذیل می‌آید، برگردان این مصاحبه است.

پرس تی‌وی: ما شاهد تداوم اعتراضات در حمایت از شیخ نمر هستیم. این مساله چقدر برای خاندان سلطنتی آل سعود هزینه دارد؟

الاحمد: خوب! من فکر می‌کنم که خاندان سلطنتی سعودی، در متوقف کردن تظاهرات شکست خورده است و آن‌ها واقعا حالا از خواب بیدار شده‌اند و به این درک رسیده‌اند که ترس مردم از آن‌ها به پایان رسیده است.

آن‌ها، همه چیز را امتحان کردند. آن‌ها تلاش کردند مردم را بکشند، آن‌ها هزاران نفر از مردم را بازداشت کردند. آن‌ها، همه مسیرهای ممکن را آزمودند تا بتوانند اعتراضات مردم را متوقف کنند. آن‌ها از تاکتیک‌های نازی‌ها و فاشیست‌ها در رسانه‌ها هم استفاده کردند، اما هیچ کدام از آن‌ها برای خاندان سلطنتی سعودی نتیجه بخش نبوده است.

به همین دلیل من فکر می‌کنم که زمان آن رسیده است که نگاهی به ساعت بیندازند و دریابند که در آینده بسیار نزدیک همه کشور علیه آل سعود بسیج می‌شود و مردم موافق می‌شوند که به راهپیمایی خود در خیابان‌ها ادامه دهند و علیه رژیم شعار سردهند و سعودی‌ها بسیار ضعیف‌تر از آن هستند که بخواهند برای توقف این روند کاری انجام دهند. عقربه‌های ساعت زمان، هر لحظه به زمان موعود نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود.

پرس تی‌وی: آقای الاحمد، من می‌خواهم از شما در مورد شخص شیخ نمر بپرسم. آیا می‌توان گفت که شیخ نمر به کانون وحدت تبدیل شده است و آیا این به معنای آن است که در آینده شاهد اعتراضات بیشتری خواهیم بود؟

الاحمد: خوب این فقط منحصر به شیخ نمر نیست. شما امروزه در مقابل تظاهرات معترضان پوسترهای زیادی از تصاویر و اشخاص دیگری نظیر شیخ نمر می‌بینید که از جده، ریاض و دیگر شهرهای این کشور هستند.

بنابراین، می توان گفت که این یک جنبش مردمی است که در سراسر کشورگسترش خواهد یافت و مذاهب دیگری نیز به این جنبش اعتراضی جذب خواهند شد.

بنابراین، شیخ نمر، قطعا الهام‌بخش بوده است. اما در حال حاضر این مساله فراتر از یک نفر است. این مساله در مورد یک کشور است و در مورد مردم آن است که می‌خواهند سرنوشت تاریخی خود را در این کشور و در این منطقه تغییر دهند.

کد خبر 207636
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز