مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۴:۲۹
۰ نفر

ارومیه - روحینا مجیدی: حدود چهارسال پیش هیأت دولت در دور دوم از سفرهای خود به استان گیلان و در شهرستان رشت طرح تبدیل شهرهای بالای 500هزار نفر جمعیت به کلانشهر را تصویب کرد و بر این اساس ارومیه هم در کنار شهرهای رشت، کرمانشاه و زاهدان در ردیف کلانشهرها قرار گرفت.

چندی از این مصوبه نگذشته بود که مجلس با غیرقانونی دانستن این طرح خط بطلانی بر تمام برنامه‌های شهرداری کشید تا شادی مردم ارومیه که در پس این مصوبه دولت امید به شتاب‌گرفتن روند توسعه‌ای این شهر داشتند به یاس تبدیل شود و شرط اصلی در تبدیل شهرها به کلانشهرها دارا بودن بیش از یک‌میلیون جمعیت عنوان شد. مسئولان استانی و شهری که همچنان بر کلانشهر بودن ارومیه اصرار داشتند با مصوبه دیگری از سوی مجلس روبه‌رو شدند و آن تبدیل ارومیه به «بزرگ شهر» بود تا پرونده کلانشهر شدن این شهر بسته شود.

شهردار ارومیه اما با انتقاد از این اقدام نمایندگان مجلس در رد مصوبه هیأت دولت مبنی بر کلانشهر شدن ارومیه و سه‌شهر دیگر گفت: با توجه به اوضاع اقتصادی، این مصوبه می‌توانست در حل برخی مشکلات مالی و اعتباری شهرداری و ارتقای کیفی خدمات به مردم تأثیر بسزایی داشته باشد ولی این اتفاق نیفتاد. محمد حضرت‌پور ادامه داد: کتمان نمی‌کنیم که این مصوبه دولت مخالف با قانون تصویب شده از سوی مجلس بود ولی اقدام عجولانه در تبدیل این شهرها به کلانشهر و در پی آن مخالفت مجلس نه‌تنها به لحاظ اعتباری بلکه به لحاظ روانی هم تبعات منفی بسیاری بر ارومیه تحمیل کرد و بسیاری مجموعه شهرداری و شورای شهر را مقصر اصلی این موضوع دانستند؛ درحالی‌که این تصویب و رد شدن‌ها هیچ ربطی به این مجموعه ندارد. وی درخصوص عنوان بزرگ‌شهر که به ارومیه اطلاق شده است، ‌اظهار کرد: بزرگ‌شهر شدن ارومیه تنها یک عنوان دهان پر کن است؛ چراکه هیچ مزیتی به لحاظ اعتباری و توجه دولت به ارائه امکانات این شهر ندارد و در اصل تعریفی هم برای بزرگ‌شهرها در قانون مجلس ارائه نشده است.

رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه هم با بیان اینکه نباید به سادگی تبدیل ارومیه به کلانشهر را به فراموشی بسپاریم، اظهار کرد: این مصوبه هیأت دولت می‌تواند راهکار اساسی برای برون رفت ارومیه از مشکلات چند ساله اعتباری و درآمدی این شهر محسوب شود. پرویز جلیلی با ابراز تأسف از اینکه این مصوبه هیأت دولت عملیاتی نشده است، اضافه کرد: شاید تبدیل شهرهای مورد تصویب در نگاه اول کار غیرکارشناسی و عجولانه باشد اما تصویب آن یک نیاز اساسی برای این شهرها به‌ویژه ارومیه بود؛ هرچند تاکنون هم جز تشویش افکار عمومی و بی‌اعتمادکردن مردم نسبت به مجموعه مدیریت شهری نتیجه‌ای در برنداشته است. نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه ارومیه همیشه مورد بی‌توجهی و بی‌مهری بسیاری از مسئولان قرار داشته است، گفت: مخالفت مجلس با این تصمیم دولت، نه به‌دلیل مغایرات این مصوبه با قانون بلکه به‌دلیل غرض‌ورزی‌های تعدادی از نمایندگان کلانشهرها بود که متأسفانه ما را از قافله کلانشهرها عقب گذاشت. نادر قاضی‌پور اضافه کرد: این نمایندگان می‌ترسیدند با تبدیل ارومیه و سه‌شهر دیگر به کلانشهر از اعتبارات آنها کاسته شود و با اصرار زیاد و بیان دلایل که به مذاق دیگر نمایندگان هم خوش آمد با این مصوبه مخالفت کردند. وی اظهار امیدواری کرد با دست به‌دست هم دادن مجموعه نمایندگان استانی در مجلس، امکان باز شدن مجدد پرونده کلانشهر‌شدن ارومیه و تحقق این آرمان در سال جدید فراهم شود.

در این میان عادل فتاحی، عضو شورای اسلامی شهر ارومیه کلانشهر نشدن را به نفع مردم دانست و یادآور شد: تنها مزیت کلانشهر شدن بهره‌مندی از اعتبارات ویژه برای ایجاد امکانات ریلی، قطارهای درون شهری و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل است اما در کنار آن میزان عوارضی‌ها، جرائم و هزینه‌ها به‌صورت قابل‌توجهی افزایش می‌یابد که اگر اطلاع‌رسانی صحیحی در این زمینه انجام شود مردم از تأیید نشدن این مصوبه توسط مجلس خرسند خواهند شد. وی درخصوص چگونگی جبران اعتباراتی که درصورت کلانشهر شدن ارومیه به این شهر اختصاص می‌یافت، گفت: کمی تلاش بیشتر برای اجرای طرح‌های مشارکتی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی می‌تواند منابع ریالی مورد نظر در این زمینه را تأمین کند.

کد خبر 207465

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز