همشهری آنلاین: وزرای خارجه اتحادیه اروپا در دست‎یابی به توافقی برای لغو تحریم تسلیحاتی شبه‎نظامیان سوری، ناکام مانده‎اند.

سوریه

به گزارش پرس تی وی، شکاف و اختلاف میان کشورهای اروپایی در حالی اتفاق افتاده است که وزرای اروپایی مذاکرات غیررسمی دو روزه‎‏ای را در دوبلین آغاز کرده‎اند.

اتحادیه اروپا باید تا تاریخ یکم ژوئن که انتظار می‎رود تحریم‎‌های اعمال شده در مورد سوریه تجدید شوند، در خصوص تامین تسلیحاتی برای شبه‎نظامیان سوری تصمیم‎گیری کند.

ویلیام هگ وزیر خارجه انگلیس در همین خصوص تصریح کرده است: «به منظور حمایت از یک راه‎حل دیپلماتیک و سیاسی که برای انتقال صلح‎آمیز قدرت ضروری است، ما باید حمایت خود از مخالفان سوری را افزایش دهیم.»

وی در ادامه گفت: «این برای انگلیس و فرانسه یک گزینه است چرا که هر دو کشور به این موضوع اذعان کرده‎اند اما تاکید ما بر این است که از حصول توافقی در این خصوص در اروپا، اطمینان حاصل کنیم. این همان چیزی است که اکنون بر آن تمرکز کرده و در مورد آن گفت وگو خواهیم کرد.»

ایمون گیلمور وزیرخارجه ایرلند به این نکته اشاره کرده است که ایرلند با ارسال سلاح به سوریه مخالف است و هشدار داده که ارسال سلاح بیشتر برای شبه‎نظامیان، تلفات بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

وی در همین خصوص گفت: «من فکر می‎کنم هرچه که بیشتر به نظامی‎گری در سوریه دامن زده شود، مفید نخواهد بود. ارسال سلاح بیشتر به سوریه باعث به جا ماندن تلفات بیشتر در آن‎جا خواهد شد.»

کشورهای آلمان، اطریش، سوئد و کشورهای دیگر در مورد ارسال تسلیحات به شبه‎نظامیان سوری ابراز نگرانی کرده و تاکید کرده‎اند که چنین امری باعث گسترش درگیری‎های مرگ‎بار در این کشور خواهد شد.

کشور سوریه از مارس ۲۰۱۱ میلادی صحنه خشونت و ناآرامی است.

بسیاری از مردم سوریه از جمله شمار زیادی از نیروهای امنیتی، در جریان درگیری‎های این کشور جان خود را از دست داده‎اند.

دولت سوریه اعلام کرده، شورش و ناآرامی از خارج از این کشور سازمان‎دهی و هدایت می‎شود و علاوه بر آن گزارش‎هایی در دست است که نشان می‎دهد شمار زیادی از شبه‎نظامیان از اتباع خارجی هستند.

دمشق تاکید دارد که غرب و متحدان آن در منطقه از جمله کشورهای قطر، عربستان سعودی و ترکیه از شبه‎نظامی گری در سوریه حمایت می‎کنند.

کد خبر 206031
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز