همشهری آنلاین: گروه‌های مخالف سوری سرانجام پس از بحث و جدل‌های فراوان در نشست دوشنبه خود در استانبول، غسان هیتو را به عنوان رئیس موقت برای اداره مناطقی که تروریستها در سوریه بر آن مسلط هستند، انتخاب کردند.

غسان هیتو

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از العالم، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن اعلام کرد آمریکا در برابر کشورهای اروپایی که قصد تسلیح مخالفان در سوریه را دارند نمی‌ایستد.

وی افزود: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به صورت آشکار اعلام کرده که کاخ سفید با کشورهایی مانند انگلیس، فرانسه و غیره که تمایل به ارسال سلاح دارند مخالفت نمی کند.

از سوی دیگر دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی تأکید کرد که ناتو نمی‌‌خواهد وارد بحث و جدل در خصوص مسلح کردن مخالفان سوریه شود.

دولت آمریکا که همواره به صورت آشکار و پنهان در حال حمایت از تسلیح مخالفان سوریه بوده، در آغاز بحران و اقدامات تروریستی گروه‌های مسلح در این کشور پس از فراخوان دمشق برای زمین گذاشتن سلاح و اعلام عفو عمومی، از این گروه ها خواست سلاح خود را زمین نگذارند و به جنگ ادامه دهند.

اقدامات تروریستی گروه‌های مسلح در سوریه تا کنون سبب کشته شدن هزاران نفر از مردم بیگناه و نیروهای امنیتی و ارتش این کشور شده و هزاران نفر از مردم در برخی مناطق سوریه نیز برای در امان ماندن از حملات این گروه‌ها خانه و محل سکونت خود را ترک کرده و آواره شده اند.

تعیین "هیتو" در ترکیه به عنوان رئیس مخالفان در سوریه

سرانجام پس از بحث و جدلهای فراوان، ائتلاف مخالفان سوریه در ترکیه "غسان هیتو" را به عنوان رئیس موقت برای اداره مناطقی که گروه‌های مسلح در سوریه مدعی کنترل آنها هستند، تعیین کرد.

"غسان هیتو" پس از بحث و جدل فراوان گروه‌های مخالف در سوریه توانست با حمایت "اخوان المسلمین" و چند گروه دیگر، به عنوان نخستین رئیس موقت برای مناطقی که گروه های سوریه مدعی کنترل آنها هستند، تعیین شد.

برخی از اعضای مطرح گروه‌های مخالف از جمله "احمد جربا"، "ولید البنی" و "کمال اللبوانی"پیش از جلسه رأی گیری در اعتراض به آنچه"تعیین شتابزده" هیتو با "حمایت خارجی" خواندند، جلسه را ترک کردند.

اختلافات شدید مخالفان سوریه در خارج از این کشور سبب شده بود که این نشست در استانبول تا کنون دو بار به تعویق بیفتد.

تلاش برای دستیابی هرچه بیشتر به کمکهای مالی و تسلیحاتی از حامیان منطقه ای و بین المللی گروه‌های مسلح، سبب رقابت شدید گروه‌های مخالف برای ریاست بر دیگر گروه ها شده است.

"هیئت هماهنگی" از گروه‌های مخالف در سوریه، با اعلام مخالفت خود با تشکیل "دولت" در خارج این اقدام را گامی برای تجزیه این کشور و مانع تراشی در مسیر تلاشهای سیاسی برای حل بحران دانست.

کد خبر 205817
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز