شهردار تهران گفت: در نظام اسلامی باید آموزش درست اندیشیدن و بالا بردن سطح آگاهی مردم را از مهم‌ترین وظایف خود بدانیم.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تهران سما، محمد باقر قالیباف دقایقی پیش در دومین همایش ملی شهر اسلامی که در دانشگاه آزاد خوراسگان اصفهان برگزار شد، افزود: وقتی از شهر به عنوان یک نقطه جمعیتی و سکونت گاهی صحبت می‌کنیم، هدف ما تنها خود شهر نیست بلکه شهر و شهروند در کنار هم دغدغه ما است.

وی با بیان اینکه شهر‌ها حتما نکاتی پیدا و پنهان دارند و شهروندان نیز حتما ظاهر و باطن دارند گفت: لذا برای داشتن یک شهر اسلامی باید هم به ظاهر و هم به باطن شهروندان توجه کنیم و هم به پیدا و پنهان شهر.

قالیباف حیات هر شهر را به انسانیت مربوط کرد و گفت: روح هر جامعه انسانی در انسانیت نهفته است و ما بر اساس باورهای اسلامی معتقدیم، انسانیت و آزادگی زمانی حفظ می‌شود که یک هدایت قدسی باشد و این هدایت در گرو اسلام، تبعیت از قرآن و توجه به روایات و احادیث معصومین (ع) است که این انسانیت و آزادگی را در همه جوامع بشری ضمانت می‌کند.

وی ادامه داد: اگر در شهر به دنبال این هستیم که جمال و جلال داشته باشیم باید بدانیم که این‌ها در گرو انسانیت و اسلامیت است و هرگونه نگاه خارج از این باور حتما ما را در زمره یک شهر اسلامی قرار نخواهد داد.

شهردار تهران با بیان اینکه ابتدا باید به شهر درون توجه کنیم گفت: اگر این گونه شد یقین کنید شهر بیرون نیز عادل، عازم و عاقل خواهد بود و عدالتی که در بستر فضایل نباشد عدالت نیست.

وی تصریح کرد: امروز در ارزیابی‌ها مدیری موفق است که به خوبی سد، راه، پل و مترو بسازد و مشکل ترافیک را حل کند و زباله جمع کند. این مسائل مربوط به بخش پیدای شهر است که حتما باید خوب انجام شود اما بخش پنهان آن مسائلی چون آسیب‌های اجتماعی است که زشتی‌هایی را در پی دارد و باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

قالیباف اظهار کرد: پیشرفت مادی بدون شک مطلوب است ولی پیشرفت مطلوب برای ما در یک نظام و مدیریت اسلامی یک وسیله است و هدف رشد و تعالی شهروندانی است که در شهر زندگی می‌کنند و میزان ارزیابی مدیر در جامعه اسلامی بستگی به میزانی است که انسان‌ها بندگی خداوند را بکنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: آیا الزاما امروز هدف ما در مدیریت شهری در یک شهر اسلامی رسیدن به شهری مدرن است یا شهری که ما عبادت خدا را بکنیم. در جهت گیری‌ها باید به این موضوع توجه کنیم این فرق مهم مدیریت در یک نظام اسلامی با یک نظام غیر اسلامی است.

به گفته شهردار تهران در یک شهر و تمدن اسلامی باید به سمتی حرکتی کنیم که در راستای ظاهر و باطن انسان‌ها و پیدا و پنهان شهر گام برداریم و بین این‌ها رابطه منطقی برقرار کنیم.

وی افزود: اسلامی بودن شهر و اسلامیت در آن هنگامی وجود دارد که تبلور مسلمان بودن در روابط اجتماعی آن بروز و ظهور کند. اگر این گونه بود زندگی ما یک زندگی مومنانه است.

وی با بیان اینکه از روز نخست آغاز کار در مجموعه مدیریت شهری یکی از مهم‌ترین ماموریت‌ها، وظایف و خواسته‌هایم این بود که شهرداری را از یک سازمان خدماتی به نهادی اجتماعی تبدیل کنیم افزود: در این راستا اقدامات بسیاری انجام شده است.

قالیباف در ادامه گفت: اگر فقر در جایی مستقر شود، جهل هم در آنجا مستقر خواهد شد و در شهری که جهالت درآن وجود داشته باشد نمی‌توان حرف از مدیریت و شهر اسلامی زد. جامعه چاپلوس خواهد شد و سر تعظیم برابر ثروت و قدرت فرو می‌آورد و دیگر نمی‌توان به آنجامعه و شهر اسلامی نام نهاد.

وی اظهار داشت: امروز هنگامی که به حوزه علم و دانش می‌نگریم می‌بینیم در مرزهای علم دانش قرار گرفته‌ایم و این از قابلیت‌های جامعه و مردم ما و بر گرفته از تلاش اساتید و اندیشمندان ماست.

دکتر قالیباف چالش مدیریتی را مهم‌ترین چالش امروز ما دانست و گفت: امروز نیازمند مدیریتی جهادی و اسلامی هستیم. همچنین به‌‌ همان فرهنگ شهید خزاری‌ها و دیگر شهدا نیازمندیم.

شهردار تهران ادامه داد: امروز افرادی مثل من که به برکت نظام اسلامی و خون شهدا توسط مردم فرصتی در اختیارمان قرار گرفته است باید تلاش کنیم تا این خلاء‌ها و شکاف‌های بزرگ را پر کنیم.

وی در پایان گفت: امروز بزرگ‌ترین مجاهدت و تلاش و همچنین بهترین خدمت به مردم، نظام اسلامی، امام و شهدا و همچنین پاسخ گفتن به خواسته‌های مقام معظم رهبری و شرمنده نبودن در مقابل شهدا و خانواده معظم آنان این است که کارآمدی دین در اداره جامعه را در همه شئونات تحقق دهیم.

کد خبر 203361
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز