چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۶:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهور مصر ضمن دعوت از مردم برای شرکت در انتخابات، تضمین داد که این انتخابات به‌طور شفاف و بدون هیچ تقلبی برگزار ‌خواهد شد.

morsi

 مخالفان تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی گفته‌اند این انتخابات را تحریم می‌کنند.آنها معتقدند با توجه به تنش‌ها و بحران‌های موجود در مصر در حال حاضر ،تاریخ اعلام شده زود است و زمان مناسبی برای برگزاری انتخابات نیست.

  اما محمد مرسی، ‌رئیس جمهوری مصر در سخنانی در افتتاحیه نشست گفت‌وگو میان دولت و احزاب سیاسی این کشور، تضمین داد که انتخابات پارلمانی آتی در مصر با شفافیت کامل برگزار می‌شود و در آن دولت تمام تلاش خود را برای برگزاری هرچه بهتر انتخابات انجام می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ،مرسی در این نشست که بیشتر رهبران مخالفان در آن غایب بودند گفت: انتخابات آتی مصر نقطه عطفی در تاریخ کشور خواهد بود و دولت تمام سعی خود را به‌کار خواهد گرفت تا روند انجام انتخابات آتی همانند دیگر انتخابات مصر که بعد از انقلاب برگزار شده ،شفاف باشد.

رئیس جمهوری مصر ادامه داد: انتخابات آتی نشان‌دهنده تمایل مصری‌ها به پیشرفت و گذر به دموکراسی است و آن‌ها به پای صندوق‌های رای می‌آیند تا پارلمانی متحد تشکیل دهند که نماینده مردم باشد.

13 حزب و چندین چهره‌ سیاسی سرشناس مصر در گفت‌وگوهای ملی این کشور حضور داشتند و مرسی ابراز امیدواری کرد که دیگر گروه‌های سیاسی مصر که در نشست حضور نداشتند نیز به این مذاکرات بپیوندند.

مرسی از 29 حزب سیاسی و 20 شخصیت مستقل این کشور برای شرکت در گفت‌وگوهای ملی دعوت کرده بود و خود او ریاست نشست را برعهده داشت.

اظهارات مرسی ساعاتی پس از آن ایراد شد که جبهه نجات ملی مصر، بزرگ‌ترین ائتلاف مخالفان اعلام کرد که در مذاکرات شرکت نمی‌کند و انتخابات پارلمانی آتی را نیز تحریم کرده‌است.

سامح عاشور، سخنگوی جبهه نجات ملی مصر در کنفرانسی مطبوعاتی که برخی از رهبران این ائتلاف از جمله البرادعی و عمر موسی در آن غایب بودند اعلام کرد که جبهه نجات ملی تصمیم گرفته در انتخابات پارلمانی آتی شرکت نکند و دلیل آن را نیز تسلط اخوان المسلمین بر تمامی کشور دانست.

جبهه نجات ملی همچنین تاکید کرد که این جبهه در گفت‌وگوهای آشتی ملی به رهبری مرسی شرکت نخواهد کرد و دعوت رئیس‌جمهوری برای پیوستن به این مذاکرات را رد کرده است.

این در حالی است که ظاهرا دو دستگی در جبهه نجات ملی مصر به وجود آمده چرا که قبل از اعلام رسمی این تصمیم، جبهه مردمی مصر به ریاست حمدین صباحی، سیاستمدار برجسته مصری و عضو جبهه نجات ملی اعلام کرد که در انتخابات پارلمانی مشارکت نمی‌کند.

همچنین غایب بودن البرادعی، عمر موسی و السید البدوی در کنفرانس مطبوعاتی جبهه نجات ملی می تواند نشان‌دهنده این باشد که اختلاف‌هایی میان احزاب و چهره‌های سیاسی حاضر در این ائتلاف به‌وجود آمده است.

 

کد خبر 203300
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز