محرومیت دو ساله شهاب‌الدین عزیزی‌خادم، رئیس سابق فدراسیون فوتبال، امروز (۲۵ اردیبهشت) به پایان می‌رسد.

عزیزی خادم

به گزارش همشری آنلاین، اتفاقاتی که برای شهاب‌الدین عزیزی‌خادم در فوتبال ایران رخ داد، یکی از خبرسازترین موارد مدیریتی فدراسیون فوتبال در سال‌های اخیر محسوب می‌شود.

عزیزی‌خادم در انتخابات فدراسیون فوتبال در ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ به عنوان رئیس فدراسیون برگزیده شد. با اینکه در دوره ریاست عزیزی‌خادم، فوتبال ایران سریع‌ترین صعودش به جام جهانی را جشن گرفت اما عمر مدیریت او حتی به یک‌سال هم نرسید.

عزل جنجالی با بندی که حذف شد

اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال در ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ دست به اقدامی بی‌سابقه زدند؛ آن‌ها با استفاده از یکی از بندهای اساسنامه وقت فدراسیون فوتبال، عزیزی‌خادم را به صورت موقت از ریاست فدراسیون عزل کردند. در آن جلسه مقرر شد در مجمع فوق‌العاده فدراسیون فوتبال ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ درباره رئیس عزل شده تعیین تکلیف شود. ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ چند روز مانده به برگزاری مجمع فوق‌العاده، یک اتفاق جنجالی دیگر رقم خورد و کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال طی حکمی عزیزی‌خادم را به مدت دو سال از هرگونه فعالیت فوتبالی محروم کرد. همین حکم باعث شد تا از حضور عزیزی‌خادم در مجمع ۱۰ خرداد جلوگیری شود و او بدون تعیین تکلیف توسط مجمع از فدراسیون کنار گذاشته شود. مهدی تاج هم هشتم شهریور به عنوان رئیس جدید از مجمع رای گرفت.

وقتی آیین‌نامه دچار ابهام است

عزیزی‌خادم و همکارانش در دو سال‌ونیم گذشته عنوان کردند که عزل رئیس سابق قانونی نبوده است. آن بندی که هیات‌رئیسه با استناد به آن عزیزی‌خادم را به صورت موقت عزل کرده بود، از اساسنامه حذف شده و به‌هرترتیب این اقدام اعضای هیات‌رئیسه با انتقاد گروهی از اهالی فوتبال روبرو شد. در آن‌سو هم در آن مقطع اعضای هیات‌رئیسه و کمیته اخلاق تاکید داشتند در دوره ریاست عزیزی‌خادم تخلفاتی صورت گرفته است.

دو سال از حکم کمیته اخلاق درباره عزیزی‌خادم می‌گذرد و محرومیت او امروز (۲۵ اردیبهشت) یا نهایت فردا (۲۶ اردیبهشت) به پایان می‌رسد. او می‌تواند از فردا به فوتبال برگردد و حتی برای دوره بعد انتخابات فدراسیون فوتبال هم نامزد شود، اما معمای اصلی پس از پایان محرومیت دو ساله عزیزی‌خادم موضوع دیگری است.

طبق قوانین فدراسیون فوتبال و فیفا برکناری رئیس فدراسیون یا باید با رای مجمع باشد یا رئیس استعفا کند. درباره عزیزی‌خادم هیچ‌کدام از دو حالت اما رخ نداد. مجمع فدراسیون فوتبال باید وضعیت عزیزی‌خادم را روشن می‌کرد که نکرد از طرفی او در این مدت حاضر نشد استعفا کند. برخی کارشناسان حقوقی و ناظران به همین دلیل معتقدند عزیزی‌خادم با پایان دو سال محرومیتش رئیس قانونی فدراسیون فوتبال است. به هر حال تفسیر این گروه این است چون مجمع عزیزی‌خادم را عزل نکرده و او استعفا هم نداده، با پایان محرومیتش می‌تواند به پست قبلی‌اش برگردد.

مشخصا در این موضوع یک سردرگمی قانونی وجود دارد، حتی اگر پذیرفته شود که عزیزی‌خادم به همین سادگی نمی‌تواند به فدراسیون برگردد، بازهم به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال از امروز دو رئیس دارد؛ شهاب الدین عزیزی خادم و مهدی تاج!

چند حقوقدان در همان مقطع کنار گذاشتنِ عزیزی‌خادم تاکید کردند که باید عزل او در مجمع فدراسیون به رای گذاشته شود و ظاهرا باتوجه به سبد رای عزیزی‌خادم در آن مقطع ترجیح داده شد چنین چالشی ایجاد نشود! فدراسیون فوتبال حالا با یک موضوع قانونی جدید روبروست و مشخص نیست باید طبق آیین‌نامه رئیس قانونی فدراسیون فوتبال را چه کسی دانست.

کد خبر 852028
منبع: خبرآنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 25
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    32 1
    همه اینها زیر سر تاج است کی میشه شرش از فوتبال کم بشه
    • فرید IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      0 0
      اون قضیه ویلموتس به والله قسم هرجای دیگه بود برایاقای تاج حداقل 20سال زندان میبریدن
  • رام IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    24 1
    یعنی تاج بهتر از عزیزی خادم بوده نه عزیزم همون حکایت خودی باش. هرکار خواستی بکن والا اون چپاولها و قرادادی اونجوری با کی روش و بعد ویلموس وخسارتهایی که به بیت المال زد هرکشور دیگه بود پول ویلموسو ازخودش میگرفتن ولی تا دید هواپسه سریع استفا داد مریضه یعنی به ریش همه خندید رفت جزیره قناری تیم رفت جام جهانی اومد دوباره ریس شد شما سایتها و روزنامه ها هم شدین خودی غیر خودی عوض تاج عزیزی خادم رو کوبیدین از تاج هیچ نگفتین.
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    21 1
    رییس فدراسیون همونی که بازی بلده و میدونه باید با چه کسانی همکاری کنه و در کنار سفره ای که پهن هست بشینه و جای دیگران تنگ نکنه و همه با هم بخورن مشخصات این فرد به تاج میخوره کسی که با داشتن پرونده هایی که مجرم شناخته شده و اون همه فسادی که در دوره اش اتفاق افتاد بازم رییس فدراسیون شد اونم با این وضعیت که خودتون شرح دادین
  • RS ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    13 0
    اینها همه به فکر جیب خودشان هستند
  • علی IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    8 0
    یکریال بگیر آش به همین خیال باش!!!!!
  • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    10 1
    تاج، تاجی را که غصب کرد او لیاقت ندارد
  • HK ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    11 0
    عزیزی خادم ادم متملق وچاپلوسی ی نیست وهیچ وقت مثل تاج افرادی مثل نکونام را تمجید وتعریف زیاد نمیکند مهدی تاج واعضای باندش تاتوانستند استقلال را بااا بردند وبه خصوص جایگاه بلند وتعریف های بیجا از نکونام کردند درحالیکه افراد دیگر خیلی بهتراز جواد نکونام مثل دایی مهدوی کیاا وحبد هاشمیان و ....وجود دارن اصلا جواد نکونام اسطوره نیست اسطور علی پروین و همایون شاهرخی وافراد دیگری هستند خدا کند که مهدی تاج از فدراسیون برود سوال شمانگاه کن هر بازی استقلال راکه نگاه کنی افشاریان داورانی راانتخاب میکند که باب میل جواد نکونام است این که نشد فوتبال ...
  • رسول IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    9 2
    بزرگترین پرونده مالی فدراسیون در زمان این آقای ... اتفاق افتاد بعد کسی دیگه معزول شد .چه عدالتی داریم ما
  • امیر بلوچ IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    9 1
    فعلا آفتابی نشی ببین تکلیف فساد بزرگ چه می شه
  • پرسپولیس IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    7 1
    اجحاف در حق عزیزی خادم شد و همینطور در حق اسکوچیچ.تاج به شدت به سمت استقلال متمایله و سعی در بیشتر کردن مربیان ناکارآمد استقلالی در لیگ و تیم‌ملی رو داره.اسکوچیج تیم خوبی رو ساخته بود و به جام جهانی هم صعود کرد ولی در حقش اجحاف شد.با آوردن کیروش و قلعه نویی مهدی تاج بی لیاقتی و بلندبازیه خودش رو خوب به همه نشون داد.امیدوارم زودتر شر مهدی تاج و اطرافیانش از سر فوتبال ایران کم بشه!
  • پرسپولیس IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    10 2
    امیدوارم هر چه زودتر شر تاج و ایادی استقلالی از سر فوتبال ملی ایران کم‌ بشه
    • سیاوش IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
      0 0
      بابا خوبه که تاج یه زمانی مدیر عامل پیروزی بوده
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    6 1
    علت عزل واگر تخلفی داشته چرا شفاف سازی نکردند نقشه از پیش تعین شده بوده که ایسان را کنار بگذارند وتاج را بیاوردند تا پرونده حقوقی سرمربی قبلی اقای ویلتموس بسته بشه ولی این خیانت به فوتبال کشور شد با اودن شخص تاج
  • بهنام IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    2 1
    دوستان شک و شبهه ایجاد نکنید ،خدایی یه سر دوباره بورو بالا و عکسش و نگاه کن ، میفهمی کی و چیه
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    6 1
    تاج هزینه های زیادی را روی دست فوتبال ایران گذاشت. مانند هرینه پرداخت هنگفت پول به ویلموتس
  • محمدکاظم IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    5 0
    در ایران این مسائل عادی و طبیعی هست.همه چیز با ماسمالیزاسیون قابل حل هست
  • Aadam IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
    0 0
    خانه از پای بست ویران است خواجه در پی مرمت ایوان است