همشهری آنلاین: مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: 6 اسفند ماه در نیمه غربی و روز دوشنبه در نیمه شرقی دمای هوا بین 5 تا 10 درجه کاهش می‌یابد.

عبدالرضا امیدوار شهری با بیان این مطلب به مهر گفت: بر اساس نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی طی 24 ساعت آینده در غرب، جنوب غرب، به تدریج در شمال غرب دامنه‌های زاگرس و دامنه‌های جنوبی البرز ابرناکی، بارش باران و برف و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

به گفته وی، از امشب با نفوذ جریانات شمالی بارشها در سواحل شمالی کشور تشدید می‌شود و طی روز یکشنبه دامنه فعالیت سامانه، تمام نیمه غربی و شمال کشور را فرا می‌گیرد.

امیدوار با بیان اینکه در این مدت در برخی مناطق جنوب غرب و جنوب کشور باد و گرد وخاک رخ می‌دهد اظهار داشت: از اواخر وقت روز یکشنبه به تدریج از سمت شمال غرب و غرب از ناپایداری‌ها کاسته می‌شود و روز دوشنبه سامانه بارشی در نیمه شرقی، مرکز، سواحل شمالی و برخی مناطق جنوب کشور فعال خواهد بود این سامانه اوایل وقت روز سه شنبه از مرز‌های شرقی کشور خارج می‌شود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی تصریح کرد: روز یکشنبه در نیمه غربی و روز دوشنبه در نیمه شرقی کشور دمای هوا کاهش می‌یابد . روز‌های یکشنبه و دوشنبه دریای خزر مواج خواهد بود.

وی افزود: از بعدازظهر امروز در استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام، همدان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، شمال خوزستان و غرب چهارمحال و بختیاری بارش باران گاهی با رعد و برق و وزش باد از شدت بیشتری برخوردار است. بر این اساس آب گرفتگی معابر عمومی در این مناطق پیش‌بینی می‌شود.

امیدوار گفت: فردا در بیشتر نقاط استان‌های گیلان، مازندران، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، یزد، کرمان، غرب فارس، شمال بوشهر، شمال هرمزگان، شمال خراسان جنوبی، جنوب خراسان رضوی به سبب بارش شدید باران گاهی با رعد و برق ووزش باد و در ارتفاعات بارش برف، آب گرفتگی معابر عمومی پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی اظهار داشت: طی این مدت در ارتفاعات البرز منتهی به استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران، زنجان، البرز، قزوین، تهران، سمنان، گلستان و خراسان شمالی به سبب بارش برف، اختلال در تردد جاده‌ای دور از انتظار نیست.

به گفته وی، از اواخر یکشنبه تا ظهر دوشنبه در استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، یزد و کرمان بارش باران گاهی با رعد و برق و وزش باد و در مناطق سردسیر بارش برف از شدت بیشتری برخوردار است. براین اساس آب گرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل‌ها در این مناطق بویژه در سیستان و بلوچستان پیش‌بینی می شود.

امیدوار تأکید کرد: طی روزهای یکشنبه و دوشنبه در استان‌های گیلان، مازندران، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، یزد، کرمان، غرب فارس، شمال بوشهر، شمال هرمزگان، شمال خراسان جنوبی، جنوب خراسان رضوی به دلیل وزش باد و بارندگی، از سمپاشی، محلول پاشی و آبیاری باغات و مزارع چرای دام درحاشیه رودخانه و مسیلها و جابجایی نهال‌ها خودداری شود.

وی افزود: در مناطق جنوبی و شرقی کشورنیز با توجه به کاهش دما، هرس درختان و جابجایی نهال‌ها طی این دو روز انجام نشود و گلخانه داران مناطق سردسیر این استان‌ها جهت حفاظت گلخانه‌ها و سالن‌های پرورش، اقدام‌های لازم را انجام دهند و پس از قطع بارش‌ها، نسبت به کود پاشی و آبیاری تکمیلی اقدام کنند.

کد خبر 202710
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز