دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت چین روز دوشنبه به غرب هشدار داد که نمی تواند شاهد محکومیت مجدد کره شمالی در شورای امنیت سازمان ملل باشد.

به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران خواستار آرامش شورای امنیت در قبال موضوع پرتاب ماهواره توسط کره شمالی شد.

ˈهونگ لیˈ ضمن تاکید بر مواضع کشورش برای حفظ ثبات در شبه جزیره کره، به طور تلویحی به آمریکا هشدار داد که کره شمالی مستحق مجازات و تحریم های یکجانبه نیست.

وی بااشاره به اینکه چین درشورای امنیت به تلاش های ˈسازنده ˈ اقدام می کند، گفت: پکن از افزایش تنش در منطقه جلوگیری خواهد کرد.

این واکنش چین در حالیست که کشورهای غربی از جمله آمریکا در صدد تصویب قطعنامه ای علیه کره شمالی در شورای امنیت هستند.

آمریکا، ژاپن و کره جنوبی از ماه گذشته و پس از پرتاب ماهواره کره شمالی با به یک فروند راکت حامل از نوع ˈیونها - 3 ˈ اعلام کردند به تلاش های خود برای محکومیت این کشور در شورای امنیت خواهند افزود.

آمریکا مدعی است که کره شمالی با این اقدام دست به آزمایش موشک بالستیک دوربرد دست زده و آن را نقض قطعنامه های شورای امنیت قلمداد می کند.

این در حالیست که ˈ کیم جونگ اونˈ رهبر کره شمالی تاکید کرده کشورش حق استفاده از فضای ماورای جو را دارد و برای پیشرفت علمی و توسعه اقتصادی کشورش از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

موضوعگیری امروز چین در حالی بیان می شود که هفته گذشته و همزمان با سفر ˈکورت کمپبلˈ معاون وزیر امور خارجه آمریکا به سئول، کره جنوبی اعلام کرد ماه آینده ماهواره ای را روانه فضا خواهد کرد.

مقام آمریکایی بدون هرگونه واکنشی به این موضوع در سخنانی تحریک آمیز گفت: هنوز فرصت برای تنبیه بیشتر کره شمالی به دلیل پرتاب ماهواره به مدار زمین وجود دارد.

وی افزود: آمریکا در حال تلاش و رایزنی برای اعمال تحریم های بیشتر علیه پیونگ یانگ است.

همزمان با موضعگیری سخنگوی وزارت خارجه چین،ˈ چاینا ارگˈ یک پایگاه خبری این کشور روز دوشنبه در مطلبی آمریکا را متهم کرد که با سیاست های تهدید آمیز خود باعث شده که کره شمالی به سمت ساخت سلاح هسته ای برای حفظ امنیتش سوق داده شود.

کد خبر 198584
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز