یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۶:۵۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر: مشکلات مالی و توقف سریال‌های در حال ساخت خبر تازه‌ای در تلویزیون نیست.

بیابان چی‌هوآهوآن مکزیک

چندی پیش خبر توقف سریال «روح‌الله» به کارگردانی راما قویدل به گوش رسید اما این روزها خبر از توقیف سریال «پروانه» به کارگردانی جلیل سامان به‌دلیل لو رفتن داستان به گوش می‌رسد.

چندی پیش معاونت رسانه ملی خلاصه داستان‌های سریال‌هایی را که قرار است در ایام دهه فجر از شبکه‌های مختلف پخش شود، به رسانه‌ها اعلام کرد. این اطلاع‌رسانی به مذاق کارگردان سریال پروانه‌ها خوش نیامد و تنها 13روز مانده به پخش این سریال به رسانه‌ها اعلام کرد که تصویربرداری این سریال به‌دلیل عواملی چون لورفتن فیلمنامه متوقف شده است.

به گفته سامان او برای نوشتن فیلمنامه نزدیک به دو سال زمان گذاشته تا بتواند در هر قسمت و هر سکانس مخاطب را شگفت زده کند. تا‌کنون بیش از 80درصد کار طی شش‌‌ماه تصویربرداری شده است، با این حال سامان درصدد است که کار را متوقف کند تا بتواند مابقی کار را بازنویسی کند. به گفته او تصویربرداری قسمت‌های اول تا پنجم به پایان نرسیده و به‌عبارت دیگر خلاصه داستانی که به رسانه‌ها اعلام شده جزو بخش‌های لو رفته کار است که هنوز تصویربرداری نشده است. او درباره پخش این کار در زمان مقرر به فارس گفت: ممکن است دیگر به پخش برای دهه فجر نرسد. مدیران تلویزیون صبر کنند تا در یک مناسبت دیگر پروانه را پخش کنند. هیچ لزومی ندارد که این سریال در دهه فجر پخش شود. به‌نظر او پخش این سریال در زمان مشخص شده می‌تواند در سایه تحلیل‌های عجیب و غریب کاملا سیاسی به‌نظر برسد. اما شاید مهم‌ترین دلیل توقف این سریال را باید در نکته‌ای دانست که سامان در وبلاگش نوشته است؛ مشکلات مالی پروژه و نگرفتن دستمزد عوامل. او در این‌باره به مهر گفت: از ما توقع داشتند بدون پرداخت دستمزد کار را به پایان برسانیم، آن هم با فشاری که برای رسیدن به پخش روی ما بود. در واقع دو‌ماه است عوامل از فیلمبردار تا بازیگران و دستیارها دستمزد نگرفته‌اند.

به‌دلیل رعایت نکردن تعهدات تلویزیون است که این کارگردان در پاسخ به این سؤال که اگر تلویزیون شما را مجبور کند تا سریال را به پخش در دهه فجر برسانید، آن وقت چه می‌کنید؟ به فارس گفت: مدیران تلویزیون به تعهداتشان در قبال ما عمل نکردند و نمی‌توانند چنین توقعی داشته باشند. همه عوامل از لحاظ مالی در فشار هستند. ما چندین قسط عقب افتاده‌ایم، اما با این حال تعهد ما به کارمان است و احترام به مخاطب بالاتر است. اگر زمین و زمان جمع بشوند تا کار خراب شود، این کار را نمی‌کنم مگر اینکه برخی جاها را حذف کنیم تا برسد.

پیش از این اعلام شد که سریال روح‌الله به‌دلیل مشکلات مالی متوقف شده‌است اما درحالی‌که تنها 12روز به شروع دهه فجر مانده است، روابط عمومی شبکه دو سیما به نقل از مدیر گروه مجموعه‌های تلویزیونی شبکه دو سیما اعلام کرد: هفت اپیزود از سریال روح‌الله در ایام دهه فجر امسال از این شبکه پخش خواهد شد.

با اینکه این سریال در 12قسمت تهیه و ساخته شده‌است اما تنها هفت قسمت آن به پخش می‌رسد، با این حال مسعود صباح اعلام کرده‌است که این پروژه با حمایت کامل معاون محترم سیما و مدیریت شبکه دو به مرحله تولید رسیده ‌و حتی یک روز هم تصویربرداری این مجموعه تلویزیونی به‌دلیل کمبود مسائل مالی،‌ تعطیل و متوقف نشده است.

متوقف شدن سریال‌های تلویزیونی خبر جدیدی نیست؛ چندی پیش هم خبر رسید که سریال «نوشدارو» به کارگردانی جواد اردکانی که ساخت آن به‌دلیل مشکلات مالی یک ماهی است متوقف شده، مجددا پیگیری می‌شود. خبرهای توقف سریال‌های تلویزیونی و مشکلات مالی آن تمامی ندارد؛ شاید به همین دلیل است که بخش عمده‌ای از تولیدات تلویزیونی به سمت مشارکت رفته‌اند.

کد خبر 198380

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز