دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۱ - ۰۵:۲۴
۰ نفر

ندا انتظامی: 1 -بیش از یک سال است که سه بخشنامه در تلویزیون منتشر شد؛ بخشنامه‌هایی که از ممنوعیت مواردی مختلف ازجمله خشونت‌های شدید به‌ویژه قتل و شکنجه، ضرب‌وشتم، قطع عمدی اعضای بدن موجود زنده یا مرده، مثله‌کردن، آدمکشی، خودکشی، ترویج خشونت و لحظات جان‌دادن قربانیان خبر می‌داد.

 از آنجایی که بخشنامه ضرورت اجرایی ندارد، به‌نظر می‌رسد که این بخشنامه نیز به‌تدریج و پس از مدتی به‌دست فراموشی سپرده شده‌است. نمونه این ادعا را می‌توان در سریال خارجی «کارآگاه لوتر» دید. این سریال سرشار از صحنه‌های ضرب و شتم و قطع عمدی اعضای بدن موجود زنده (اشاره به صحنه‌ای که در دست کارآگاه لوتر میخ زده می‌شد و شکنجه همکارش توسط یک دزد) است. به‌نظر می‌رسد که خود تلویزیون هم به‌دلیل پخش خشونت‌های سریال، پخش این سریال را زودتر از زمان لازم به پایان برد و داستان را تمام کرد.

2 - تلویزیون هرازگاهی سریال طنزی را پخش می‌کند؛ برخلاف سال‌ها قبل که سریال‌های طنز جزء لاینفک برنامه‌های تلویزیون بود. این روزها به‌دلیل مسائلی که در سریال‌های طنز پخش می‌شود و هربار به طیف و اصناف خاصی برمی‌خورد، تلویزیون از سریال‌های طنز بی‌بهره شده‌است و از سوی دیگر کارگردانان و تهیه‌کنندگان تمام انرژی خودشان را برای ساخت سریال‌های ایام نوروز سال آینده گذاشته‌اند.

3 - محرم امسال تلویزیون سریال‌های تکراری را پخش کرد؛ برخلاف ‌سال‌های گذشته که برای این ایام سریال‌های مناسبتی ساخته می‌شد. سرانجام هم سریال «یک تکه زمین» به کارگردانی مهدی کرم‌پور روانه آنتن شد. این سریال جدید از شبکه دو پخش شد و شبکه‌های دیگر به پخش سریال‌های تکراری پرداختند.

4 - پس از مدت‌ها سکوت و پخش سریال‌های تکراری، آنتن تلویزیون سریال‌های جدید همچون «زمانه» به کارگردانی حسن فتحی و «میلیاردها» به کارگردانی علیرضا امینی را به خود دیده‌است، شاید که این روند، نفس تازه‌ای به تلویزیون بدهد؛ خصوصا که این دو سریال‌ فضاهای متفاوتی با یکدیگر دارند.

5 - اغراق‌آمیز نیست که درباره برنامه‌های تلویزیون به این نکته اشاره کنیم که تلویزیون با یکنواختی پنجه نرم می‌کند؛ گاهی در یک زمان باکس‌های خود را به پخش سریال‌های خارجی اختصاص می‌دهد، گاهی هم سریال‌های تاریخی گوی رقابت را در پخش از هم می‌ربایند و گاهی هم سریال‌های خانوادگی.

6 - تلویزیون مخاطبان گوناگونی دارد؛ مخاطبانی که هرکدام براساس طبقه و طیفی که دارند، سلیقه‌های مختلفی دارند؛ مخاطبانی که سریال‌های پلیسی دوست دارند و مخاطبانی که برخلاف دیگر مخاطبان علاقه‌مند به سریال‌های خانوادگی، به سریال‌های تاریخی علاقه دارند. تلویزیون وظیفه دارد که همه مخاطبان را راضی نگه دارد و این کار با توجه به شبکه‌های مختلف تلویزیون، کار دشواری نیست؛ کافی است با برنامه‌ریزی همه ژانرهای مختلف تلویزیون اعم از داستانی، مستند، سیاسی و طنز را در شبکه‌های مختلف بگنجاند.

7 - اطلاع‌رسانی از وضعیت سریال‌ها به مخاطبان برای انتخاب، کار دشواری نیست؛ این امری است که سال‌هاست در دیگر کشورهای جهان انجام می‌شود. شاید به‌سادگی صدور بخشنامه‌هایی که در ابتدا به آن اشاره شد، نباشد اما عملی‌تر به‌نظر می‌رسد.

کد خبر 194616

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز