گروه ادب و هنر: برنامه‌های صبحگاهی در تلویزیون یکی از برنامه‌های ثابت تلویزیون است؛ برنامه‌هایی که طیف مخاطبان گسترده‌ای را شامل می‌شود.

برنامه تلویزیونی ویتامین 3

اساس کار برنامه‌های صبحگاهی علاوه بر اطلاع‌رسانی، آماده‌سازی‌ مردم برای یک روز کاری است. گرچه در برنامه‌های صبحگاهی تلویزیون بخش مفرح و شاد فراموش شده است، با این حال شبکه‌های مختلف سعی در پر کردن لحظات صبحگاهی مخاطب دارند. شبکه سه سیما با توجه به رویکرد جوان شبکه، برنامه‌ای مفرح برای این ایام ساخته و طراحی کرده است.

برنامه صبحگاهی «ویتامین 3» با اجرای علی ضیاء و تهیه‌کنندگی علی زاهدی و سردبیری افشین حسین‌خانی روزهای شنبه تا پنجشنبه از گروه اجتماعی شبکه سه سیما روی آنتن می‌رود. علی زاهدی تهیه کننده‌ای است که مخاطب بیشتر او را با برنامه‌هایی همچون پنجره، جزر و مد، کوله‌پشتی، ‌ماه عسل، فوق‌العاده، سلامت باشید و دیروز، امروز، فردا به یاد دارد.

او درباره ایده اولیه این برنامه می‌گوید: «ابتدا قرار بود که سری برنامه «نیم‌ روز» را بسازیم، اما مدیر شبکه سه سیما، به ما پیشنهاد کرد که برنامه زنده صبحگاهی برای شبکه سه بسازیم. آقای زین‌العابدین معتقد بودند که برنامه صبحگاهی زنده باشد و حال و هوای پرنشاط و شادی هم داشته‌باشد. ما طرح برنامه نیم روز را رها کردیم و به برنامه صبحگاهی فکر کردیم. جلساتی با شریعت‌پناهی، مدیر گروه اجتماعی شبکه سه سیما داشتیم و این طرح به تصویب رسید.»

برنامه‌های صبحگاهی یکسری ویژگی‌های خاص خودشان را دارند، ویژگی‌هایی که باعث می‌شود از دیگر برنامه‌های تلویزیونی متفاوت شوند. آیتم‌های کوتاه بخشی از این ویژگی‌هاست که در اغلب برنامه‌های صبحگاهی رعایت نمی‌شود و این فراموشی باعث می‌شود که برنامه‌های صبحگاهی تبدیل به برنامه‌هایی با ریتم کند و طولانی شود.

آیتم‌هایی همچون حضور کارشناسان، گفت‌وگو با مهمانان، دوربین مخفی و آشپزی بخشی از برنامه صبحگاهی ویتامین‌3 است که از ساعت هفت تا 8:30پخش می‌شود. ساخت آیتم‌های کوتاه برای برنامه‌ای که از شنبه تا چهارشنبه پخش می‌شود هم زمانبر است و هم هزینه بر. زاهدی هم به این قضیه به شکل دیگری نگاه می‌کند؛«ساخت آیتم‌های کوتاه بیشتر هزینه‌بر است. ما در طول هفته سفرهایی به نقاط مختلف ایران داریم تا آیتم‌هایی به‌مدت شش دقیقه تولید کنیم. اینکه تهیه‌کنندگان دیگر از ساخت آیتم‌های کوتاه دوری می‌کنند، به بحث هزینه‌های آن برمی‌گردد. خوشبختانه شبکه سه سیما، از همان ابتدا هزینه‌های یک برنامه پر‌آیتم را تقبل کرده و دست مرا برای ساختن آیتم‌های مختلف باز گذاشته است.»

سرگرمی، آموزش و اطلاع‌رسانی ازجمله اهداف برنامه‌های صبحگاهی تلویزیون است. در این برنامه به‌نظر می‌رسد که بخش اطلاع‌رسانی حذف شده و تأکید بر بخش سرگرمی و آموزش است. تهیه‌کننده ویتامین 3 به بخش اطلاع‌رسانی فکر می‌کند؛ «در حال حاضر برنامه‌ای که پخش می‌شود با تکیه بر وجه سرگرمی و آموزش ساخته شده‌است، اما بخش اطلاع‌رسانی با گرافیک خاص را مدنظر دارم. اما هنوز شکل و شمایل گرافیکی و اطلاعاتی که قرار است به مخاطب داده‌شود، برای خود من مشخص نشده و در مرحله طراحی است. در حقیقت می‌خواهم مخاطب در زمانی که برنامه می‌بیند به پیام‌های آن توجه کند و به‌زودی این بخش به برنامه اضافه می‌شود.»

مخاطب برنامه‌های صبحگاهی قشرهای متنوعی هستند، از خانم‌های خانه‌دار گرفته تا کودکان و نوجوانانی که می‌خواهند به مدرسه بروند. گروه سازنده ویتامین3 با درنظر گرفتن برنامه‌های دیگر شبکه‌های تلویزیون مخاطب خود را انتخاب کرده‌اند؛ «ساعت برنامه ما زمانی است که برای کسانی که عازم به محل کارشان هستند، مناسب نیست بلکه این برنامه برای کسانی مناسب است که بیشتر در منزل هستند مثل خانم‌های خانه‌دار یا افرادی که دیرتر به سرکار می‌روند. البته پیشنهاد اولیه برای ساعت برنامه شش صبح بود، اگر برنامه ساعت شش صبح شروع می‌شد، قطعا فضا فرق می‌کرد اما با توجه به اینکه برنامه صبحگاهی شبکه یک شش صبح شروع می‌شود، دیگر مجالی برای ما باقی نمی‌ماند و از سوی دیگر تنوع دیگر برنامه‌ها و مخاطب در همه شبکه‌ها لازم است و درست نیست که برنامه‌ همه شبکه‌ها دارای یک فضا و یک سمت باشد.»

چندی پیش این برنامه میزبان دبیر جشنواره جام‌جم بود، گفت‌وگویی که طولانی شد. زاهدی این برنامه را استثنا در سری برنامه‌های ویتامین 3 می‌داند؛«این برنامه استثنا بود و ما می‌خواستیم که جشنواره جام جم را پوشش بدهیم و به مخاطبان اطلاع‌رسانی کنیم. اما در برنامه‌های دیگر ما هم گفت‌وگوها کوتاه است و هم آیتم‌های متنوع داریم. به‌طور مثال برنامه‌ میلاد پیامبر برنامه‌ای با هشت مهمان و نزدیک به 17آیتم بود.»

اجرای سیدعلی ضیاء هم بازتاب‌های مثبت به همراه داشته و هم انتقاداتی را. زاهدی که با مجریان متعددی همکاری داشته‌است از اجرای این مجری جوان راضی است؛ «من با فرزاد حسنی، محمدرضا حسینیان، محمود محمدی، احسان علیخانی، حسین رنجبران و دیگر دوستان همکاری داشته‌ام و با مجریان زیادی همکاری کرده‌ام. اجرای سیدعلی ضیاء محاسنی دارد و نواقصی هم دارد، اما از نظر فکری با او اشتراک زیادی دارم. بسیار کوتاه به او مسائل را می‌گویم و او به سرعت متوجه می‌شود و از سوی دیگر فضای شادی که در اجرا می‌‌خواستم او توانست به خوبی این فضا را در‌‌آورد. از سوی دیگر من و ضیاء به‌مدت سه سال است که باهم همکاری می‌کنیم و ارتباط دوستانه داریم و به‌عنوان کارگردان هنری به خوبی آیتم‌های کار را جمع می‌کند. همچنین دست‌اندرکاران ویتامین 3 یک گروه متعارف تلویزیونی نیستند و هر کس چند کار را باهم انجام می‌دهد، نه اینکه صرفا تهیه‌کننده بگوید بقیه باید چه کار کنند. در اینجا همه باهم کارها را پیش می‌بریم.» پخش برنامه ویتامین 3 تنها به صبح‌ها خلاصه نمی‌شود، بلکه این برنامه عصرها و گاهی ساعت 21از شبکه سه سیما پخش می‌شود تا مخاطبانی که صبح این برنامه را ندیدند بتوانند از خلاصه این برنامه دیدن کنند.

کد خبر 199504

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز