دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: برکناری بشار اسد از قدرت به عنوان پیش‌شرط آغاز مذاکرات سیاسی در سوریه قابل اجرا نیست.

لاوروف:برکناری اسد غیرممکن است

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری ایتارتاس روسیه، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در واکنش به پیشنهاد برخی از کشورها و نیز گروه‌های مخالف سوری مبنی بر برکناری بشار اسد،‌ رئیس جمهوری سوریه از قدرت به عنوان پیش‌شرط آغاز روند مذاکرات سیاسی در این کشور خاطر نشان کرد: برخی از هم‌پیمانان ما معتقدند به عنوان پیش شرط آغاز مذاکرات باید اسد از قدرت برکنار شود اما باید بگویم این پیش شرط در بیانیه ژنو وارد نشده و قابل تحقق هم نیست.

وی همچنین مخالفان سوریه را به مذاکره فراخوانده و از آنها خواست تا به جای اصرار بر برکناری اسد طرح و پیشنهاداتشان را در خصوص آغاز مذاکرات با دولت سوریه ارائه دهند.

لاوروف همچنین خاطرنشان کرد: اگر من در موضع مخالفان سوریه بودم بدون شک پیشنهاداتم را درباره آغاز مذاکرات مطرح می‌کردم.

وزیر خارجه روسیه در ادامه افزود: اسد طرح‌ها و پیشنهاداتی را ارائه داد که هدف آن دعوت از گروه‌های مخالف برای مذاکره و گفت‌وگو بود و به نظر می‌رسد این طرح‌ها بلند مدت نیستند و اگرچه برخی آنها را جدی نمی‌دانند اما این پیشنهادات قابل اجرا و عملی هستند.

وی در عین حال تاکید کرد سخنرانی اخیر اسد برای آغاز مذاکرات کافی نیست و باید گام‌های بیشتری در این راستا برداشته شود.

روسیه پیشتر نیز اعلام کرده بود که بشار اسد حاضر به ترک قدرت نیست و اصرار بر برکناری وی وضعیت را پیچیده‌تر می‌کند.

لاوروف علاوه بر این تاکید کرد که مسکو از حق مردم در انتخاب مسالمت آمیز دولتشان حمایت می‌کنند و نه از نظام حاکم در سوریه.

پیشتر رئیس جمهوری سوریه در اظهاراتی طرحی سه مرحله‌ای را برای حل و فصل بحران سوریه پیشنهاد داد که پایبندی کشورهای منطقه و برخی کشورهای غربی به متوقف کردن کمک‌های تسلیحاتی و مالی به گروه‌های مسلح از جمله محورهای این طرح بود.

کد خبر 197814
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز