چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: هنوز اجساد کشته‌شدگان انفجار خونین روز سه‌شنبه در حلب جمع نشده‌بود که انفجار دیگری یک‌روز بعد، این بار در استان ادلب آرامش نسبی شهر را سلب کرد و جان ده‌ها نفر را گرفت، اما هیچ طرف بین‌المللی جز روسیه این انفجارها را محکوم نکرد تا بدین‌ترتیب مسئولیت این انفجارها در پرده ابهام بماند.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، وحید عقاد استاندار حلب اعلام کرد که در انفجار مهیب در دانشگاه حلب در شمال کشور، دست‌کم 88 دانشجو کشته و 160نفر دیگر زخمی شدند. دانشکده‌ای که هدف این انفجار قرار گرفت، از دانشکده‌های فنی مهندسی دانشگاه حلب است که چندان با رویکرد گروه‌های سنت‌گرا همخوانی ندارد. برخی منابع گفتند که جبهه النصره از گروه‌های تروریستی فعال در سوریه و وابسته به شبه نظامیان القاعده مسئولیت این انفجار را برعهده گرفته است.

در این میان، مقام‌های مسکو، ضمن تروریستی خواندن این انفجار آن را محکوم و پیش‌نویس بیانیه‌ای را در محکومیت این انفجار میان اعضای شورای امنیت توزیع کردند، اما فرانسه 24ساعت برای بررسی آن مهلت خواست. بشار الجعفری نماینده سوریه در سازمان ملل هم انفجار را محکوم کرد و آن را بزدلانه خواند. همزمان، محمد یحیی معلا وزیر علوم سوریه به نشانه عزای عمومی، تدریس و امتحانات در دانشگاه‌های سوریه را طی روز گذشته لغو کرد.

یک روز پس از این انفجار، ارتش سوریه دو خودروی بمب‌گذاری شده را پیرامون شهر ادلب در مجاورت استان حلب منهدم کرد اما انفجار دو خودروی دیگر در شهری که یک روز قبل مردم در آن به نشانه بازگشت نسبی آرامش، جشن گرفته بودند، جان 22نفر را گرفت و بیش از 35نفر دیگر را زخمی کرد. بدین‌ترتیب، در کمتر از 48ساعت، انفجارهای زنجیره‌ای در دو شهر حلب و ادلب، 100قربانی گرفت وحدود 200نفر را هم زخمی کرد.

در دالان‌های سیاست اما حکایت دیگری در جریان بود و درحالی‌که دبیرکل اتحادیه عرب مجددا پرونده سوریه را از دایره منطقه‌ای آن خارج کرد و به روسیه و آمریکا گره زد، در اردوگاهی دیگر، معاون وزیر خارجه سوریه اعلام کرد که روند عملی پیروزی‌ها آغاز شده و نسبت به این موضوع خوشبین است. نبیل العربی دبیر کل اتحادیه عرب این بار تازیانه انتقاد خود را به‌روی روس‌ها کشید و اعلام کرد که موضع روس‌ها درباره سوریه از حد و مرز خود فراتر رفته و در مرحله آتی تماس‌های دیپلماتیک در سطوح بالاتر صورت خواهدگرفت.

وی اعلام کرد که تنها راه‌حل بحران سوریه دخالت شورای امنیت و توافق واشنگتن و مسکو است و پیش‌بینی کرد که با تعیین وزیر خارجه جدید آمریکا، تحرک و توافقی روسی - آمریکایی در این‌باره حاصل خواهد شد. اما در همین شورای امنیت، قرار است اخضر ابراهیمی فرستاده سازمان ملل به سوریه در یکی از روزهای 27 تا 29 ژانویه جاری، گزارش جامعی درباره مأموریت خود تسلیم اعضای شورای امنیت کند. «برانگیختن شورای امنیت به فعال‌سازی‌ نقش خود در سوریه» و «حمایت از بیانیه ژنو» دو محور این گزارش خواهند بود و طبق اعلام برخی منابع دیپلماتیک، وی در این گزارش، از سمت خود کناره نخواهد گرفت. پیش‌بینی می‌شود اخضر ابراهیمی فوریه آینده مجددا به منطقه آشوب‌زده خاورمیانه بازگردد.

به موازات این موضعگیری‌ها و پیش‌بینی‌ها، معاون وزیر خارجه سوریه در گفت‌وگو با شبکه خبری سی ان ان، اعلام کرد که دولت متبوعش عملا پیروزهای خود را آغاز کرده و از پیروزی نهایی در این بحران مطمئن و در این‌باره بسیار خوشبین است. فیصل المقداد تصریح کرد که نیروهای سوریه کنترل مناطق شمالی و شرقی کشور را از دست نداده‌اند و مقام‌های سوریه هر وقت بخواهند می‌توانند به این مناطق بروند.

در این بین، آمریکا دیروز گزارش‌های خبری درباره استفاده ارتش سوریه از سلاح‌های شیمیایی علیه گروه‌های مسلح را بی‌اهمیت خواند. تامی ویتور سخنگوی شورای امنیت ملی در کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که گزارش مشاهده شده درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه، غیرواقعی است.

پیش از این، مجله فارن پالیسی در گزارشی نوشته بود که وزارت خارجه آمریکا به این نتیجه رسیده که به‌احتمال زیاد ارتش سوریه ماه گذشته از یک گاز سمی در رویارویی با گروه‌های مسلح استفاده کرده است.اما جبهه النصره‌ که به تروریستی‌بودن و انجام عملیات تروریستی سهمگین در سوریه معروف است، طی دو روز گذشته اعلام کرد که مسئول شرعی‌اش در درعا به نام ریاض هدیب کشته شده است. این جوان 32ساله اردنی تبار، هفت ‌ماه پیش برای جهاد در راه خدا عازم سوریه شده بود و در این مدت، حکم به سر بریدن شهروندانی می‌داد که از نظام حاکم در سوریه جانبداری یا موضعی خلاف جبهه النصره اتخاذ می‌کرده‌اند.

کد خبر 198096
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز