یکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۱ - ۰۵:۲۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر: از چهارشنبه هفته گذشته با روی‌پرده‌آمدن سه‌فیلم تازه، اکران فصل زمستان کلید خورد.

فیلم‌های «گیرنده» ساخته مهرداد غفارزاده «پذیرایی ساده» به کارگردانی مانی حقیقی و «من و زیبا» ساخته فریدون حسن‌پور از اواخر هفته پیش‌روی پرده سینماهای تهران آمدند؛ سه‌فیلمی که در سی‌امین جشنواره فیلم فجر در بخش مسابقه سینمای ایران به نمایش درآمده بودند و پس از فرازونشیب‌های فراوان سرانجام اکران عمومی شدند. فیلم من و زیبا از مدت‌ها قبل قرارداد اکران با سینما آزادی بسته بود ولی به علت تحریم این سینما توسط شورای صنفی، امکان اکران نمی‌یافت. حبیب اسماعیلی پخش‌کننده من و زیبا با اشاره به مضمون مذهبی این فیلم اکرانش را در ایام محرم و صفر مناسب دانسته بود ولی کلاف پیچیده سینماآزادی اکران این فیلم را به تعویق انداخت.

من و زیبا قراردادش پس از فیلم «پله‌آخر» ثبت شده بود و قاعدتا باید بعد از فیلم مصفا به نمایش درمی‌آمد ولی در نهایت شورای صنفی با تاخیر تحریم سینما آزادی را برداشت و اعلام کرد به حرمت اربعین با اکران من و زیبا در سینماآزادی موافقت می‌کند. در این میان حق فیلم پله آخر نادیده گرفته شد که باید قبل از من و زیبا به اکران درمی‌آمد ولی این اتفاق نیفتاد؛ ضمن اینکه حواله اکران فیلم من و زیبا هم در دقیقه90 صادر شد و فیلم به چهارشنبه نرسید و چون پنجشنبه به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی سینماها تعطیل بود، این ساخته فریدون حسن‌پور از روز جمعه به نمایش عمومی درآمد. فروش چهار میلیون تومانی من و زیبا افتتاحیه ضعیفی برای این فیلم رقم زد ولی باید این نکته را در نظر گرفت که فیلم بدون اطلاع‌رسانی و به شکل ناگهانی اکران شده و احتمالا در روزهای آتی آمار گیشه‌اش بهبود خواهد یافت.

پرویز پرستویی بازیگر من و زیبا هم همزمان با آغاز اکران این فیلم با لحنی تند به انتقاد از عملکرد شورای صنفی نمایش پرداخت. فیلم پذیرایی ساده به عنوان دیگر اثر تازه اکران‌شده بهتر از فیلم‌های دیگر فروخت و روز جمعه 15میلیون تومان در گیشه کارکرد داشت. پذیرایی ساده از جمله فیلم‌هایی است که حوزه هنری اکرانشان را تحریم کرده و جالب اینکه این فیلم مانند دیگر آثار تحریمی حوزه با اقبال نسبی مخاطب روبرو شده است. مانی حقیقی و ترانه علیدوستی بازیگران اصلی پذیرایی ساده هستند.

فیلم داستان زوج جوانی را روایت می‌کند که میان مردم فقیر رفته و به آنها پول می‌دهند. پذیرایی ساده که در جشنواره فیلم فجر با استقبال منتقدان مواجه شد، چند حضور بین‌المللی موفق نیز داشته است. فیلم گیرنده هم سومین فیلم اکران‌شده در فصل زمستان است که با کمترین حاشیه روی پرده سینماها آمد. فیلمی که سازنده‌اش در آن سفرهای استانی رئیس‌جمهور را دستمایه خلق اثری اجتماعی قرار داده و نکته جالب توجه فیلم، بازی سعید راد در نقش حاج صمد راننده‌ای است که می‌خواهد نامه‌‌های مردم را به مقصد برساند. محمدرضا شریفی‌نیا و چکامه چمن‌ماه از دیگر بازیگران این فیلم هستند. مهرداد غفارزاده کارگردان گیرنده در این اثر سینمایی اولین تجربه بلندحرفه‌ای‌اش را به انجام رسانده است. گیرنده از جمله فیلم‌های حاضر در سی‌امین جشنواره فیلم فجر بود که موفق به دریافت جوایزی هم شد. سعید راد دیپلم افتخار بهترین بازیگر بخش مسابقه فیلم‌های اول را گرفت و مهرداد غفارزاده نیز برای فیلمنامه جایزه گرفت. گیرنده در دو روز اول اکرانش هشت میلیون تومان فروخت اما فیلم‌های اکران پاییزی نیز همچنان به نمایش عمومی‌شان ادامه می‌دهند. فیلم «من مادر هستم» جیرانی چه در تهران و چه در شهرستان‌ها، در صدر جدول گیشه قرار دارد و پس از این فیلم نیز بی‌خود و بی‌جهت قرار گرفته است. البته پس از گذشت بیش از یک ماه از آغاز اکران عمومی‌شان با افت فروش مواجه شده‌اند که البته قدری طبیعی است.

«زندگی خصوصی آقا و خانم میم»، «آینه‌های روبه رو»، «یکی می‌خواد باهات حرف بزنه»، «اختاپوس» و «یک فراری از بگبو» هم با کاهش سالن‌هایشان اکرانشان ادامه یافته است. «یک عاشقانه ساده» هم بدون از دست دادن سالن‌هایش همچنان در تهران و شهرستان‌ها روی پرده است.

کد خبر 196911

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز