یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۲:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه درمراسم افتتاح سفارت گامبیا در تهران گفت: ما آمریکا را مسئول گروگانگیری دیپلمات‌‌هامان و دولت عراق را مسئول آزادی آنها می‌‌دانیم.

به گزارش سایت وزارت امور خارجه، منوچهر متکی روز یکشنبه 26/1/1386 در مراسم افتتاح سفارت گامبیا در تهران با حضور موسی جاهومپا، همتای گامبیایی‌اش و برخی از سفرای آفریقایی مقیم تهران در جمع خبرنگاران با اعلام رسمی خبر افتتاح این سفارتخانه گفت: افتتاح سفارت گامبیا در تهران حاصل تلاش‌ها و توافقات به عمل آمده در سفر جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد به بانجول در تیر ماه 1385 و متعاقب آن سفر یحیی جامه رئیس‌جمهور گامبیا به تهران در آذر 1385 می‌باشد.

متکی همچنین از افتتاح سفارت ایران در بانجول پایتخت گامبیا در آینده نزدیک خبر داد.

وی افتتاح سفارت گامبیا در تهران را تبلور اراده ملت و دولت جمهوری اسلامی و جمهوری گامبیا جهت تحقق اهداف و نظرات مقامات عالیه دو کشور و اقدامی عملی برای ارتقای هر چه بیشتر مناسبات و روابط حسنه موجود بین دو کشور خواند.

آقای متکی اضافه کرد: افتخار دارم عزم و قصد دولت جمهوری اسلامی مبنی بر آمادگی جهت افتتاح دفتر نمایندگی سیاسی خود در بانجول در آینده نزدیک را اعلام کنم که مقدمات اولیه افتتاح آن دفتر نیز در جریان می‌باشد.

وزیر امور خارجه افتتاح نمایندگی‌های سیاسی دو کشور در پایتخت‌های یکدیگر را نویدبخش آینده‌ای روشن در گسترش روابط و مناسبات دوستانه و حسنه دو کشور دانست و افزود: امید است شاهد برداشتن گام‌های اجرایی مؤثرتر و تحرک بیشتر در این زمینه باشیم.

متکی از هیئت گامبیایی که از فاصله جغرافیایی بسیار دور به تهران سفر کرده‌است، قدردانی به عمل آورد.

وزیر امور خارجه در ادامه و در پاسخ به پرسشی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران و جمهوری گامبیا در بسیاری از موضوعات بین‌المللی از دیدگاه و مواضع مشترکی برخوردارند، افزود: آنچه تلاش می‌شود از آفریقا در دنیا به نمایش گذاشته شود، واقعیت آفریقا نیست.

سرمایه‌های بسیار عظیمی در آفریقا وجود دارد که قبل از هر سرمایه مادی، نیروهای انسانی نهفته و مرزهای نهفته در این سرزمین است.

وی با بیان اینکه ما در سازمان‌های بین‌المللی از مواضع یکدیگر حمایت می‌کنیم، اظهار داشت: در راستای سیاست کلی جمهوری اسلامی برای ارتقای روابط با آفریقا، به طور طبیعی گامبیا در راستای این سیاست تعریف می‌شود.

متکی با بیان این که گامبیا ظرفیت‌های خوبی در حوزه‌های مختلف به ویژه کشاورزی دارد، از شرکت‌های خصوصی و دولتی ایران برای سرمایه‌گذاری در گامبیا به ویژه در زمینه صنایع غذایی دعوت به عمل آورد.

وزیر امور خارجه در این زمینه به اعلام آمادگی وزارت نیرو برای اجرای پروژه‌هایی در گامبیا همانند بعضی از کشورهای آفریقایی دیگر اشاره کرد و افتتاح دفاتر نمایندگی سیاسی دو کشور را منجر به گسترش همکاری‌های اقتصادی و مشورت‌های سیاسی بیان کرد.

متکی با اشاره به برگزاری مراسمی به مناسبت سال جدید در تهران و در شب گذشته، خاطر نشان کرد: آلاری کول سفیر سیرالئون در تهران در این مراسم از اینجانب در خصوص برنامه‌های سال 86 برای آفریقا سئوال کرد که من برای ایشان بخشی از برنامه‌های 86 درباره آفریقا را تشریح کردم.

وی این برنامه‌ها را شامل ارتقای مشورت‌ها و رفت و آمدهای سیاسی، افزایش روابط تجاری و همکاری‌های اقتصادی به‌ویژه در اجرای پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مشترک عنوان و ابراز امیدواری کرد که جمهوری اسلامی و آفریقا بتواند نشست جامعی را در سطوح مناسبی یا در ایران یا در پایتخت‌های آفریقایی برگزار کند.

وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص دیدار شب گذشته آقای محمدجواد ظریف نماینده ایران در سازمان ملل با سناتورهای آمریکایی، با تأکید بر این که شب گذشته دیدار خاصی نبود، اظهار داشت: در برخی فرصت‌ها بعضی از افراد غیردولتی آمریکا با آقای ظریف دیدارهایی را داشتند که عمده آنها گفتگو پیرامون وضعیت عراق و شرایط امنیتی آن کشور بوده‌است.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه نیز از آقای متکی درباره وضعیت پنج دیپلمات ایرانی ربوده شده در عراق و امکان مذاکره مستقیم ایران و آمریکا در این زمینه سئوال کرد که وی در پاسخ اقدام آمریکایی‌ها در این زمینه را خلاف مقررات بین‌المللی و کنوانسیون‌ها بیان کرد و افزود: ما آمریکا را مسئول گروگانگیری دیپلمات‌هامان از محل کنسولگری و دولت عراق را مسئول آزادی آنها می‌دانیم و با دولت عراق مذاکره کرده‌ایم.

متکی با اشاره به طرح این موضوع در شورای امنیت، خاطر نشان کرد: اخیراً نشانه‌هایی برای آزادی آنها دریافت کرده ایم و امیدواریم سریعاً نسبت به آزادی آنها اقدام شود.

وی درباره دسترسی کنسولی به این افراد، گفت: صلیب سرخ با آنها دیدار داشته است.

کد خبر 19653

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز