همشهری آنلاین: معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امورخارجه با تاکید بر حق غیرقابل انکار ملت ایران در دستیابی به انرژی هسته‌ای برای استفاده صلح آمیز، مسیر شورای امنیت را مسیری اشتباه و غیر مفید خواند.

به گزارش اداره‌کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امورخارجه، عباس عراقچی در دیدار با سفرای خارجی مقیم تهران، آخرین مواضع جمهوری اسلامی ایران پیرامون برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای را تشریح کرد.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امورخارجه با توجه به همزمانی این دیدار با سالروز ملی شدن صنعت نفت ایران گفت: یک کشور عضو شورای امنیت(آمریکا) زمانی ملی شدن صنعت نفت ایران را تهدید صلح و امنیت بین‌المللی قلمداد و قطعنامه‌ای را در شورای امنیت ارائه کرد و وقتی موفق نشد با کودتا و براندازی سعی کرد تا افکار خود را تعقیب کند.

وی عملکرد و سابقه شورای امنیت در قضایای ملی شدن صنعت نفت ایران، تجاوز رژیم صدام به خاک ایران، بی‌تفاوتی شورای امنیت نسبت به استفاده گسترده سلاح‌های شیمیایی توسط ارتش صدام ‌و ناتوانی شورای امنیت در قضیه حمله رژیم صهیونیستی به لبنان را تشریح کرد و گفت: اقدامات فعلی شورای امنیت در قبال فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران ناشی از استفاده ابزاری آمریکا و چند کشور غربی از این شورا است.

وی با استناد به سخنان بولتون که گفته بود ما از شورای امنیت برای بسیج افکار عمومی استفاده کرده و آن را به عنوان ابزاری در جعبه ابزار خود قرار داده‌ایم، این سخنان را گواه و سندی شفاف بر ماهیت واقعی آمریکا نسبت به استفاده ابزاری از شورای امنیت عنوان کرد.

معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه سپس با تشریح سابقه برنامه هسته‌ای ایران که بنیان آن در حدود ‪ ۵۰‬سال پیش و طی قراردادهای بین رژیم سابق و آمریکا گذاشته شده، به نقض توافقات متعدد و معتبر غربی‌ها به‌ویژه کشورهای آلمان، فرانسه و کانادا اشاره کرد و اظهار داشت: تجربه عدم اطمینان به غربی‌ها و نیاز ایران به انرژی هسته‌ای که توجیهات اقتصادی فراوانی دارد سبب شد تا جمهوری اسلامی ایران به سمت خود کفایی در این زمینه حرکت کند.

عراقچی به‌همکاری‌های گسترده و بی‌سابقه ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و با اشاره به دو سال و نیم مذاکرات با سه کشور اروپایی و تعلیق کامل فعالیت‌های هسته‌ای حتی تحقیق و توسعه در این زمان، پیش شرط غربی‌ها برای شروع مذاکره و انجام تعلیق تجربه و آزموده‌ای دانست که دیگر هیچ منطق و مبنایی ندارد.

وی گفت: ایران چیزی فراتر ازحقوق قانونی خود بر طبق معاهده عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای نمی‌خواهد و حاضر است که برای رفع آنچه که نگرانی‌های غربی‌ها خوانده می‌شود، همکاری کند.

معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امورخارجه با اشاره به تایید کشورهای غیر متعهد و سازمان کنفرانس اسلامی اظهار داشت: جامعه بین‌المللی و اکثریت کشورهای جهان در تبلور حق مشروع جمهوری اسلامی ایران در چارچوب ان‌پی‌تی موافقت داشته و همواره از آن حمایت کرده‌اند.

عراقچی با اشاره به تلاش غربی‌ها برای تصویب یک قطعنامه جدید در شورای امنیت علیه ایران، گفت: دو راه پیش روی شورای امنیت وجود دارد که یکی همکاری و حل مسایل از طریق مذاکره و گفت وگو بدون پیش شرط است که جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای چنین مذاکره‌ای اعلام کرده است.

وی افزود: راه دوم مسیر مقابله و تصویب قطعنامه‌های جدید از سوی شورای امنیت است که آمریکا به‌دنبال آن می‌باشد و با پاسخهای متناسب ایران مواجه خواهد شد زیرا ملت ایران برای حفظ استقلال خود تاکنون هزینه‌های زیادی پرداخته و حاضر به گذشتن از حقوق حقه خود نخواهد شد.

وی خاطرنشان‌کرد: جمهوری اسلامی ایران برای هر دو مسیر همکاری و مقابله آمادگی کامل دارد و باتوجه به سابقه پرداخت هزینه‌ها برای حفظ استقلال و حقوق خود، اکنون نیز حاضر به پرداخت این هزینه‌ها است.

دراین جلسه عراقچی با ارایه‌اسناد موافقت‌نامه‌های قبلی مربوط به همکاری هسته‌ای بین ایران و آمریکا و سه‌کشور غربی آلمان، فرانسه و کانادا، جزئیات آن را تشریح کرد.

کد خبر 18114

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز