گروه اقتصادی- رضا کربلایی: فعالان اقتصادی می‌گویند برخلاف وعده مسئولان ارزی بانک مرکزی و مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت اختصاص ارز و انتقال آن به شرکت‌های خارجی فروشنده کالاها به ایران با دشواری‌های زیادی مواجه شده به‌نحوی که تلنبار شدن تعهدات ارزی در بانک مرکزی باعث‌شده تا واردکنندگان کالا برای ایفای تعهدات خود و پرداخت مطالبات شرکت‌های خارجی با تأخیر مواجه باشند.

money

همین مسئله به اعتبار بازرگانان و شرکت‌های داخلی در بازارهای خارجی آسیب‌زده است. از سوی دیگر گزارش‌ها حاکی از رسوب کالا‌های وارداتی در بنادر و گمرکات است که به‌دلیل عدم‌تخصیص ارز، ترخیص نمی‌شود. برخی فعالان اقتصادی با اشاره به اختلاف نظر ایجاد شده با بانک مرکزی بر سر ال‌سی‌هایی که در نیمه‌نخست امسال نزد شبکه بانکی گشایش شده است، تأکید دارند که محمود بهمنی رئیس‌کل بانک مرکزی به‌صورت مستقیم وارد ماجرا شده و به تفسیرهای مختلف از بخشنامه‌های ارزی پایان دهد.

به گزارش همشهری، اخیرا بانک مرکزی در بخشنامه‌ای اعلام کرده کسانی که پیش از راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی اقدام به واردات کالا و گشایش اعتبار کرده و حتی مابازای ریالی آن را به‌حساب بانک عامل واریز کرده‌اند، باید مابه‌التفاوت نرخ ارز را واریز کنند درحالی‌که بسیاری از فعالان اقتصادی این تصمیم بانک مرکزی را «عطف به ما سبق شدن» قوانین و مقررات می‌دانند که باعث ضایع شدن حقوق فعالان اقتصادی شده است.

افزون بر این برخی دیگر از فعالان اقتصادی می‌گویند براساس بخشنامه بانک مرکزی اقدام به واریز مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع و مبادله‌ای کرده‌اند اما هنوز تخصیص ارز و انتقال آن به‌حساب فروشندگان خارجی صورت نگرفته است. این گزارش می‌افزاید: صدور بخشنامه‌های مختلف ارزی در سال‌جاری باعث شده تا فعالان اقتصادی در مراودات تجاری خود دچار مشکلات زیادی شوند و ورود رئیس‌کل بانک مرکزی به این مسئله باعث خواهد شد تا دست‌کم بخش زیادی از ابهام‌ها و اختلاف‌ها برطرف و اعتماد به شبکه بانکی تقویت شود.

انتقاد از رفتار بانک‌ها

یحیی آل‌اسحاق با انتقاد از مجموعه رفتارهای نظام بانکی با فعالان عرصه اقتصاد تأکید کرد: فشار نظام بانکی به مردم و فعالان اقتصادی وارد می‌شود. به گزارش همشهری، یحیی آل‌اسحاق در نشست دیروز هیأت نمایندگان اتاق تهران با اشاره به وضعیت رابطه فعالان اقتصادی و نظام بانکی آن را رابطه‌ای چالشی توصیف و تأکید کرد اگر این مشکل هرچه سریع‌تر به‌سامان نرسد، تداوم آن کل نظام اقتصادی کشور را زیر سؤال خواهد برد.

او تأکید کرد: بانک‌ها از بالا برای تخصیص دادن منابع خود به موضوعات دستوری و از پایین از طرف فعالان اقتصادی برای ارائه تسهیلات تحت فشار قرار می‌گیرند لذا با منابع محدودی که دارند دچار مشکل می‌شوند. رئیس اتاق بازرگانی تهران از رسوب کالاها در گمرک به‌دلیل مشکلات بانکی خبر داد و گفت:

بانک مرکزی و بانک‌ها به‌دلیل گشایش اعتبارهای قدیمی با ارز مرجع دچار اختلاف جدی هستند. آل اسحاق با تأکید براینکه مشکلات بانکی باعث بروز مسائل گمرکی متعدد شده است، اظهار داشت: اگر قرار باشد که یک حرکت جمعی برای حل مشکلات بانکی درنظر گرفته شود، اتاق بازرگانی از تمام پتانسیل خود برای حل مشکلات بانکی استفاده می‌کند. وی با بیان اینکه با دستور، فشار و امریه مسائل اقتصادی قابل حل نیست، گفت: بانک‌ها در رابطه با مسائل ارزی در چالش هستند و مشاهده شده است، برخی بانک‌ها تا 120درصد پولشان را گرفته‌اند، اما هنوز اسناد کالا را نمی‌دهند و همین عامل باعث رسوب کالا و ازبین رفتن برخی کالاهای خاص در گمرک شده است.

کد خبر 196526
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز