گروه بین‌الملل: در روزهایی که فرانسه برای میزبانی مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و طالبان آماده می‌شود و کشورهای ناتو یکی پس از دیگری برنامه خروج نظامیانشان را بعد از 10سال جنگ از این کشور اعلام می‌کنند، طالبان بر شدت حملات خود در پاکستان افزوده و افغانستان هم همچنان صحنه انفجارهای ریز و درشت است.

طالبان

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، دیروز به‌دنبال انفجار یک مین در منطقه‌ای در استان ننگرهار در 120کیلومتری شرق کابل 10دختر بچه افغان که همگی بین 9تا 11سال سن داشتند، کشته و یک نفر دیگر زخمی شد. این کودکان در حال جمع‌آوری هیزم در منطقه بودند که این مین منفجر شد و فاجعه مهیبی به بار آورد. همزمان صبح دیروز انفجار یک بمب در بازاری در منطقه قبیله‌نشین خیبر در شمال غرب پاکستان، 17کشته و 70مجروح به جا گذاشت. در میان کشته‌شدگان چندین زن و کودک دیده می‌شود. روز شنبه همچنین طالبان در اقدامی کم‌سابقه فرودگاه پیشاور در پاکستان را هدف حملات موشکی قرار داد و چهار کشته و چندین مجروح به‌جا گذاشت.

این در حالی است که وزیر خارجه فرانسه از نشست نمایندگان دولت افغانستان و طالبان در آینده‌ای نزدیک در پاریس خبر داد. قرار است در این نشست نمایندگانی ویژه از طرف طالبان از قطر به پاریس بروند و در مذاکرات شرکت کنند. محور مذاکرات این نشست بحث درباره آینده افغانستان با توجه به خروج نظامیان ناتو از این کشور در سال 2014 است.وزیر خارجه فرانسه با اشاره به خروج آخرین گروه از نیروهای رزمی فرانسه از افغانستان گفت: حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان، برای برگزاری این نشست چراغ سبز نشان داده است.

دیروز همچنین رسانه‌های انگلیسی به نقل از منابع نزدیک به دفتر نخست‌وزیر اعلام کردند که این کشور قرار است تا سه‌ماه دیگر شمار نظامیان خود را در افغانستان کاهش دهد. به گفته این منابع، انگلیس تا تابستان نیمی از نیروهای خود را درافغانستان کاهش می‌دهد. اکنون نزدیک به 9هزار نظامی انگلیسی در افغانستان حضور دارند.

کد خبر 194718
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز