ایران با 147اثر در منطقه غرب آسیا، بیشترین تعداد مهر اصالت یونسکو را دریافت کرد.

محمد انشایی دبیر اجرایی مراسم مهر اصالت یونسکو در منطقه غرب آسیا که امسال به میزبانی ایران برگزار شد‌ با اعلام این خبر به ایسنا گفت: ایران در این دوره حدود 340اثر را برای داوری نشان بین‌المللی مرغوبیت یونسکو ارائه کرد که پس از داوری‌، 147اثر شایسته دریافت این نشان شناخته شدند. به گفته انشایی، کشور قرقیزستان با ارائه 31اثر 20مهر اصالت گرفت. قزاقستان با 24اثر ارائه شده 10نشان مرغوبیت صنایع‌دستی یونسکو را دریافت کرد. ترکمنستان پنج اثر ارائه کرد که موفق به دریافت تنها یک نشان بین‌المللی مرغوبیت شد و ازبکستان نیز با 9اثر ارائه شده توانست پنج مهر اصالت یونسکو را دریافت کند.

وی افزود: آثار صنایع‌دستی پس از داوری، به دفتر یونسکو در تهران تحویل شد تا برای آموزش ‌و تبلیغات از آنها استفاده شود. همچنین قرار شد مشخصات و تصاویر این آثار برای ثبت در بانک اطلاعاتی یونسکو که مقر آن در بانکوک تایلند است، تهیه شود. وی درباره اینکه آیا قرار است نمایشگاهی از محصولاتی که موفق به دریافت نشان اصالت یونسکو شدند در ایران برگزار شود، گفت: درصدد هستیم وقتی موزه هنرهای سنتی تأسیس شد این آثار را نیز به نمایش بگذاریم.

انشایی همچنین درباره اینکه آیا قرار است داوری بین‌المللی دیگری پس از انتخاب آثار در غرب آسیا توسط یونسکو انجام شود؟ گفت: یونسکو در هر دوره بعد از پایان داوری مناطق در سراسر جهان، آمار مقایسه‌ای را استخراج می‌کند و براساس آن، رتبه هر کشور مشخص می‌شود. ایران در داوری دوره پیش یونسکو که به‌منظور ارائه نشان مرغوبیت صنایع‌دستی مشهور به مهر اصالت یونسکو برگزار شد 65نشان مرغوبیت یونسکو را دریافت کرد و توانست رتبه‌ نخست منطقه غرب آسیا را به‌دست آورد. به گفته انشایی این احتمال نیز وجود دارد که با توجه به 147نشانی که ایران از داوری‌های این دوره یونسکو به‌دست آورده است مقام نخست آسیا را در دریافت مهر اصالت یونسکو از آن خود کند.

 

کد خبر 192467

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز