محمد صحرانورد: با آنکه تدوین کتب آموزش قلمزنی در ایران با تأخیر بسیار آغاز شد و تعداد کتب آموزشی نیز پاسخگوی نیاز آموزشی امروز ایران نیست، باید اذعان داشت که همان چهار پنج کتاب نوشته شده نیز تا حد قابل توجهی استانداردهای روز دنیا را نادیده‌ گرفته‌ و تقریباً تمامی آنها از الگوی واحد زیر پیروی می‌کنند:

handicraft

مقدمه‌ای بر تاریخ فلزکاری ایران؛
معرفی ناقص و مبهم آن دسته از فنونی که نویسنده کتاب بر آن تسلط دارد؛
معرفی پیشکسوتان قلمزنی ایران.

به اختصار می‌توان گفت نویسندگان ما سه موضوع «تاریخ قلمزنی»، «آموزش قلمزنی» و «معرفی پیشکسوتان قلمزنی» را در یک کتاب می‌گنجانند. در این حالت نویسنده چاره‌ای جز نادیده گرفتن جزئیات هر یک از این موضوعات نداشته و در دام «کلی‌گویی» خواهد افتاد. او به جای تشریح مرحله به مرحله فنون قلمزنی که هدف اصلی این کتب است، به اجمال به آن دسته از فنونی که مورد علاقه خود او بوده پرداخته و اگر هنرآموزی بخواهد از این کتابها به عنوان خودآموز استفاده کند با منبعی جامع که پاسخ گوی نیاز او باشد روبرو نخواهد شد.

همه کتابهای آموزشی قلمزنی موجود در ایران ملغمه‌ای از «تاریخ»، «آموزش» و «معرفی پیشکسوتان» می‌باشند که تکلیف خواننده نه با تاریخ آن به درستی روشن است و نه از شیوه آموزش آن راه به جایی می‌برد و نه با پیشکسوتان این رشته هنری به شکلی کاربردی آشنا می‌شود.

با نگاهی به کتابهای آموزشی هنر قلمزنی که در امریکا و برخی کشورهای غربی به چاپ می‌رسد، متوجه می‌شویم که هنوز هیچ کتاب جامعی در این زمینه در ایران تألیف نشده است. علاوه بر این ما هنوز هیچ منبع جامعی در مورد تاریخ هنر قلمزنی کشورمان نداشته و آثار پیشکسوتان این رشته که قاعدتاً باید بخشی از سرمشق معاصرین باشد فراموش شده‌اند.

بنابر آنچه گفته شد پیشنهاد می‌گردد مدیریتی بر تألیف این کتب اعمال گردد تا:

کتابهای آموزشی قلمزنی صرفاً بر اصلی‌ترین هدف خود یعنی آموزش قلمزنی پاسخ دهند. آن هم نه با تکیه بر آموزش فنونی که

نویسنده بر آن مسلط است بلکه این گونه کتابها باید تمامی امکانات قلمزنی را معرفی نمایند.

تدوین کتب تاریخ قلمزنی ایران به صورت مجزا و توسط پژوهشگران حرفه‌ای تاریخ هنر تدوین شوند.

پیشکسوتان هنر قلمزنی همراه با آثارشان به شیوه‌ای مناسب‌تر و کاربردی‌تر معرفی گردند.

منبع: وب سایت خانه هنرمندان

کد خبر 181553
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز