همشهری‌آنلاین: معاون هنری وزیر ارشاد از تشکیل موسسه ارکستر ایران و گنجانده شدن،سه ارکستر ملی، سمفونیک و کر در این موسسه خبر داد و گفت، در سال جاری یک میلیارد و دویست میلیون تومان بودجه برای اداره این ارکسترها در نظر گرفته شد.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر، پیرو حاشیه‌هایی که برای دو ارکستر بزرگ ملی و سمفونیک ایران در هفته‌های گذشته پیش ‌آمده بود صبح دوشنبه 8 آبان، جلسه‌ای با حضور حمید شاه‌آبادی معاون هنری وزارت ارشاد، علی ترابی رئیس انجمن موسیقی و محمد میرزمانی مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد تشکیل شد.

در ابتدای این نشست شاه‌آبادی با اشاره به جلسه‌ای که فروردین ماه در خصوص تاسیس موسسه ارکستر ایران برگزار شده بود عنوان کرد: دو مساله مهم در جلسه فروردین ماه مطرح شد که تاسیس موسسه ارکستر ایران و واگذاری فعالیت‌ها با تشکیل موسسات هنری تک منظوره بود. زمان بندی که از فروردین ماه صورت گرفته باعث شده تمامی مراحل تاسیس این موسسه نوپا به نام ارکستر ایران شکل بگیرد.

وی افزود: از ابتدای انقلاب به این شکل تصویب شده بود که همه مشاغل هنری مشاغل ستاره دار به حساب می‌آمدند که ارکستر سمفونیک و ملی هم از جمله مشاغل ستاره دار بودند به این معنی که با بازنشسته شدن افراد امکان جذب نیروی جدید نبود. این اتفاق برای این بود که ارکستر ایران بتواند بیرون از فضای دولتی شکل بگیرد. در ساز و کار جدیدی که به وجود ‌آمده هر دو ارکستر مثل گذشته فعالیت خودشان را ادامه می‌دهند و هیچگونه خللی در عملکردشان به وجود نمی‌‌آید. همچنین برای گروه کر نیز بودجه‌ای همچون گذشته پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: موسسه ارکستر ایران با یک مدیریت واحد و شعبه‌های تخصصی متفاوت قصد ساماندهی به وضعیت ارکستر ملی را دارد که این ساماندهی شامل جذب نیروی انسانی است که با توجه به نیاز کشور و جایگاه نوازندگان و کادر فنی شکل می‌گیرد. هر ساله این ارکستر باید با جذب نیروی جدید از نظر فنی و اداری خود را تقویت کند بنابراین هر ساله گزینش جدید از نوازندگان انجام می‌گیرد تا بتوانیم بالاترین نیروهای کشور درعرصه موسیقی را به فعالیت دعوت کنیم.

شاه آبادی ادامه داد: سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حفظ و حمایت کامل از دو ارکستر است. موسسه ارکستر ایران تحت حمایت معاونت هنری قرار دارد. در 15 آبان ماه نیز این موسسه فراخوان جذب هنرمندان را اعلام می‌کند و حتی کلیه هنرمندانی که هم اکنون عضو هستند نیز باید در این آزمون شرکت کنند. 15 آذر ماه نیز آزمون‌های علمی و تخصصی انجام می‌شود و از 15 دی ماه فعالیت‌های این موسسه آغاز خواهد شد. معیار اصلی این موسسه جذب نیروهای جدید و متخصص در هر سه زمینه گروه کر، ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک است.

وی در ادامه درباره پرداخت نشدن چند ماهه حقوق نوازندگان توضیح داد: در مجموعه ارکستر پرداخت حقوق دلیلی ندارد. بلکه بیشتر نوازنده‌ها با ارکستر قرارداد دارند که البته پرداخت حقوق شان به دلیل تغییر و تحولات کمی به تعویق افتاده که این مساله چیز حادی نیست. بنابراین این اظهار نظر که ارکستر به حالت نیمه تعطیل درآمده صحت ندارد. افرادی هم هستند که عضو رسمی دولت هستند که حقوق‌شان به موقع پرداخت شده است.

وی متذکر شد:‌ ایجاد یک سازمان جدید مشکلات ما را کاهش می‌دهد چون هیچ بار مالی جدید به مجموعه افزوده نمی‌شود و ما دو ارکستر با دو بدنه اجرایی داریم که با هم ادغام می‌شوند. بنابراین بسیاری از کارها و فعالیت‌ها مشترکاً در هر دو سازمان انجام می‌گیرد. به عنوان نمونه در حال حاضر حدود 30 نفر از نیروها به صورت مشترک در هر دو ارکستر فعال هستند. همچنین ارکستر و حوزه موسیقی می توانند درآمدزا باشند و به صورت مستقل برای جذب حامی مالی اقدام کنند.

شاه آبادی درباره کاهش بودجه ارکستر عنوان کرد:‌ امسال از طرف معاونت هنری بودجه یک میلیارد و 200 میلیون تومانی برای حمایت از ارکسترها اختصاص یافته است. بنابراین حمایت اداره کل موسیقی و معاونت هنری از ارکستری‌ها کاهش نیافته البته ممکن است دستمزدها با افت و خیز و با تاخیر پرداخت شده باشد که این مساله طبیعی است اما اعلام می کنم که شرایط از این بدتر نخواهد شد. همچنین به زودی اعضای هیات مدیره و مدیرعامل نیز در موسسه ارکستر ایران معرفی می‌شوند. بدنه اجرایی ارکستر ایران کاملاً واحد اما بدنه فعالیتی جداگانه‌‌ای با ارکستر ملی دارد.

در ادامه محمد میرزمانی مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد عنوان کرد: متاسفانه به شکل قبلی فعالیت‌های ارکستر امکان پذیر نبود. اینکه با این همه تلاش و زحمت در نهایت، خستگی در تن همه اعضا می‌ماند مساله‌ای بود که شرایط مالی باعث آن می‌شد. بنابراین برای ادامه همکاری باید این موسسه تاسیس می شد تا شرایط ایده‌آل شود. تاسیس موسسه ارکستر ایران برنامه‌های است که در جمهوری اسلامی باب شده و بسیاری از امور به بخش خصوصی انتقال پیدا می‌کند. به نظر می‌رسد این اقدام با توفیق بیشتری روبرو شود.

در ادامه ترابی نیز عنوان کرد: در این چند روزه بارها گفته شده که بیش از سه ماه است حقوق نوازنده‌ها پرداخت نشده است. ارکستر تنها حقوق مرداد که 38 روز از آن گذشته و حقوق شهریور را که 8 روز از آن گذشته پرداخت نکرده است که به زودی این اتفاق می‌افتد. در ارتباط با بیمه نوازندگان نیز ما به لحاظ قانونی نمی‌توانیم آنها را بیمه کنیم. ما نمی‌توانیم به هیچ عنوان نیروی ثابت بیمه داشته باشیم چون هزینه هایی که ارکستر دریافت می‌کند باید صرف فعالیت‌های هنری شود.

وی ادامه داد: اما ما حق کارفرما را به حقوق نوازنده‌ها اضافه کردیم و همه نوازنده‌ها از طرف دفتر موسیقی این امکان را دارند که به صورت خویش فرما خودشان را بیمه کنند. همچنین این مساله که رهبرهای ارکستر دستمزدشان را تمام و کمال دریافت می‌کنند نیز صحت ندارد آخرین کاری که ارکستر سفارش داده به رهبری فردین خلعتبری بود که موسیقی مجموعه" شب دهم" را تنظیم و تدوین مجدد کرده بود اما وی هنوز یک ریال هم بابت این کار دریافت نکرده است.

ترابی درباره اینکه چرا ارکستر ملی در چند ماهه اخیر هیچ فعالیتی نداشته توضیح داد: این مساله به دلیل فنی بوده است ما با گروه کامکارها قرارداد داشتیم اما از طرفی آنها نیز خودشان یک اجرای مستقل پیش رو داشتند بنابراین طبیعی بود که ابتدا به فعالیت خودشان برسند. طی نشستی که با هوشنگ کامکار داشتیم قرار براین شد که اجرای ارکستر از مهر به اسفند موکول شود. همچنین آثار کامبیز روشن روان نیز با رهبری خودش قرار است دی‌ماه انجام شود.

میرزمانی در ادامه این نشست عنوان کرد: در جریان برنامه‌های ارکستر قرار بود رپرتواری را آغاز کنیم اما مسایل مالی به وجود آمده موجب شد که نوازنده‌ها حاضر نشوند همگی در ارکستر حضور یابند. این مساله باعث ضعف آثار شد چون ظرفیت ارکستر باید کامل باشد تا بتواند از همه توانش استفاده کند اما متاسفانه مسایل حاشیه ای همه توان ما را گرفت. من مطمئن هستم که با تشکیل موسسه ایران اتفاقات بهتری خواهد افتاد.

در پایان نشست شاه آبادی با تشکر از همکاری و حمایت مدیرانش در بخش موسیقی در مدت زمانی که از فعالیتش به عنوان معاونت هنری می گذرد حضور در جشنواره های مختلف موسیقی کشورهای مختلف را از برنامه های این سازمان عنوان کرد.

کد خبر 189536
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز