سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۱ - ۰۵:۵۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر: صبح دیروز طی نشستی حمید شاه‌‌‌آبادی (معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، سیدمحمد میرزمانی(مدیرکل دفتر موسیقی) و علی ترابی(مدیرکل انجمن موسیقی ایران) با خبرنگاران به گفت‌وگو نشستند تا به شایعه تعطیلی دو ارکستر سمفونیک تهران و ارکسترملی پایان دهند.

در این نشست که تنها تعدادی خبرنگار توسط روابط عمومی معاونت هنری دعوت شده بودند، معاون هنری وزارت ارشاد به‌طور رسمی از تشکیل مؤسسه ارکستر‌های ایرانی تا 15آذرماه خبر داد. به گزارش ایسنا، آنطور که شاه‌آبادی اعلام کرده بودجه اداره ارکسترهای موسیقی یک میلیارد و 200میلیون تومان است و شرایط برای شکل‌گیری یک مؤسسه جدید فراهم است. اگر پیش از این اداره ارکسترها برعهده انجمن موسیقی بود و در دو سال گذشته اداره ارکستر ملی به بنیاد رودکی واگذار شد، شاه‌آبادی از فروردین‌ماه پیش به بحث تأسیس مؤسسه‌های ارکستر و ساماندهی آنها در ماه های پایانی دوره مأموریت خود فکر کرده‌است.

گرچه در این نشست صحبتی از این نشد که چرا اداره ارکسترها مثل گذشته به انجمن موسیقی ایران- که بازوی اجرایی دفتر موسیقی است- واگذار نمی‌شود، با این حال او اعلام کرد: طبق زمان بندی که مقام عالی وزارت به معاون امور هنری داد تمامی مراحل برای ایجاد یک مؤسسه نوپا شکل گرفت. به گفته او این مؤسسه فارغ از سیستم‌های دولتی، نیروهای جدید را جذب خواهد کرد و مدیریت متفاوتی از شوراهای تخصصی خواهد داشت. میرزمانی در مقام مدیرکل دفتر موسیقی، تأسیس این مؤسسه را مثبت تلقی کرد و گفت؛ با تأسیس این مؤسسه، خون جدیدی در رگ‌های ارکستر دمیده خواهد شد و توفیقات بیشتر از گذشته می‌شود.

شاه‌آبادی ساماندهی مجدد نیروهای ارکستر با توجه به نیازهای کشور و جایگاه نوازندگان را از ویژگی‌های این سازمان دانست و افزود: کادر فنی ارکسترها هر ساله باید از طریق این مؤسسه ارزیابی شود و آزمون‌های تخصصی نیز زیرنظر داوران برگزار می‌شود. بنابراین مؤسسه هر سال گزینش جدید خواهد داشت.

البته پیش از این در آذرماه سال 1390هم بابک رضایی، مدیرعامل وقت انجمن موسیقی ایران با اشاره به برگزاری این آزمون‌ها و مشخص نبودن ساختار و به‌سرانجام نرسیدن آن خبر داده و اعلام کرده بود برگزاری آزمون‌ها برای ساماندهی ارکستر سمفونیک تهران طراحی شده‌است. اگر به اسفند سال 1386هم برگردیم محمدحسین احمدی، مدیرکل اسبق دفتر موسیقی هم خبر از برگزاری آزمون ارکستر سمفونیک داده بود؛ طرح‌هایی که هیچ وقت به سرانجام نرسید. با این حال شاه آبادی در بخش دیگری از سخنانش در مورد امتحانات مطرح کرد: 15آذر آزمون تخصصی شفاهی برگزار می‌شود و سازمان با سازوکار جدید از اول دی‌ماه کار خودش را آغاز خواهد کرد. شاه آبادی درباره سلسله مراتب دولتی مؤسسه ارکسترهای ایرانی نیز اظهار کرد: این مؤسسه از طریق دفتر موسیقی و در نهایت معاون هنری اداره می‌شود. 19آبان امسال این مؤسسه فراخوان جذب هنرمندان را منتشر می‌کند و کلیه اعضایی که عضو ارکستر هستند در این آزمون شرکت خواهند کرد. البته بخش دیگر این نشست به وضعیت پرداخت حقوق اعضای ارکستر گذشت.

شاه آبادی در این‌باره گفت: در مجموع پرداخت حقوق به افراد غیردولتی ارکستر معنایی ندارد اما قراردادی‌ها معمولا حقوق خود را دریافت کرده‌اند و یا اینکه گاهی حقوقشان به تعویق افتاده است. اما در هر صورت ما چیزی به‌عنوان تعطیلی ارکستر نداشتیم. شاید گاهی رپرتواری برای اجرا نباشد اما این به‌معنای تعطیل شدن ارکستر نیست.

در این مورد هم میرزمانی اظهار کرد:شما فکر می‌کنید ما پول داریم و نمی‌خواهیم حق نوازندگان را پرداخت کنیم. اینگونه نیست و شرایط فعلی هم برای ادامه همکاری ایده‌آل نیست اما علی ترابی هم با اشاره به اینکه اعضای ارکستر از مردادماه حقوق نگرفته‌اند گفت: درچند روز اخیر خبرهایی منتشر شده است که بر مبنای آنها گفته می‌شود اعضای ارکستر سه‌ماه است حقوقشان را دریافت نکرده‌اند؛ ارکستر تنها حقوق مرداد‌ماه خود را نگرفته است که تنها 38روز از آن گذشته و حقوق شهریور نیز پرداخت نشده است. البته ترابی هم به این نکته اشاره نکرد که آیا نوازندگان حقوق شهریور و مهرماه خود را گرفته‌اند یا خیر. اما در این نشست به سفر مدیران هنری به ومکس هم اشاره شد. شاه‌آبادی بازتاب‌های رسانه‌ای این موضوع را تنگ نظری خبرنگاران خواند. به گزارش فارس او درباره رهاورد سفرش به جشنواره موسیقی ومکس گفت: من پرسفر نیستم و کم توفیقم چرا که فرصت اقتضا‌ نمی‌کند. در نمایشگاه یونان آیینه عملکرد موسیقی جهان را در پنج روز به نمایش درآورده بودند و فرصت خوبی برای شرکت در این جشنواره بود.

کد خبر 189585

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز