چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر: پس از سکوت طولانی سرانجام سازهای ارکستر سمفونیک تهران برای نواختن سمفونی خورشید از ساخته‌های سعید شریفیان و به رهبری نادر مرتضی پور کوک می‌شود.

symphony

سعید شریفیان برای اثر قبلی خود یعنی سمفونی خسوف سه سال زمان صرف کرده بود حال او سمفونی خورشید را در زمانی نزدیک به سه ماه ساخته است.

او در این باره گفت: بدیهی است که چنین فرصت کمی روی آهنگساز فشار وارد می‌کند و این فشار به نت نویسی و سایر عوامل اجرایی نیز منتقل می‌شود به هر حال عدم‌برنامه‌ریزی چنین مشکلاتی را به‌وجود آورده‌است که همه کارها در آخرین لحظه اجرا شوند. کار هنری می‌تواند لذت‌بخش باشد اما در فشار کاری، آهنگساز فرصت لذت بردن از کار را ندارد، چرا که یک آهنگساز نگران کیفیت کارش است و این موضوع فشار مضاعفی را به آهنگساز وارد می‌کند.

آخرین اجرای ارکستر سمفونیک تهران به 6 ماه قبل برمی‌گردد و پس از آن اجرای این ارکستر به دلایل مشکلات مالی به تعویق افتاد.

شریفیان با اشاره به زمان اندک تمرین ارکستر سمفونیک تهران به توانمندی و علاقه ارکستر سمفونیک تهران و گروه کر اشاره کرد و افزود: همواره این علاقه مورد سوءاستفاده قرار گرفته با این حال این ارکستر پتانسیل خوبی در چارچوب آکادمیک و تکنیک دارد. بر این اساس در زمان‌های اندک تمرین با توجه به عشق و علاقه‌ای که ارکستر به کارش دارد، ارکستر سمفونیک تهران در فرصت‌های کوتاه کاری، کار در سطح عالی را اجرا خواهد کرد.

اگر اجرای ارکستر سمفونیک تهران به‌دلیل اعتراض نوازندگان به دستمزدشان لغو شد، این ‌بار محمدی لاری، مدیر تولید هنری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این نوید را داد که 50 درصد از حقوق اعضا پرداخت شده‌است و مسئولان درصدد هستند قبل از اجرای صحنه‌ا‌ی پیش‌رو، مابقی را پرداخت کنند.

او اعلام کرد که این آخرین اجرای ارکستر سمفونیک تهران نخواهد بود و این ارکستر برای دهه فجر، ایام سوگواری محرم و صفر برنامه‌هایی را تدارک دیده‌است.

همچنین محمدی لاری درباره شایعات اخیر مبنی بر برکناری بابک رضایی، رئیس انجمن موسیقی گفت:‌ ایشان در حال حاضر مدیر انجمن موسیقی هستند اما به‌زودی تغییراتی به‌وجود می‌آید؛ چرا که انجمن موسیقی صرفا باید کار هنری انجام دهد و اجازه ندارد خود را درگیر امور مالی و اجرایی کند. انجمن موسیقی صرفا باید حامی موسیقی کل کشور باشد.

سمفونی خورشید سومین اثر مذهبی شریفیان است. آهنگسازی که بیش از 80 قطعه موسیقی نوشته‌است. او سمفونی «خورشید» را به‌دلیل علاقه‌اش به حضرت علی‌(ع) نوشته و قرار است در روزهای 22 و 23 آبان در نخستین جشنواره هنرهای معاصر اسلامی طواف تا ولایت برای نخستین بار اجرا شود.

کد خبر 150762
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز