سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: جوان‌ترین رهبر ارکستر جهان نوجوانی است که هدایت 80 نوازنده و موسیقیدان که نیمی از آنها بزرگتر از وی هستند را در ارکستر کشور ونزوئلا به عهده دارد.

ارکستر

"خوزه انجل سالازار" با داشتن 14 سال سن به عنوان جوانترین رهبر ارکستر در جهان شناخته می شود. نیمی از نوازنده‌های ارکستری که وی هدایتش را به عهده دارد،‌ مسن‌تر از وی هستند.

او به تازگی در ارکستر جوانان "نوئوا اسپارتا" جایگاهی به دست آورده بود و اکنون به یکی از جدیدترین موفقیتهای El Sistema در کشور ونزوئلا تبدیل شده است. سالازار در گفتگو با گاردین با فروتنی لقب جوانترین رهبر ارکستر جهان را رد کرده و معتقد است شاید در گوشه‌ای از جهان در شهری کوچک موسیقیدانی کوچکتر از وی نیز در حال فعالیت باشد.

El Sistema (برنامه آموزش موسیقی در ونزوئلا) پیش از این نیز رهبران ارکستر مشهوری از قبیل "گوستاو دودامل" و "ادیسون رویز" را به جهان معرفی کرده بود. "دودامل" که رهبر ارکستر فیلارمونیک لس‌آنجلس است به عنوان یکی از 100 چهره برتر تاثیرگذار مجله تایم در سال 2008-2009 انتخاب شده بود در حالیکه "رویز" جوانترین موسیقیدانی بود که توانست در سن 17 سالگی به ارکستر فیلارمونیک برلین بپیوندد.

سالازار در سن هشت سالگی به El Sistema پیوست،‌در حالیکه در خانواده‌ای بزرگ شده بود که کمترین میزان تماس با موسیقی کلاسیک را داشتند. وی به مدت یک هفته است که مقام جدیدش را برای رهبری ارکستر ونزوئلا پذیرفته است،‌اما به دلیل پایین بودن سنش بر اساس قوانین ونزوئلا اجازه دریافت دستمزد ندارد از این رو به بورسیه تحصیلی نیازمند خواهد بود.

El Sistema در حدود 37 سال پیش توسط اقتصاددان و سیاستمداری بازنشسته به نام "خوزه آنتونیو ابرو" که خود پیانیست و رهبر ارکستر بود تاسیس شده است.

کد خبر 171559

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز