جمعه ۱۷ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۵:۴۰
۰ نفر

گروه دانش: دومین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران از صبح روز پنج‌شنبه در نمایشگاه بین المللی تهران آغاز شد.

در این مسابقات بیش از 350 تیم داخلی و خارجی در 15رشته به رقابت می پردازند. این مسابقات با مجوز فدراسیون جهانی ربوکاپ برگزار می شود و بر همین اساس 6 ناظر بین‌المللی مسابقات را کنترل می کنند. کشورهای چین، آلمان، سوئد، برزیل، امارات متحده عربی و ترکیه از جمله کشورهایی هستند که در یک یا چند رشته این مسابقات حضور دارند.

 این مسابقات تا پایان 18 فروردین در محل نمایشگاه بین المللی تهران ادامه خواهد داشت.

در این دوره از مسابقات، 6 تیم در رشته روبات‌های انسان‌نما،‌ 6 تیم در رشته روبات‌های فوتبالیست سایز متوسط، 5 تیم در رشته روبات‌های فوتبالیست سایز کوچک، 53 تیم در رشته شبیه سازی سه بعدی، 13 تیم در رشته شبیه سازی، 24 تیم در رشته روبات‌های امدادگر، 29 تیم در رشته شبیه ساز امداد،‌ 13 تیم در رشته روبات‌های مجازی، 12 تیم در رشته روبات‌های خانگی، 17 تیم در رشته فوتبال دانش‌آموزی یک به یک، 15 تیم در رشته فوتبال دانش‌آموزی دو به دو، 19 تیم در رشته امداد دانش‌آموزی، 22 تیم در رشته روبات‌های مین یاب، 17 تیم در رشته روبات‌های نمایشی، 110 تیم در رشته روبات‌های تعقیب خط دانش‌آموزی با هم به رقابت می‌پردازند.

اولین دوره مسابقه جهانی روبوکاپ در سال 1997 در شهر ناگویای ژاپن برگزار شد و پس از آن هر ساله این مسابقات در کشورهای مختلف برگزار می‌شود. از سال 1998 تیم‌های ایرانی در این مسابقات شرکت داشتند و توانستند مقام‌های متعددی را از آن خود کنند.

ایران در سال 2005 در این مسابقات که در اوزاکای ژاپن برگزار شد، با 64 تیم شرکت کرد و بعد از ژاپن به عنوان بیشترین تعداد شرکت کننده در این مسابقات مطرح شد. در سال 2006 که این مسابقات در آلمان برگزار گردید، بیشترین تعداد مقام‌های برتر از آن ایران شد.

حضور قدرتمند ایران موجب شد، در سال 1385 کشورمان برای اولین بار مجوز برگزاری اولین دوره مسابقات روبوکاپ آزاد ایران را دریافت کند. در حال حاضر فقط کشورهای آمریکا، ژاپن، آلمان، اسپانیا، پرتغال و ایران موفق به اخذ مجوز برای برگزاری مسابقات آزاد ربوکاپ شده‌اند.

مراسم افتتاحیه
دکتر ترابی، معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم افتتاحیه که با حضور دکتر محمود ملاباشی معاون دانشجویی وزیر علوم، رحیم مشایی رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و دکتر علی عباسپور تهرانی فرد رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با ارائه گزارشی از روند تاریخی این مسابقات، اظهار داشت: مسابقات روبوکاپ یا جام جهانی روباتها، دارای دو سطح اصلی است که مهمترین آن مسابقات جهانی روبوکاپ است و اهمیت آن برای جامعه علمی مانند اهمیت مسابقات المپیک و جام جهانی فوتبال در ورزش است.

وی افزود: سطح دوم این مسابقات به مسابقات آزاد معروف است و اهمیت فراوانی برای میزبانان این مسابقات دارد، زیرا شانس آنها را برای پذیرفته شدن در مسابقات جهانی افزایش می‌دهد.

به گفته دکتر ترابی، هدف نهایی مسابقات ربوکاپ، تشکیل یک تیم فوتبال کاملا هوشمند از روباتهای هوشمند است که بتواند در سال 2050 با برنده جام جهانی فوتبال مسابقه بدهد و پیروز شود.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی شرکت در مجامع و مسابقات بین المللی و ارائه مقالات در کنفرانسها و مجلات بین المللی و برگزاری سمینارها، کنگره‌ها، جشنواره‌ها و مسابقات بین المللی در داخل کشور را از حمایتهای معاونت به منظور گسترش روابط بین‌المللی دانشگاه در عرصه‌های علمی و فنی و ایجاد رقابت بیان کرد و افزود: نفس رقابت را در همه زمینه‌ها اقدامی بسیار سازنده در جهت توسعه علمی و فنی و در نتیجه توسعه اقتصادی می‌توان برشمرد.

وی در ادامه تاکید کرد: اعضای هیات علمی دانشگاه توانسته‌اند طی 4 سال اخیر در کنفرانسها و کنگره‌های بین‌المللی 2200 مقاله و در مجلات ISI 970 مقاله را ارائه نمایند. همچنین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی توانستند تاکنون در نمایشگاهها و مسابقات دانشجویی داخلی و بین‌المللی به مقامهای چشمگیر دست یابند که می‌توان در این باره کسب مقام قهرمانی جهانی در رشته‌های ربات انسان نما و شبیه ساز مربی فوتبال در مسابقات ربوکاپ 2006 آلمان، نایب قهرمانی در شبیه ساز امدادگر در روبوکاپ 2005 ژاپن و دهها مقام دیگر را ذکر کرد.

به گفته دکتر ترابی، ایران در سال 2005 در مسابقاتی که در ژاپن برگزار شد، با 64 تیم شرکت کرد و بعد از ژاپن به عنوان بیشترین تعداد شرکت کننده در این مسابقات مطرح شد. در سال 2006 که این مسابقات در آلمان برگزار شد بیشترین مقام برتر از آن ایران گردید.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه عنوان کرد : دانشگاه آزاد اسلامی نیز در سال 1382 در مسابقات جهانی ربوکاپ به میزبانی کشور ایتالیا شرکت کرد و اولین مقام جهانی خود را کسب نمود.

در مسابقات ربوکاپ 2006 که در آلمان برگزار گردید در مجموع 10 مقام توسط ایران شامل 4 مقام اول ، 4 مقام دوم و سه مقام سوم در بخش بزرگسالان به دست آمد که از مقامهای یاد شده 5 مقام توسط دانشگاه آزاد کسب گردید، دانشگاه آزاد اسلامی در میان 35 کشور شرکت کننده به عنوان بهترین تیم این مسابقات برگزیده شد.

مراسم اختتامیه مسابقات روبوکاپ ایران با حضور هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار می‌شود.

کد خبر 18915

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز