گروه شهری- محمد باریکانی: برگزاری اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها در تهران فرصتی بود تا هیأت‌های دیپلماتیک، برخی رؤسای جمهور، وزرای خارجه و حتی همسر رئیسان جمهور و وزرای خارجه کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها در بازدید از جاذبه‌های دیدنی تهران که نخستین آن برج میلاد تهران بود، نه‌تنها پایتخت را در ارتفاع 280متری از سطح زمین مشاهده کنند بلکه با حضور در نمایشگاه‌های جانبی گردشگری و صنایع‌دستی با جاذبه‌های گردشگری کشور، مراسم اقوام ایرانی و کارگاه‌های زنده صنایع‌دستی کشور نیز آشنا شوند.

غیرمتعهدها - بازدیدها - صنایع دستی

 بازدید هیأت‌های دیپلماتیک البته فرصتی در اختیار معاون گردشگری کشور نیز قرار داد تا هنگام بازدید برخی رؤسای جمهور، وزرای خارجه و معاونان روسای جمهور کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس جنبش غیرمتعهدها آمادگی ایران برای گسترش روابط گردشگری با کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها را اعلام کند. منوچهر جهانیان در استقبال از وزیر خارجه مالی در ارتفاع 280متری برج میلاد تهران که نمایشگاه صنایع‌دستی نیز در آن برپا شده است گفت: ایران سرشار از آثار تمدنی، تاریخی و باستانی با جاذبه‌های بی‌نظیر گردشگری است.

وی با اشاره به روابط بسیار خوب ایران و مالی در استقبال از وزیر خارجه مالی گفت: امیدواریم ملاقات با شما موجب تعاملات گردشگری خوب و ایجاد زمینه آشنایی مردم مالی با جاذبه‌های گردشگری و آشنایی با آثار تاریخی ایران شود تا آنها بتواننداز ظرفیت‌های بی‌نظیر و آثار مختلف تاریخی و تمدنی و باستانی ایران بازدید کنند. وزیر خارجه مالی نیز با اشاره به استقبال گرم مردم و مسئولان ایرانی از وی به هنگام ورود به کشور اعلام کرد: از زمانی که رسیدم مورد استقبال مردم و مسئولین ایران قرار گرفتم و واقعا فکر می‌کنم در وطن خودم هستم. تیمان کولیبالی گفت: ایران و مالی روابط خوب و نزدیکی با یکدیگر دارند و از ملت ایران تشکر می‌کنم که ما را پذیرفتند.

وزیر خارجه مالی در پاسخ به سؤال روزنامه همشهری که از او پرسید روابط گردشگری تا چه اندازه در نزدیک شدن روابط ملت‌ها تأثیر دارد، گفت: آنچه مهم است بیش از نزدیکی در سطح دولت‌ها ارتباط و تفاهم میان ملت‌هاست. وی با اشاره به‌وجود پتانسیل‌های گردشگری در ایران و مالی گفت: مالی توانایی دارد در زمینه تجاری و گردشگری با ایران ارتباطات داشته باشد و شاید در آینده نه‌چندان دور شاهد برقراری ارتباطات گردشگری میان دو کشور باشیم. وزیر خارجه مالی همچنین در پاسخ به این سؤال روزنامه همشهری که اکنون آیا توافقات گردشگری بین ایران و مالی وجود دارد گفت: در حال حاضر ارتباطات گردشگری میان دو کشور چندان زیاد نیست و می‌دانم که تنها برخی تجار مالی به ایران می‌آیند و ارتباطات بسیار کمی در موضوع گردشگری وجود دارد.

وی افزود: نیاز به ارتباط میان ملت‌های دو کشور وجود دارد و فکر می‌کنم در آینده نزدیک این ارتباط برقرار خواهد شد. وی گفت: ایران کشوری با سابقه تاریخی زیاد و طبیعت زیباست و مردم دو کشور می‌بایست یکدیگر را بیشتر بشناسند.وی گردشگری را در ردیف سوم اقتصاد کشور مالی اعلام کرد و افزود: بیشتر از مسائل پولی در حوزه گردشگری موضوع انسانیت مهم است و بسیار مهم‌تر اینکه بدانیم مردم را چگونه به یکدیگر نزدیک کنیم.

وی همچنین وزارت خارجه دو کشور را موظف به برقراری روابط گردشگری میان ایران و مالی دانست. معاون رئیس‌جمهوری کومور نیز که عصر چهارشنبه به همراه یک هیأت از وزارت خارجه مجمع‌الجزایر قمر به تهران آمده بود در بازدید از برج میلاد تهران گفت: هنگام ورود به تهران از برج آزادی این شهر دیدار داشتم و اکنون به برج میلاد تهران آمده‌ام تا ضمن آشنایی با ارزش‌های فرهنگی و تاریخی ایران با ایران مدرن هم آشنا شوم.

معاون رئیس‌جمهور کومور با اشاره به مهاجرت مردمانی از شهر شیراز به جزیره‌ای در کومور و بردن اسلام به آن کشور از سوی مهاجران شیرازی گفت: اجداد کوموری‌ها شیرازی بودند که اسلام را نیز به این کشور آوردند.

معاون رئیس‌جمهور کومور با اشاره به اینکه از جزیره‌ای در مجمع‌الجزایر کومور به تهران آمده است که مهاجران شیرازی برای نخستین‌بار اسلام را به آن جزیره برده بودند ابراز امیدواری کرد که در روزهای آینده از شهر شیراز دیدار کند. در خبرهای دیگری که در برج میلاد به خبرنگار همشهری رسید قرار است بان کی مون دبیرکل سازمان ملل نیز امروز با سفر به شهرهای شیراز و اصفهان به بازدید از آثار تاریخی و جهانی این دو شهر بپردازد.

خبرهای دیگر از هیأت‌های دیپلماتیک که برای نخستین بار به تهران سفر کرده‌اند بیانگر آن است که رئیس جمهور مغولستان پس از بازدید از برج میلاد و خریداری فرش، به بازدید از موزه ملی ایران پرداخت. همچنین همسر نخست‌وزیر هندوستان و نخست‌وزیر نپال نیز صبح دیروز به بازدید از برج میلاد تهران و پس از آن موزه ملی ایران پرداختند.

کد خبر 183020

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز