همشهری آنلاین: روسیه از دعوت نشدن ایران، عربستان، اردن و لبنان به کنفرانس سوریه در ژنو به دلیل مخالفت‌های آمریکا ابراز تاسف کرد.

وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که توافق برای آتش‌بس و خروج سربازان دولتی و نیروهای شورشی از شهرها "فضای مطلوبی" را برای حل بحران سوریه ایجاد خواهد کرد.

بر اساس گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، اگرچه وزارت امور خارجه روسیه از برگزاری کنفرانس مسکو به عنوان اقدامی مثبت استقبال کرد اما در این بیانیه اشاره‌ای به موافقت با برنامه‌های غرب برای حل بحران در سوریه نشد.

این بیانیه اندکی قبل از ضیافت شامی در سن‌پترزبورگ منتشر شد که انتظار می‌رفت در طول آن هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا تلاش کند سرگئی لاوروف ، همتای روس خود را با توافق برای کنار رفتن بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه متقاعد کند.

وزارت امور خارجه روسیه همچنین با ابراز تاسف از حضور نداشتن عربستان، ایران، اردن و لبنان در مذاکرات روز شنبه درباره سوریه با حضور وزیران امور خارجه اعضای دائم شورای امنیت افزود: پیشنهاد روسیه در این خصوص با مخالفت‌های غیرقابل حل طرف آمریکایی به ویژه در رابطه با ایران روبرو شد.

در نشست ژنو، ترکیه، کویت، قطر، بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب نیز حضور خواهند داشت.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، در بیانیه روسیه آمده است که برای توافق درباره فهرست شرکت‌کنندگان تلاش زیادی انجام شد.

کد خبر 175661
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز