جمعه ۹ تیر ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۳
۰ نفر

در آستانه برگزاری نشست گروه تماس سوریه با حضور اعضای شورای امنیت و چند کشور منطقه‌ای به پیشنهاد کوفی عنان در ژنو، بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه گفت‌وگویی با تلویزیون ایران انجام داد که پنجشنبه شب پخش شد.

او در این گفت‌وگو هرگونه راه‌حل بین‌المللی یا منطقه‌ای برای حل بحران سوریه را مردود دانسته و تأکید کرد که راه‌حل بحران سوریه باید از داخل این کشور بیرون بیاید. وی گفت: اصل کلی این است که هیچ الگو و نسخه غیرسوری و غیرملی را نمی‌پذیریم، چه از طرف کشورهای بزرگ تحمیل شود و چه از جانب کشورهای دوست یا غیره مطرح گردد.

رئیس‌جمهور سوریه بدون اشاره به طرحی خاص، گفت: هیچ‌کس به اندازه ما سوری‌ها نمی‌داند چگونه مشکل سوریه را حل کند، لذا هر الگویی از خارج، صرف‌نظر از محتوای آن، مردود است. رئیس‌جمهور سوریه در عین حال از طرح قبلی کوفی عنان برای خاتمه دادن به خشونت در این کشور طرفداری کرد اما قدرت‌های خارجی را متهم کرد که مانع از موفقیت این طرح شده‌اند.

بشار اسد گفت که طرح عنان، طرح خوبی است و دولت سوریه از سر باورمندی آن را پذیرفت و در مورد دلیل استقبال خود از این طرح، افزود: به‌خصوص بند مربوط به توقف خشونت‌ها که البته از نظر ما به‌معنای توقف عملیات مجرمانه گروه‌های تروریستی و توقف ارسال پول و سلاح از سوی کشورهای حامی آنهاست، قابل‌قبول بوده است.

بشار اسد گفت: هدف کشورهای غربی که اخیرا به ناچار با اعزام ناظران موافقت کردند، این بود که ناظران همان واقعیتی را ببینند که برخی مسئولان غربی دررؤیای آن یا در خیال آن به سر می‌بردند و انتظار داشتند که ناظران رسما کشتار مردم سوریه به‌دست دولت را گزارش کنند.اسد گفت که با وجود برخی اختلاف نظرها، تا‌کنون همکاری خوبی بین دولت سوریه و ناظران وجود داشته، هر چند انتظار می‌رفته است آنان به‌طور واضح آنچه را که در مورد عملیات تروریستی به چشم خود دیده‌اند به زبان بیاورند تا نشانه بی‌طرفی آنان باشد.

او گفت: سوریه هم مانند هر کشور دیگری، با چالش‌هایی مواجه بوده اما بعضی‌ها از این چالش‌ها سوءاستفاده کرده‌اند تا برخی سوری‌های ناآگاه یا افراد بی‌ریشه را به انحراف بکشانند و به مزدورانی تبدیل کنند که به‌خاطر مشتی پول، علیه کشور خود اقدام می‌کنند. اسد نسبت به تندروهای مذهبی و فعالیت‌شان در سوریه هشدار داد و آنها را بسیار خطرناک خواند. برخی از آمریکایی‌ها به‌دنبال تعامل با القاعده هستند و حالا می‌گویند تندروهای خوب داریم و تندروهای بد.

آنها نقش، تقسیم می‌کنند و طبق وضعیتی که آمریکا در آن به سر می‌برد نامگذاری‌‌ها را تغییر می‌دهند. اگر القاعده به کشوری حمله کند که آمریکا از آن خوشش نمی‌آید آنها خوبند اما چنانچه به منافع آمریکا و همپیمانان آن حمله کند آنها بد هستند؛ این منطق آمریکایی است.

او گفت که ارتباط عوامل داخلی با مداخله گران خارجی قابل اثبات نیست زیرا این ارتباط شکلی پنهان دارد و بنابراین، شما دلیل ملموسی در اختیار ندارید تا روی میز بگذارید و بگویید این مدرک بر دخالت فلان کشور دلالت دارد. وی گفت که برای جدایی مقامات سوری از بدنه حکومت تلاش‌هایی در جریان است ولی تا‌کنون موفقیتی حاصل نشده‌است.

اسد یکی از دلایل هدف قرار گرفتن سوریه را مخالفت او با حمله نظامی به لیبی در جریان درگیری‌های سال گذشته خواند. او هشدار داد که حمله نظامی به سوریه تبعات منطقه‌ای گسترده‌ای دارد. او همچنین حمایت از مقاومت فلسطین و رویارویی با اسرائیل را یکی دیگر از دلایل هدف گرفتن حکومت سوریه در ماه‌های گذشته خواند.بشار اسد در پاسخ به کسانی که فقدان اصلاحات را عامل بحران کنونی دانسته‌اند، گفت که انجام اصلاحات به زمان نیاز دارد و باید به‌طور تدریجی پیاده شود و اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است.

کد خبر 175576
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز