جمعه ۹ تیر ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: یک روز پیش از اجلاس ژنو درباره سوریه، در حالی وزیر خارجه آمریکا با همتای روس خود در این‌باره در مسکو دیدار کرد که ترکیه در تازه‌ترین اقداماتش علیه سوریه، موشک‌های خود را روانه مناطق مرزی خود با این کشور کرد.

به گزارش خبرگزاری راشا تودی، وزیر خارجه آمریکا در ادامه تور اروپایی خود، به‌منظور اعمال فشار برای تغییر موضع روس‌ها درباره سوریه، دیروز در مسکو با همتای روس خود دیدار کرد. اجلاس ژنو قرار است امروز شنبه با حضور وزرای خارجه کشورهای عضو دائم شورای امنیت، عراق، کویت، ترکیه، قطر، بان کی مون دبیرکل شورای امنیت و نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب به‌منظور بررسی طرح ارائه شده از سوی کوفی عنان فرستاده سازمان ملل برگزار شود.

طرح ارائه شده از سوی عنان، دربرگیرنده مراحل زنجیره‌ای فرایند انتقال دمکراتیک قدرت در سوریه ازجمله تشکیل دولت وحدت ملی موقت است. این سند جدول زمانی تعریف‌شده‌ای دارد اما در آن مهلت‌هایی داده نشده است. در این سند با عنوان دیدگاه‌ها و اصول انتقال دمکراتیک با هدایت سوری‌ها، عنان تأکید کرده است که ملت سوریه خود آینده کشور خویش را مشخص خواهد کرد.

یکی از بندهای این سند به دولت وحدت ملی موقت می‌پردازد که می‌باید زمینه بیطرفانه‌ای را برای این انتقال دمکراتیک فراهم سازد. این دولت اختیارات اجرایی واقعی خواهد داشت و احتمالا اعضایی از دولت کنونی و شماری از افراد اپوزیسیون و دیگر گروه‌های مشخص نشده را دربرمی‌گیرد. اما درحالی‌که برخی از دیپلمات‌ها معتقدند که این بند به‌معنای خروج بشار اسد از سمت ریاست‌جمهوری بدون مخالفت روسیه است، روز پنجشنبه مسکو تأکید کرد که روسیه هرگز راهکارهای تحمیل شده از خارج را نخواهد پذیرفت و هیچ طرح و پیش نویسی هم وجود ندارد که پیش از برگزاری اجلاس ژنو درباره آن توافقی حاصل شده باشد.

در بخش دیگری از این سند، گفت‌وگوی ملی گسترده و بازنگری در قانون اساسی و سیستم قضایی پیش‌بینی شده که می‌باید به رفراندوم گذاشته شود. پس از آن، انتخابات آزاد و سالم و تکثرگرا برگزار می‌شود.

مخالفان باز هم مخالفند

درحالی‌که مخالفان خارج از سوریه، پیشاپیش با پیشنهاد کوفی عنان مخالفت کرده‌اند، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو تأکید کرده که این نهاد هرگز در اقدام نظامی علیه سوریه شرکت نخواهد کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، کنود بارتلز رئیس کمیسیون نظامی ناتو تأکید کرده که مادامی که تمامی ابزارهای سیاسی درباره سوریه به‌کار گرفته نشده است، این نهاد هرگز علیه سوریه اقدام نظامی نخواهد کرد.

وی این سخنان را در پاسخ به پرسشی درباره سرنگونی هواپیمای ترکیه بیان کرد. اما مخالفان در خارج از کشور سوریه، ضمن مخالفت با پیشنهاد عنان، خواستار تلاش بین‌المللی مشترک به‌منظور دخالت در سوریه با یا بدون حمایت شورای امنیت شدند. به گزارش خبرگزاری آناتول ترکیه، سمیر نشار از اعضای شورای ملی سوریه ضمن مخالفت با گفت‌وگو با نظام حاکم در سوریه، تأکید کرد که با بشار اسد گفت‌وگو نخواهند کرد اما می‌توانند با شخصیت‌های دیگری در این نظام وارد گفت‌وگو شوند.

این درحالی است که ترکیه روز پنجشنبه سکوهای موشک‌ها و جنگ افزارهای سنگین خود را روانه مناطق مرزی خود با سوریه کرد. به نوشته روزنامه ترک ملیت، آنکارا یک هفته پس از سرنگون شدن هواپیمایش با سامانه‌های دفاعی سوریه، با هدف ایجاد گذرگاهی امنیتی در داخل مرزهای خود، حدود 30زرهپوش و خودروی نظامی و یک کامیون حامل سکوی پرتاب موشک را در مرز با سوریه مستقر کرد.

ترور یک مقام حماس در دمشق

دفتر رسانه‌ای حماس چهارشنبه شب از ترور کمال حسنی غناجه فرمانده نظامی حماس در دمشق خبر داد. به نوشته روزنامه لبنانی الاخبار، حماس با اشاره به اینکه کمال حسنی در غرب دمشق ترور شده است، سازمان جاسوسی خارجی اسرائیل موساد را به‌دست داشتن در این ترور متهم کرد. وی معاون محمود المبحوح از فرماندهان عملیاتی حماس بود که سال 2010در امارات ترور شد.

کد خبر 175577
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز