گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: مسئو لان وزارت صنعت دیروز از برنامه‌های این وزراتخانه برای تنظیم بازار ماه رمضان خبر دادند.

به گزارش همشهری قرار است 300 نمایشگاه عرضه مواد غذایی ماه رمضان برگزار شده و بازرسی‌ها تشدید شوند. سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین گفت:‌ در این نمایشگاه‌ها 11 قلم کالای پرتقاضا از محل ذخایر وزارت صنعت و تفاهمنامه با تشکل‌های صنفی به‌مدت 10 روز از 25 تیر تا پنج مرداد ماه عرضه خواهد شد.

راد مرد افزود: عرضه 50 هزار تن برنج ایرانی، 10 هزار تن برنج تایلندی 700 تومانی،10 هزار تن مرغ منجمد به علاوه ظرفیت تولید روزانه مرغ در کشور، 10 هزار تن گوشت قرمز منجمد به علاوه گوشت گرم وارداتی سیستان و بلوچستان و استرالیا و شکر 1175 تومانی عرضه خواهد شد و تفاهمنامه‌هایی برای عرضه روغن نباتی، خرما، ماکارونی، شیر و لبنیات و نان با کیفیت داشته‌ایم و کالاهای این نمایشگاه‌ها 10 تا 15 درصد زیر قیمت بازار خواهد بود. رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان نیز با تأکید بر گسترش رویکرد‌های تعزیراتی در برخورد با تخلفات صنفی گفت: طرح بازرسی ویژه بازار در ماه مبارک رمضان از 15 تیر ماه آغاز و تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد یافت.

چرا مرغ گران شد؟


در نشست خبری دیروز معاون وزیر صنعت در پاسخ به خبرنگار ما در مورد علل تأخیر در ذخیره‌سازی و واردات مرغ تصریح کرد: به‌دلیل آمار بالای ارائه شده از تولید مرغ توسط وزارت جهادکشاورزی ذخیره‌سازی داخلی مرغ صورت نگرفت و این وزارتخانه با ذخیره‌سازی از محل واردات نیز مخالفت کرد. با وجود این از اسفندماه برای ثبت سفارش واردات اقدام کردیم که به‌دلیل مشکلات تخصیص ارز و خرید از ترکیه و برزیل، اکنون روزانه 800 تن واردات مرغ داریم که در ماه مبارک رمضان توزیع و از امروز نیز عرضه نهاده‌های تولید و قیمت‌گذاری توزیع مرغ منجمد در سراسر کشور آغاز شده است.

قیمت واقعی مرغ زیر پنج‌هزار تومان

حسن رادمرد با خودداری از جزئیات قیمت شیر و لبنیات و مرغ منجمد باز هم وزارت جهادکشاورزی را مقصر کاهش نیافتن نرخ شیر و لبنیات و گرانی میوه دانست و گفت: اعلام برخی جزئیات به صلاح نیست اما قیمت مرغ منجمد کمتر از پنج‌هزار تومان خواهد بود.

در مورد نرخ شیر و لبنیات نیز تفاهمنامه‌ای با شرکت‌های لبنی داشته‌ایم که نمی‌توانیم اعلام کنیم اما با افزایش واردات و عرضه نهاده‌های تولید باید تعدیل قیمت شیر و لبنیات تا هفته آینده را شاهد باشیم. در مورد میوه نیز قیمت تمام‌شده تولید به‌مراتب پایین‌تر از نرخ عرضه این محصولات است که باید مسئولان این وزارتخانه در مورد گرانی میوه و سایر محصولات کشاورزی پاسخگو باشند. وی افزود: واقعیت آن است که کاهش عرضه نهاده‌های تولید فراورده‌های دامی و محقق نشدن آمار تولید مرغ، طی چند ماه اخیر تعادل در نظام عرضه و تقاضای این محصول را بر هم زد و مشکلات ارزی نیز موجب تأخیر در واردات این فراورده و رسیدن میانگین قیمت گوشت مرغ در سطح شهر تهران به شش هزار و 400تومان شد.

کد خبر 175202
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز