سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۲
۰ نفر

سیدمحمدهادی ایازی * 1- رمضان، ماه خدا، ماه قرآن، ماه سخاوت و کرامت، ماه گفت‌وگو با خدا، خود و خویشاوندان است.

ayazi

رمضان، ماه یکی از جوانان برگزیده بهشت، ماه ولادت کریم اهل‌بیت (علیهم السلام) امام حسن مجتبی(ع)، رمضان ماه افطار و گشودن روزه در سفره‌های احسان و کرامت است.

مولا علی(ع) در نهج‌البلاغه (حکمت 136) روزه را زکات تن می‌نامد و می‌فرماید «هرچیزی زکاتی دارد و زکات تن روزه است» و از ثمرات این زکات تمرین سخاوت است. سخاوت و کرامت یک فضیلت اخلاقی پسندیده است و آثار مکتوب و مأثورات دینی ما مملو از توصیه به سخاوت و کرامت و مهمان نوازی است و این از نیکبختی ماست که یکی از کریم‌ترین چهره‌های دین اسلام، پاره تن پیامبر اسلام، امام حسن مجتبی(ع) متصف به کریم اهل‌بیت (علیهم السلام) امام ما شیعیان است. علاوه بر زهد و تقوا، بزرگ‌ترین صفتی که نظر مورخان و راویان حدیث را به امام حسن مجتبی(ع) از منظر اخلاقی جلب و جذب کرده است، اخلاق پسندیده، سخاوت و کرامت آن حضرت بوده که بنا به نقل «یعقوبی» یکی از مورخان بزرگ اسلام، امام 2 بار تمامی دارایی خود و 3 بار نصف اموال خویش را به اعراب مسلمان نیازمند بخشید و اطلاق صفت مجتبی که به معنی بخشنده است به همین دلیل است.

2- شیعه یعنی پیرو، یعنی کسی که پا جای پای مقتدای خود می‌گذارد. اگر امام حسن(ع) چنان سخاوتمندی تاریخی انجام می‌دهد، از شیعیان انتظار می‌رود که در این امر به امام خود اقتدا کنند. اگر این امکان برای همه، وجود ندارد ولی با مشارکت عمومی می‌توان قطره‌ها را جمع کرد و دجله ساخت و رود جاری کرامت و سخاوت را در کمیت صرف ندید. زلال جاری رمضان ماه خیرات جاریه و اندک است که به دریای کرم الهی پیوند می‌خورد.

3- بوستان ولایت، بوستان به منصه ظهور رساندن و عینیت بخشیدن به سلوک و اخلاق صاحبان ولایت است. امسال ماه رمضان فرصت مغتنمی بود که مدیریت فرهنگی شهر با استقبال از فرصت سنت اطعام مردم با مشارکت مردم اقدام به برپا کردن سفره کرامت کند. سفره کرامت یعنی سفره افطار با حضور مردم و با همکاری و مشارکت مردم در جهت احیای سنت و فرهنگ حسنه خیرات مردم. این سفره در 5 کیلومتر در بوستان ولایت پیش‌بینی شد تا تمرین و الگویی باشد برای سال‌های آینده. در همین مدت اندک خیرین بسیار زیادی به قسمت‌های مختلف حوزه اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه 19 مراجعه و پیشنهاد بر عهده گرفتن هزینه‌های یک شب سفره کرامت و مشارکت در این امر خیر را داشتند و مشارکت کردند. پیش‌بینی می‌شود که این ابتکار دینی که براساس اصول ادای فریضه دینی، نوعدوستی، افزایش ارتباطات میان مردم، صله رحم، اطعام نیازمندان، ترویج و گسترش فرهنگ خیرات و نذورات شکل گرفته است در سال‌های آتی به‌صورت چشمگیر مورد استقبال واقع شود و بدون دخالت مدیریت شهری و صرفاً با حضور خود مردم انجام گیرد.

4- نهج‌البلاغه برادر قرآن است و برآمده از سینه باب شهر علم یعنی امیرالمومنین علی ابن ابیطالب(ع). در جهت ترویج این کتاب تلاش‌ها و کوشش‌های زیادی از سوی علما و دانشمندان صورت گرفته است اما در این میان نقش 2 شخصیت بزرگ روحانی به‌دلیل نگاه و اندیشه سازمانی به انجام امور دینی قابل توجه و ماندگار است. شهید مطهری و شهید بهشتی 2 شخصیت بزرگوار بودند که فکر ایجاد بنیاد نهج‌البلاغه را به حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین دین پرور دادند و این روحانی وارسته در 4دهه گذشته عمر بر سر این کتاب گذاشته و خوشا به صرف چنین عمری که در تجارتی سودآور بی‌نهایت گذشته است.

منظور از این مقدمات این بود که هم در ماه امام علی ابن ابیطالب(ع) هستیم و هم بیان این امر که مدیریت فرهنگی شهر برای طراحی برنامه‌های راهبردی فرهنگی در شهر و گریز از برنامه‌های مناسبتی صرف- که البته به‌جای خود ضروری است ولی نباید در چرخه تقویم زدگی ماند- اقدام به طراحی جشنواره شمسه در شهر کرده است که در 7 رشته قرآن، سرود، نقاشی، تندیس، عکاسی، فیلم و تئاتر محله طراحی شده بود. به‌نظر رسید که جای نهج‌البلاغه در این جشنواره خالی است که با همت مدیران سختکوش آن (مدیریت فرهنگی شهر) این موضوع اساسی نیز به جشنواره افزوده شد.

مراجعه به نهادهای تخصصی در انجام امور یعنی راه میان بر رفتن و برای برگزاری جشنواره نهج‌البلاغه به دیدار جناب حجت‌الاسلام والمسلمین دین پرور، رئیس بنیاد نهج‌البلاغه رفتیم و با روی گشاده ایشان در یک جلسه کوتاه به توافق رسیدیم که برگزاری این جشنواره با مشارکت بنیاد صورت گیرد. امیدواریم فعالان حوزه نهج‌البلاغه پژوهی و خصوصاً عموم مردم محلات تهران که تعلق خاطر و مطالعه در معارف نهج‌البلاغه دارند و دارای آثار و ذوقی در این زمینه هستند با مشارکت در این جشنواره علوی آن را غنا و رونقی خاص بخشند.

* معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران

کد خبر 143357
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز