رئیس انجمن گردشگری ورزشی کشور در گردهمایی مسئولان کمیته‌ها و کارشناسان گردشگری ورزشی استان‌ها و مناطق آزاد با حضور جمعی از کارشناسان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و برخی نمایندگان فدراسیون‌های ورزشی که صبح دیروز در ساختمان ارگ آزادی برپا شد از ثبت بازی هفت‌سنگ ایرانی به نام کشور کره‌جنوبی گلایه کرد و از مسئولان ایرانی خواست تا با دقت نظر از چشم طمع کشورهای خارجی به ورزش‌ها و بازی‌های باستانی ایران جلوگیری کنند.

هفت سنگ

رضا خوش سرور رئیس انجمن گردشگری ورزشی کشور در این گردهمایی اعلام کرد: نباید اجازه دهیم بازی‌ها و ورزش‌هایی که متعلق به ایران است به نام کشورهای دیگر ثبت جهانی شوند. وی همچنین خواستار ثبت روز جهانی گردشگری در تقویم جهانی و با پیشنهاد ایران به فدراسیون جهانی ورزش شد.

رئیس انجمن گردشگری ورزشی ایران با تأکید بر اینکه باید داشته‌هایمان را به نام خودمان در مجامع بین‌المللی ثبت کنیم، از برگزاری دومین کنگره ورزش‌های همگانی و توریسم ورزشی در نیمه‌دوم امسال در آنتالیای ترکیه خبر داد و گفت: باید کاروانی از متخصصان و افراد دارای معلومات به این برنامه اعزام شوند تا صنعت گردشگری ورزشی ایران به جهان معرفی شود. خوش سرور بار دیگر با گلایه از ثبت ورزش‌های ایرانی به نام کشورهای دیگر اعلام کرد: ایالات متحده اکنون خواستار ثبت جهانی بازی وسطی که به تاریخ بازی‌های ایرانی گره خورده است شده و اکنون باید بجنبیم تا ورزش‌ها و بازی‌هایی را که به ما تعلق دارند حفظ کنیم و اجازه ندهیم دیگران آنها را به نام خود ثبت کنند.

لادن جعفری‌تهرانی مدیرکل دفتر توسعه گردشگری که به نمایندگی از معاونت گردشگری کشور در این مراسم حاضر بود، هدف از برپایی این نشست را بررسی گردشگری ورزشی به‌دلیل اهمیت آن در دنیا دانست و گفت: آمارهای سازمان جهانی جهانگردی به سفر 982‌میلیون نفر در دنیا و ایجاد حدود یک میلیارد دلار درآمد حاصل از این حرکت اشاره دارد. تهرانی ادامه داد: براساس این آمارها، ورود هر گردشگر ورزشی 1/9‌شغل ایجاد می‌کند که اگر کشور ما سهمی از این نوع گردشگری داشته باشد، علاوه بر اینکه درآمدزایی خواهد داشت موجب اشتغال‌زایی نیز می‌شود.

معاون گردشگری کشور پیشنهاد داد با هدف جذب هر چه بیشتر گردشگران ورزشی، بازی‌های بومی و سنتی ایران در سطح ملی و بین‌المللی برگزار شود. منوچهر جهانیان معاون گردشگری کشور نیز با حضور در گردهمایی مسئولین کمیته‌ها و کارشناسان گردشگری ورزشی استان‌ها و مناطق آزاد کشور گفت: یکی از مهم‌ترین راهکارهای جذب گردشگران خارجی توسعه گردشگری ورزشی است.

وی با اشاره به توسعه گردشگری ورزشی در کشورهای مختلف دنیا خاطرنشان کرد: از سال1976 تا 1989‌میلادی تمایل افراد برای فعالیت در حوزه گردشگری ورزشی 1300‌درصد رشد داشته است. جهانیان ادامه داد: برخی از رشته‌های گردشگری ورزشی نیز ارتباط مستقیمی با اکوتوریسم دارند. وی با اشاره به برگزاری مسابقات فوتبال یورو 2012 به میزبانی لهستان و اوکراین افزود: این دو کشور از محل برگزاری این دوره از مسابقات علاوه بر اینکه موفق به توسعه و معرفی اماکن تاریخی کشور خود شده‌اند به سود هنگفتی نیز دست یافته‌اند. معاون گردشگری کشور همچنین به بازی‌های بومی و سنتی ایران در مناطق مختلف اشاره کرد و یادآور شد: پیشنهاد می‌کنم برای توسعه گردشگری ورزشی و نیز افزایش گردشگران خارجی بازی‌ها و ورزش‌های بومی و سنتی ایران به‌صورت ملی و بین‌المللی برگزار شود. جهانیان همچنین تأکید کرد: معاونت گردشگری آماده هرگونه همکاری با وزارت ورزش و جوانان برای برگزاری دوره‌های مختلف ورزشی در کشور است.

کد خبر 174260

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز