دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۵:۳۲
۰ نفر

شاید بسیاری از افراد، بوشهر را فقط به نام منطقه‌‌ای با نخل و دریا بشناسند، اما در این دیار تاریخی که مردمانش همیشه برای دفاع از مرز و بوم کشور جلوی ابرقدرت‌ها حتی با دست‌های خالی ایستاده‌اند، جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز وجود دارد.

قلعه خورموج

قلعه خورموج مهم‌ترین جاذبه شهرستان دشتی در استان بوشهر محسوب می‌شود. قلعه‌ای با سبک معماری سلجوقی و ساسانی که در طول سال بازدیدکنندگان بسیاری دارد. البته کلات‌مند و قلعه دختر نیز از دیگر آثار باستانی شهرستان دشتی به‌حساب می‌آیند.

اگر در شهرستان دشتستان بنایی شبیه به مقبره کوروش در پاسارگاد دیدید تعجب نکنید؛ بنای گور دختر در تنگ ارم که طبق بررسی‌ها قدمت آن به سده ششم پیش از میلاد برمی‌گردد. گورستان باستانی خارک نیز در تنگستان قرار دارد و به زرتشتیان منسوب است. پل مشیر نیز از دیگر آثار کهن بوشهر بوده و روی رودخانه دالکی بنا شده که مربوط به عهد قاجاریه است. مسجد توحید (مسجد برازجانی‌ها) نیز از قدیمی‌ترین مساجد بوشهر است که بنای درخور توجهی دارد.

در حومه شهرستان جم از توابع عسلویه استان بوشهر و در نیمه‌های راه بندر کنگان به فیروز آباد شیراز کوهی باستانی به نام پردیس قرار دارد. قله این کوه نزدیک‌ترین نقطه زمین به خورشید به حساب می‌آید زیرا بالاترین ارتفاع در نزدیکی خط استواست. همچنین مغناطیس فوق‌العاده قوی کوه در جهان زبانزد است. البته این کوه در قدیم با عنوان کوه جم، پوز یا پدری نامیده می‌شد.

در مجموع می‌توان گفت جم از مناطق کوهستانی و خوش آب و هوای استان بوشهر است. آب و هوای متفاوت شهرستان جم نسبت به سایر نقاط استان بوشهر و قرار گرفتن این شهرستان در ارتفاعی بالاتر از دیگر نقاط استان نسبت به سطح دریا باعث شده تا در ایام گرم و نیمه گرم سال نیز این منطقه آب و هوایی به‌مراتب بهتر و مساعدتر از دیگر نقاط استان بوشهر داشته باشد.

از دیگر جاذبه‌های گردشگری جم می‌توان به باغ‌های لیمو و زیتون، پیر بی‌بی بانو، پیر بیراهه آبگرمک (امامزاده جعفر)، جنگل گلوبردکان‌ریز (یک جنگل انبوه با رودی نسبتاً دائمی که از میان آن می‌گذرد) اشاره کرد. همچنین مناطق باستانی دایو و گلوقلات، پیر گلدسته، گورستان تاریخی و باغ‌های روستای غربه، بناهای تاریخی روستای حرمیک، رشته قنات قدیمی روستاهای تشان و درهبان، زیارتگاه کوهستانی قدمگاه و دره زیبای مجاور روستای دره پلنگی از دیگر مناطق دیدنی منطقه جم است. این منطقه خرمای ویژه‌ای با شیره فراوان نیز تولید می‌کند که به نام خرمای خصه معروف است.

از میان جاذبه‌های تاریخی شهرستان تنگستان، خانه رئیس‌علی دلواری یادآور خاطرات فراموش نشدنی مبارزات آزادی خواهی 80سال پیش است. قلعه نصوری را می‌توان مهم‌ترین جاذبه تاریخی شهرستان کنگان به حساب آورد. این بنا در بندر طاهری در کرانه خلیج‌فارس قرار داشته و متعلق به اوایل دوره قاجاریه است. بنابراین خانه‌ها و عمارت‌های قدیمی بسیاری در استان بوشهر وجود دارند که برخی از آنها عبارتند از: عمارت ملک که به‌صورت یک مجموعه ساختمانی و متعلق به یک قرن پیش است. عمارت گلشن که قدمت آن 170 سال بوده و مجموعه حاج رئیس که از 5ساختمان تو در تو تشکیل شده و در اواسط دوره قاجاریه ساخته شده است.

کد خبر 165467

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز