چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۶:۵۶
۰ نفر

گروه اقتصادی: در حالی که دولت در لایحه بودجه سال آینده پیشنهاد داده بود بنزین در سال آینده به‌صورت تک‌نرخی 80 تومان و سهمیه‌بندی عرضه گردد، مجلس شورای اسلامی دیروز تصویب کرد که بنزین از ابتدای خرداد سال آینده هر لیتر 100 تومان و به‌صورت سهمیه‌بندی توزیع شده و قیمت فروش مازاد بر سهمیه‌بندی نیز از سوی دولت تعیین گردد.

 با دکتر حسن سبحانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • میزان تأثیر افزایش قیمت بنزین در شرایط دو نرخی شدن آن بر تورم چه‌قدر خواهد بود؟

در مورد افزایش سطح عمومی قیمت‌ها به واسطه افزایش قیمت بنزین آن‌قدر آمارهای متفاوت و در دامنه‌های گسترده اعلام شده است که از هم‌اکنون نمی‌توان پیش‌بینی قاطعانه‌ای در این زمینه داشت.

اما مسلم است که افزایش یک‌باره قیمت بنزین بر سطح عمومی قیمت‌ها و ذهنیت عمومی مردم تأثیر بسیاری می‌گذارد و باید ابزاری برای سنجش این تأثیر داشت.

نباید این‌گونه پنداشت که هر فرد می‌تواند 20 تومان یا هر رقم دیگر افزایش قیمت بنزین را پرداخت کند چرا که احساس و ادراک افزایش قیمت بنزین و گازوئیل، موارد و مسائل حاشیه بنزین و گازوئیل را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به هر حال افزایش قیمت بنزین بر سطح عمومی قیمت‌ها تأثیر می‌گذارد.

  • در شرایط فعلی، اساساً مهمترین مسئله در مورد بنزین در کشور چیست؟

الآن معتقدم که کنترل مصرف بنزین باید هدف اصلی باشد چون اگر نیازی به واردات بنزین نداشته باشیم و بنزین تولید داخل نیز مصرف کل کشور را تأمین کند، باز هم باید مصرف را کنترل کرد چون اصولاً دیگر معابر شهری ما در تهران کششی برای حمل‌ونقل عمومی ندارند.

رشد روزافزون خودروهای شخصی بهره‌وری حمل‌ونقل عمومی را کم کرده است.

  • حال اگر سهمیه‌بندی بنزین از خردادماه آغاز شد اما حمل‌ونقل عمومی سامان نیافت، چه کسی پاسخ‌گوی مردم خواهد بود؟

قرار است که کل بنزین تولید داخلی به‌علاوه نزدیک 16 میلیون لیتر واردات روزانه، که مجموعاً 60 میلیون لیتر می‌شود به‌صورت سهمیه‌بندی با قیمت 100 تومان ارائه شود و سوخت وسائل حمل‌ونقل عمومی نیز تماماً از این محل تأمین شود.

در شرایط فعلی تحقیقاً هر گزینه دارای مشکلاتی خواهد بود. ما اساساً دو گزینه برای حل معضل بنزین داریم؛ یکی فروش بنزین به قیمت آزاد 500 تومانی و دیگری حفظ قیمت در سطح 80 تا 100 تومان و پذیرش معایب و تنگناهای عدم استفاده از خودروی شخصی.

به نظر من گزینه دوم، تنگناهایی را دارد اما با پذیرش این تنگناها حمل‌ونقل عمومی به‌تدریج بهبود خواهد یافت تا مشکلی که طی چند دهه ایجاد شده، طی چند سال آینده حل گردد.

کد خبر 17359

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز