چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۸:۵۳
۰ نفر

گروه اقتصادی: دولت در فرصت باقی مانده پیشگیری‌های لازم را انجام دهد تاهرج و مرج به بهانه افزایش قیمت بنزین رخ ندهد.

غلامعلی حداد عادل رئیس مجلس شورای اسلامی‌روز چهار شنبه درباره مقابله ‌با تاثیر احتمالی افزایش قیمت بنزین در افزایش قیمت‌ دیگر کالا‌های مورد نیاز مردم گفت: در گذشته پس از افزایش قیمت بنزین برخی صنوف قیمت‌های را افزایش می‌دادند.
غلامعلی حدادعادل رئیس مجلس شورای اسلامی‌در نشست خبری خود با خبرنگاران پس از جلسه دیروز مجلس، تاکید کرد :کارت هوشمند سوخت طرحی مفید و بزرگ است و هر کار بزرگی امکان دارد مشکلاتی داشته باشد اما مهم این است که به فواید بسیار زیاد این پروژه نیز توجه کرد.
وی درباره عدم دریافت کارت سوخت برخی همو‌طنان گفت: هنوز دیر نشده و فرصت باقی است. استفاده از کارت هوشمند سوخت در برخی جایگاه‌ها به صورت آزمایشی را مفید است و به مردم برای استفاده از کارت هوشمند سوخت و عادت به آن کمک می‌کند.
وی گفت: اجرای سهمیه بندی بنزین ممکن است برای مردم سخت باشد و مشکلات جزئی به همراه داشته باشد اما باید بدانیم این اقدام مفید است. ما کشوری نفت خیز هستیم، نفت خود را به دنیا می‌دهیم ولی با آن بنزین فراوانی خریداری و می‌سوزانیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی‌با اشاره به اختصاص شش میلیارد دلار از درآمد نفتی بابت خرید بنزین در سال  ۸۵گفت: روزی باید به استفاده بی‌رویه بنزین ارزان در کشور خاتمه داده شود. اگر بنزین کمتری وارد کنیم از محل صرفه جویی ارزی دولت می‌تواند خدمات بیشتری به روستاها ارائه کند.  وی با اشاره به اینکه با گسترش حمل و نقل عمومی‌می‌توانیم مصرف را کنترل کنیم، گفت: شاید در برای تطبیق با وضع موجود حدود یک ماه مشکلاتی پیش آید که باید تحمل کرد تا رفع شود. وی اضافه کرد: در خیابان‌هایی که با بنزین ارزان خودروهای فراوان در حال حرکت است جایی برای گسترش وسائل حمل و نقل عمومی‌نیست.
اجرای دقیق و به موقع قانون
رئیس مجلس همچنین گفت: اگر دولت در اجرای سهمیه بندی به این نتیجه برسد که نیاز به مازاد بنزین است راه برای اصلاح قانون باز است. وی تعیین میزان سهمیه بنزین را بر‌عهده دولت دانست و گفت: در بررسی قبل از سهمیه بندی این موضوع نیز حل خواهد شد. مجلس درباره بنزین آزاد تصمیمی‌نگرفته است اما امیدواریم سهمیه بندی را کاهش مصرف بنزین و کاهش آلودگی هوا دانست و با اجرای سهمیه بندی باز‌هم زیاد مصرف نکنیم و مسئله ترافیک حل شود.
رئیس مجلس سهمیه بندی را امری جدی و پیچیده عنوان کرد و گفت: آنچه از دولت انتظار داریم اجرای دقیق و به موقع قانون است. وی گفت: وزارت کشور و وزارت نفت با جدیت مشغول کار هستند و تمرین مقدماتی استفاده از کارت هوشمند اعلام شده و سهمیه بندی از اول خرداد با نرخ صد تومان اجرا خواهد شد.
وی از رسانه‌ها خواست این موضوع را وظیفه‌ای ملی قلمداد کرده وآن را سیاسی نکنند. وی تاکیدکرد: اگر رسانه‌ها موضوع را سیاسی و جناحی کنند مردم آن را میدانند و نمی‌پذیرند. باید اشکالات جزئی را بشنویم و آن را رفع کنیم اما راه همین است.
تصویب دو فوریت لایحه کاهش قیمت گازوئیل
نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه بررسی لایحه دو فوریتی تغییر و اصلاح قیمت گازوئیل را آغاز و دو فوریت این لایحه اصلاحی را تصویب کردند. در این جلسه سه نفر از موافقان و مخالفان نقطه نظرات خود را در مورد تغییر قیمت گازوئیل بیان کردند اما به دلیل کمبود وقت ادامه بررسی این لایحه به جلسه بعدی مجلس در 16 اردیبهشت موکول شد. دولت در ماده واحده این طرح اصلاحی درخواست کرده است در بند (و) تبصره 13 قانون بودجه سال 86 کل کشور عبارت قیمت هر لیتر نفت گاز از ابتدای خرداد ماه 86 مبلغ 450 ریال تعیین می گردد، حذف شود.
با تصویب این لایحه قیمت گازوئیل باردیگر به 16 تومان باز می‌گردد. برخی نمایندگان مجلس با توجه به تاثیر ضد تورمی‌افزایش قیمت گازوییل با کاهش قیمت آن مخالفت کرده بودند.
کد خبر 20505

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز