یکشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۰
۰ نفر

گروه اقتصادی: در حالیکه قانون سهمیه بندی بنزین در مجلس شورای اسلامی در اواخر سال گذشته تصویب شده و دولت این قانون را به دلیل آماده نبودن شرایط با تاخیر دو‌هفته ای قرار است در نیمه دوم خرداد ماه اجرا کند

روز یکشنبه جمعی از نمایندگان مجلس برای چند‌مین بار طرح دو‌فوریتی را به مجلس ارایه کردند که با تک نرخی شدن قیمت بنزین سهمیه‌بندی در شبکه توزیع بنزین حذف شود.
با حسن مرادی عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی گفتگو کرده‌ایم.

  • از 15 خرداد به بعد سهمیه‌بندی اجرایی می‌شود. اقدام جدید برخی نمایندگان به چه دلیل پیگیری می‌شود؟

حدود 40 تا 50 نماینده روز یکشنبه طرح مجدد تک نرخی شدن بنزین را با قید دو فوریت در مجلس پیگیری کرده اند که با توجه به اینکه این طرح برای چند‌مین بار در مجلس از سوی برخی نمایندگان پیگیری و مطرح می‌شود، به نظر نمی‌رسد که موضوعیت داشته باشد.

این طرح و طرح‌های مشابه در زمان بررسی لایحه بودجه و پس از آن در میان نمایندگان مطرح شد و حتی یک بار در اوایل سال جاری در صحن علنی نیز مطرح شد ولی رای نیاورد. با توجه به اینکه تحول جدیدی در شرایطی که نمایندگان را به اتخاذ این سیاست وادار کرد  رخ داده به نظر نمی‌رسد که در تصمیم مجلس تغییری ایجاد شود.

  • آیا به نظر شما این اقدام، اراده عمومی برای اجرای نظام سهمیه‌بندی را دچاراخلال نمی‌کند ؟

به نظر می رسد این اقدام تنها به مخدوش شدن جایگاه نهاد قانون گذاری یعنی مجلس منجر شود. نمایندگان مدت‌ها در مورد مسئله بنزین بحث کردند و در این مورد تصمیم گرفته‌اند.

مشخص نیست که چرا برخی نمایندگان  به دلیل عدم تمایل دولت به اجرای سهمیه بندی، این طرح‌ها را ارایه می‌کنند.. با طرح این مسایل در واقع قانون مصوب مجلس لوث می شود.

  • به نظر شما این طرح در صورت بررسی در صحن علنی مجلس رای خواهدآورد؟

با توجه به اینکه این مسئله در جلسه روز یکشنبه توجه جمع قابل توجهی از نمایندگان را جلب نکرده است بطور کلی در صحن علنی مطرح نخواهد شد.

به رغم این امر اگر هم مطرح شود با توجه به اینکه بار قبل نیز در شرایط مشا‌بهی در مجلس ارایه شد و رای نیاورده اگر به هر شکل این طرح بار دیگر مطرح شود نمایندگان به این طرح بطور قطع رای نخواهند داد.

کد خبر 23076

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز