دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۸:۳۲
۰ نفر

گروه‌‌ اقتصادی: رشد مصرف بنزین در سال جاری 5/9 درصد و رشد مصرف نفت گاز (گازوئیل) 6 درصد بوده است، اما یارانه بنزین و گازوئیل همچنان در حال افزایش است و به مرز 21 میلیارد دلار رسیده است.

سید نورالدین شهنازی‌‌زاده مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: مصرف بنزین در سال گذشته روزانه 67 میلیون لیتر و در سال جاری 3/73 میلیون لیتر بود که 44 میلیون لیتر آن از تولید داخل و بقیه از محل واردات تامین می‌شود.

شهنازی‌زاده سقف یارانه برای بنزین را 5/2 میلیارد دلار و برای گازوئیل 3/1 میلیارد دلار برای سال آینده ذکر کرد و گفت: بقیه بنزین افزون بر سهمیه‌بندی اگر براساس قیمت فوب خلیج‌فارس عرضه شود، با 5/2 میلیارد دلار یارانه می‌توان روزانه 15 تا 16 میلیون لیتر بنزین وارد کشور کرد.

وی یکی از مشکلات مصرف بالای بنزین و گازوئیل در کشور را قاچاق این فرآورد‌ه‌های یارانه‌ای دانست و گفت: تا زمانی که اختلاف قیمت هر لیتر بنزین در داخل و خارج مرز حدود 500 تا 1000 تومان است، این انگیزه قوی برای قاچاقچیان است، ولی با ماشینی کردن سامانه عرضه بنزین و گازوئیل، می‌‌توان محموله‌ها را از مبدا تولیدی تا مقصد پیگیری کرد و با این کار حجم قاچاق کم می‌شود.

شهنازی زاده پیش‌بینی کرد: رشد مصرف بنزین در سال آینده 10 درصد و رشد مصرف گازوئیل هم در حد 6 درصد باقی بماند.

وی با اشاره به اینکه میزان دقیق قاچاق سوخت از کشور مشخص نیست‌ عملی‌‌ترین راه مبارزه با قاچاق را اصلاح قیمت‌های سوخت، عنوان کرد.

وی در پایان از مردم درخواست کرد با تنظیم خودروی خود و سرعت متعادل ضمن کاهش مصرف سوخت به پاکیزگی محیط زیست کمک کنند.

با ذخایری حدود یک میلیارد و 467 میلیون لیتر بنزین و حدود 637 میلیون لیتر گازوئیل برنامه‌ریزی مناسبی برای رفع نیاز عمومی در سفرهای نوروزی انجام شده‌است وهیچ مشکلی برای تامین بنزین و نفت گاز مورد نیاز مردم در پایان سال و عید نوروز وجود ندارد.

کد خبر 17700

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز