گروه شهری: دیروز نخستین همایش ملی مدیریت شهری در افق چشم‌انداز 1404 با حضور محمد باقر قالیباف، شهردار تهران برگزار شد.

دراین همایش، رضا روستا ‌آزاد رئیس دانشگاه صنعتی شریف، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمد حسین مقیمی رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی، علیرضا دبیر عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران و سید مناف هاشمی معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهردار تهران شرکت داشتند و هریک به ایراد سخنانی پرداختند.
قالیباف طی سخنانی دراین همایش تاکید کرد: تمرکز گرایی و ندادن فرصت به مردم برای مشارکت در اداره امور آغاز سقوط و انحراف و ناکارآمدی است.

وی مهم‌ترین چالش‌های کشور را فاصله بین عرصه‌های اجرایی و مدیریتی با حوزه اندیشه و علم، سطحی نگری، بدفهمی و برداشت غلط از تئوری‌های علمی دانست وگفت: هر جا که این دوحوزه درک متقابل ودرستی ازهم پیدا کرده‌اند شاهد رشد وشکوفایی بوده ا یم.

از نظر قالیباف یکی از رسالت‌های مهم امروز دانشگاهیان پاسداری و مراقبت دقیق از فهم علم در همه عرصه‌هاست به‌طوری که نباید اجازه بدهند تا افراد در مسند کار اجرایی با استفاده ناشیانه و سطحی خود هم به روش‌های علمی خدشه وارد کنند و هم سنت‌ها و بدعت‌های غلطشان را با سعی و خطا درعرصه مدیریت کشور وارد ساخته و با یک روکش علمی به خورد مردم بدهند.

وی در ادامه اظهارات خود در باره بدفهمی و برداشت غلط از بعضی روش‌های علمی درعرصه اجرایی به موضوع مدیریت واحد شهری اشاره کرد وگفت: بحث تحقق مدیریت واحد شهری در برنامه‌های سوم، چهارم و پنجم توسعه تاکید شده تا با واگذاری 23 اختیار از دولت به مدیریت شهری مثلا دست شهرداری‌ها را در اداره شهر‌ها بازتر بگذارند؛ این درحالی است که من بر این باورم که این بند در قانون برنامه توسعه برداشت سطحی از روش‌های علمی و تجربه دیگر کشورهاست که به اتفاقات ناهنجاری در عرصه مدیریت منجر خواهد شد.

قالیباف ضمن اشاره به‌وجود تفاوت ماهوی بین مدیریت واحد شهری و مدیریت یکپارچه و کارفرمایی تاکید کرد: ما نباید با برداشت غلط از تئوری‌های مدیریت واحد شهری دنبال این باشیم که مثلا همه چیز در دست یک نفر باشد، ما حتما باید دنبال مدیریت یکپارچه باشیم.

یکی دیگر از نکات مورد اشاره از سوی قالیباف در همایش مدیریت شهری در افق چشم‌انداز1404 افزایش میزان شهرنشینی بود. وی در این باره گفت: هم‌اکنون درصد جمعیت شهرنشین نسبت به جمعیت روستایی 71 به 29 است و ما کاملا بر این باوریم که کشورهایی می‌توانند استقلال و عزت خود را حفظ کنند که مولد و تولید‌کننده قدرت، ثروت، معرفت و منزلت باشند و نیروهای مولد هم در مراکز جمعیتی هستند.

وی در عین حال تولید ثروت را یکی از چالش‌های جامعه دانست و در توضیح آن گفت: 2عامل مهم سرمایه و نیروی کار می‌تواند اقتصاد ما را متحول کند، از آن طرف ساختار اداری متمرکز ما باعث کشتن خلاقیت درهمه سطوح جامعه می‌شود.
وی ادامه داد: من به‌عنوان شهردار تهران چه حقی دارم برای محلات تهران تصمیم‌گیری کنم؟ باید اجازه دهم ساکنین هر محله خودشان تصمیم‌گیری کنند.

همین تمرکز گرایی‌ها موجب شده تا یک شاکله بسیار بزرگ و سنگین و سخت در حوزه‌های اداری کشور به‌وجود‌ آید که شهرداری تهران هم از جمله آنهاست درحدی که اگر همین امروز تصمیم بگیریم 50 درصد نیروهای شهرداری آزاد شوند نه تنها هیچ اتفاقی نخواهد افتاد بلکه کارها روان‌تر خواهد شد و این واقعیت تلخی است. ادامه چنین روشی از نظر قالیباف موجب می‌شود که هرگز به افق سند چشم‌انداز 20ساله نظام دست نیابیم به‌طوری که همین امروز نیز بعد از 7سال باید 35درصد برنامه چشم‌انداز محقق می‌شد بنابراین برای تحقق این مهم به‌نظر می‌رسد علاوه بر سرمایه و نیروی کار 2عامل دیگر یعنی بهره‌وری و مدیریت نیز لازم است.

در بخش بهره‌وری قالیباف به ذکر مثالی پرداخت و گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد که امروزه با وجود اینکه اتوبوس‌های تندرو 30درصد ناوگان اتوبوسرانی را شامل می‌شوند اما حدود 70درصد مسافرها با این وسیله نقلیه جابه‌جا می‌شوند و این همان بهره‌وری است اما از سوی دیگر شاهدیم که در مقیاس ملی نفت را چه 10 دلار و چه 120 دلار بفروشیم در معیشت و درآمد و اقتصاد ما نه تنها تاثیری ندارد که اوضاع بدتر هم می‌شود بنابراین با نگاه بسته به اقتصاد نمی‌توانیم موضوع را حل کنیم.

نکته پایانی سخنرانی دیروز قالیباف در همایش ملی مدیریت شهری تلاش برای دفاع از انقلاب، نظام و اسلام با تکیه بر روش‌های ثبوتی و عینی با عدد و رقم و یا اثبات کارآمدی دین در اداره نظام اسلامی بود.وی گفت: ما نیازمند آرمان گرایی توأم با واقع بینی هستیم زیرا انقلاب اینگونه صادر می‌شود و عزت کشور نیز اینگونه به‌دست می‌‌آید.

مدیریت شهری یعنی مدیریت کل کشور

دیروز روستا آزاد رئیس دانشگاه صنعتی شریف که از برگزار‌کنندگان همایش ملی مدیریت شهری در افق چشم‌انداز نیز بود طی سخنانی گفت: در سال 1404 مدیریت شهری یعنی مدیریت کل کشور چون روستاها امتداد شهرها خواهد بود. وی ادامه داد: در همه سیستم‌ها از جمله شهرداری و مدیریت شهری یک بحث کلیدی هست و آن توازن بین منابع و تولیدات است به این معنی که اگر کارها براساس تدبیر انجام شود بسیاری از مشکلات از بین می‌رود. این درحالی است که بسیاری از تلاش‌ها برای مهار ناهنجاری و رشد و توسعه شهرها هنوز به ثمر ننشسته است.

اهداف و محورهای همایش ملی مدیریت شهری در افق سند چشم‌انداز

از سوی دیگر سید مناف هاشمی دبیر همایش و معاون توسعه و برنامه‌ریزی شهری نیز طی سخنانی هدف از برگزاری این همایش را بررسی بازخورد مناسب از تدابیر ابلاغی مقام معظم رهبری به دستگاه‌های اجرایی و بررسی جایگاه مدیریت شهری درتحقق سند چشم‌انداز دانست. وی همچنین ایجاد بسترهای مناسب به‌منظور هم‌اندیشی مدیران دولتی، سیاستگذاران، شهرداری‌ها و نهادهای مدنی و دستیابی به مدیریت شهری امن و پایدار در برابر تهدیدات را از دیگر اهداف این همایش اعلام کرد و گفت: در همایش به بررسی چالش‌ها، فرصت‌ها و تهدیدهای پیش روی تحقق سند چشم‌انداز خواهیم پرداخت و درباره آسیب‌های توسعه شهری در کشور و میزان انحراف از سند چشم‌انداز بحث خواهیم کرد.

معاون شهردار تهران خاطرنشان کرد: در شهرداری تهران برای 2هزار پروژه شهری کنترل پروژه و برنامه زمان‌بندی تعریف کرده‌ایم و هفته‌ای یکبار گزارش 100پروژه اولویت دار را تهیه می‌کنیم که با بررسی آن تلاش کنیم تا از برنامه منحرف نشویم.

وی با اشاره به اینکه در شهرداری تهران خیلی از برنامه‌های چشم‌انداز عقب نیستیم و حتی در بعضی موارد جلوتر هم هستیم، گفت: تهران در سال 1404 باید از لحاظ سلامت شهروندان، آلودگی شهری و افزایش سرانه فضای سبز به یک شهر مطلوب تبدیل شود ضمن اینکه برای نخستین بار در شهر تهران به شکل سیستمی و از طریق نرم‌افزار، نقشه‌ها و کالبد شهر را به فرمول و ضوابط تبدیل کرده‌ایم و از این طریق به توانایی کنترل سیستمی در اداره شهر دست یافته‌ایم.

سید مناف هاشمی ادامه داد: حدود 300مقاله از اقصی نقاط کشور توسط حوزه‌های مدیریت شهری ارسال شده که 174 مقاله از لحاظ علمی قابل بررسی بود و 39 مقاله نیزبرای چاپ در کتابچه همایش انتخاب کردیم که از میان آنها 10مقاله برتر معرفی خواهد شد.

وی همچنین در بخشی از سخنان خود به بررسی دورنمای اجرای برنامه پنجم توسعه پرداخت که بی‌توجهی به شهرداری‌ها در برنامه‌ریزی توسعه فرهنگی و اجتماعی، محدود شدن نقش شهرداری‌ها به تامین زیر ساخت‌ها، غفلت از جایگاه اقتصادشهری در توسعه اقتصادملی از جمله انتقادات وارد برآن بود.

وی همچنین گفت: درعرض دو سه سال گذشته گرچه مصوبات خوبی در بحث تحقق درآمدهای پایدار برای شهرداری‌ها داشتیم نظیر انتشار اوراق مشارکت، فاینانس، تسهیلات صندوق توسعه ملی، عوارض سوخت و مالیات بر ارزش افزوده، یارانه بلیت مترو و اتوبوس، عوارض نوسازی و درآمدهای حاصل از تخلفات رانندگی، اما در تحقق اهداف این مصوبات موفق نبودیم. معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری یکی از راهکارهای موفقیت در تحقق سند چشم‌انداز را تمرکز زدایی اداری و اجرایی از سوی دولت مرکزی، تشکیل و تقویت نهادهای استانی و تحول در نظام مدیریت شهری اعلام کرد.

کد خبر 171315
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز