همشهری آنلاین: رئیس مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری با اعلام فهرست هدایای فناورانه رئیس جمهور به کشورهای خارجی گفت: در حال حاضر 10 نوع فناوری در این لیست نهایی شده است و وزارتخانه‌های علوم،‌بهداشت و کشاورزی می‌توانند در این طرح مشارکت داشته باشند

مهندس حمید رضا امیری نیا امروز در حاشیه افتتاح کارگاه بین المللی دیپلماسی علم و فناوری برای کشورهای در حال توسعه در پاسخ به خبرنگار مهر، اهدای هدایای دیپلماسی فناوری را از جمله برنامه‌های این مرکز برای توسعه دیپلماسی فناوری نام برد و افزود: در حال حاضر لیستی از محصولات فناوری تهیه شده است که به عنوان پیشنهاد به ریاست جمهوری ارائه شده است.
وی این لیست را زمینه‌ای برای هدایای فناوری ریاست جمهوری به سایر کشورها دانست و اظهار داشت: در حال حاضر 10 نوع فناوری در این لیست نهایی شده است.

رئیس مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری با بیان اینکه تاکنون 5 نوع محصول فناوری به عنوان هدیه رئیس جمهور به روسای جمهور برخی کشورها اهدا شده است، خاطر نشان کرد: دستگاه نانواسکوپ، دستگاه تصفیه آب، شنوایی سنجی و هواپیمایی 4 نفره فجر از جمله هدایای فناورانه رئیس جمهور است.

امیری نیا تدوین نقشه راه برای دیپلماسی فناوری را از دیگر برنامه های این مرکز نام برد و ادامه داد: در حال حاضر کشورهایی چون ژاپن، آلمان و انگلیس بخش‌های ویژه و فرستاده‌های ویژه‌ای در حوزه علم و فناوری دارند ضمن آنکه استراتژی‌های خاصی در حوزه علم و فناوری را تدوین کرده‌اند و بر اساس آن نقشه راهی را بر اساس منابع کشورهای خود تدوین کردند.

وی ادامه داد: در این راستا جمهوری اسلامی ایران اقداماتی را در زمینه دیپلماسی علم و فناوری در دستور کار دارد به گونه ای که در حال حاضر رایزنان سفارتخانه های ایران در حال گذراندن دوره دیپلماسی فناوری هستند.

رئیس مرکز همکاری های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری همچنین اضافه کرد: علاوه بر این کلیه سفارتخانه های کشور به سمتی پیش می‌روند که برای ادامه همکاری‌های خود باید شاخص های علم و فناوری تدوین و عرضه کنند.

امیری نیا همچنین از ایجاد اداره همکاری های علمی در وزارت امور خارجه خبر داد و یادآور شد: به منظور توسعه دیپلماسی فناوری با همکاری وزارت امور خارجه اقدام به راه اندازی اداره همکاری های علمی در وزارت امور خارجه کردیم.

وی زمان افتتاح رسمی این اداره را در خردادماه سال جاری ذکر کرد.

امیری نیا با تاکید بر اینکه کلیه سفارتخانه‌ها ملزم به ارائه برنامه کاری سالانه در حوزه علم و فناوری هستند، اضافه کرد: همچنین کلیه دستگاه‌های فعال در حوزه فناوری مانند وزارت علوم، وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی که دارای دستاوردهای مهمی هستند که قابلیت اهدای آنها به عنوان هدیه فناوری هستند، لازم است تا این دستاوردها را ارائه دهند.

وی با اشاره به نقش اهدای محصولات فناورانه به سایر کشورها توضیح داد: در حال حاضر ایران دستاوردهای مناسبی در زمینه تولید داروهای فناوریهای نو دارد که در صورت عرضه این دستاوردها در کشورهای آفریقایی می تواند تحولات زیادی را موجب شود.

کد خبر 170280
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز