چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۵
۰ نفر

در روزهای تعطیل کمتر کسی حال و حوصله غذا درست کردن در خانه را دارد؛ از این‌رو بیشتر ترجیح می‌دهند که به رستوران بروند یا غذاهای آماده و کنسرو شده تهیه کنند.

تن ماهی

اما استفاده از انواع کنسرو و غذاها و خوراک‌های آماده و بسته‌بندی شده نیاز به دقت و مراقبت خاصی دارد بنابراین پیش از تهیه غذاهایی از این دست بهتر است حتما به تاریخ مصرف آنها توجه کنید و از خرید تاریخ مصرف گذشته‌ها خودداری کنید؛ به‌ویژه در این روزها که هوا رو‌به‌گرم شدن دارد و بسته‌ها و مواد غذایی خیلی سریع فاسد می‌شوند. در این خصوص، انواع کنسرو و تن ماهی که طرفداران زیادی دارند، از حساسیت‌های بیشتری برخوردارند؛ به همین خاطر در تهیه این قبیل مواد خوراکی به غیراز توجه به تاریخ تولید و مصرف آنها، باید قوطی کنسرو را از نظر سالم‌بودن بررسی کرد و مراقب بود تا هیچ‌گونه بادکردگی یا تغییر شکل در آن دیده نشود. از این گذشته باید درزهای دوخت قوطـــی‌های کنسرو بدون هیچ‌گونه لبه‌زدگی و ترکیـــدگی و کاملا سالم باشند.

تن ماهی از‌جمله مواد غذایی است که امکان آلودگی آن با میکروب بوتولینوم زیاد است. سم بوتولینوم یکی ازکشنده‌ترین سم‌های دنیاست و یک‌سی‌سی آن می‌تواند هزاران نفر را بکشد یا شدیداً مسموم کند. به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند که مصرف‌کنندگان پیش از مصرف تن ماهی آن را حدود 20دقیقه در آب بجوشانند. با وجود درج این مسئله روی بیشتر قوطی‌های کنسرو ماهی، باز هم عده‌ای از شهروندان به این مسئله بی‌توجه بوده و با منطق «‌ای بابا نباید اینقدر سخت گرفت» به استقبال مسمومیت و مرگ رفته‌اند. متأسفانه هر ساله شاهد مسمومیت‌های ناشی از رعایت‌نکردن این مسئله هستیم. به هر روی باید در نظر داشت که جانب احتیاط را رعایت کردن شرط عقل بوده و البته زندگی ساز است.

حقی برای همگان

از روزگاران قدیم و در کتاب‌های دینی و حکمی ما توصیه‌های زیادی به اخلاق خوش شده است.نیز گفته شده که آدم خوش معامله شریک مال مردم است.البته خوش معامله بودن شرایطی دارد که از جمله آن می‌توان به برخورد خوب و ملایم با مشتری اشاره داشت. در بسیاری از موارد این ویژگی (خوش اخلاق بودن فروشنده) باعث جلب مشتری شده و برعکس آن، یعنی بداخلاقی و بدتاکردن با مشتری سبب‌گریزان‌شدن وی می‌شود. با اینکه تجربه در این باره حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، اما هنوز هم هستند افرادی که پیوسته به اعتبار خود لطمه وارد می‌سازند.

نمونه این دست رفتارها را می‌توان در برخی از رستوران‌ها دید. حتما برای بسیاری از ما پیش آمده که همراه با خانواده به یکی از رستوران‌های معروف و معتبر شهر رفته باشیم. در اینجا همه انتظار داریم که بر‌خورد کارکنان رستوران با ما خوب باشد - البته به این شرط که ما هم بر خورد مودبانه‌ای با آنها داشته باشیم - اما از همان بدو ورود نه فقط این انتظار برآورده نمی‌شود، بلکه گاهی وقت‌ها اوضاع به سمتی می‌رود که از رفتن به آن رستوران پشیمان می‌شویم. برای نمونه اکنون در برخی از رستوران‌ها اینگونه باب‌شده که فضای جلوی آن را متعلق به پیک‌های موتوری رستوران می‌دانند و به هیچ مشتری‌ای اجازه پارک‌کردن خودرو در آنجا را نمی‌دهند.

در مواردی هم شهروندانی طی تماس با ما این معضل را یادآور شده وگفته‌اند که به یکی از این رستوران‌ها رفته‌اند و پس از پارک ماشین خود مقابل آن با اعتراض و رفتار ناخوشایند کارکنان آن رستوران مواجه شده‌اند. حال آنکه در درجه اول آن رفتار اصلا مناسب و پسندیده نیست و دوم اینکه مطابق قانون، فضا و حاشیه خیابان روبه‌روی رستوران یا هر فروشگاه و مغازه دیگری، مشاع بوده و متعلق به همگان است و کسی حق دخل و تصرف در آن را ندارد.

کد خبر 165930
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز