گرچه این روزها شاهد هوای متغیری در سطح کشور هستیم؛ اما هوا به‌تدریج رو به گرم‌شدن دارد و کم‌کم آمد و رفت به بوستان‌ها و پارک‌های شهر زیاد می‌شود.

رفتارها

می‌توان پدران و مادرانی را دید که از این فرصت استفاده کرده و کودکان خود را برای تفریح و بازی به پارک‌ها و شهربازی می‌برند و از جست‌وخیز و خنده آنها قند در دلشان آب می‌شود. اگر می‌خواهیم این شادی و نشاط تداوم داشته باشد، پدران و مادران باید درحالی که بچه‌ها مشغول بازی و خنده هستند، چهارچشمی آنها را زیرنظر بگیرند تا مبادا مشکلی برای آنها پیش بیاید.

یکی از مواردی که سال‌های گذشته در این زمینه رخ‌داده و متأسفانه سبب آسیب دیدگی کودکان در چنین مکان‌هایی شده، دویدن یکباره کودکان در جلوی وسایل بازی مثل تاب و سرسره است. این مسئله باعث می‌شود تا این کودکان با این وسایل و یا با کودکان دیگری که سوار آنها هستند، برخورد کرده و آسیب ببینند. متأسفانه برخی از والدین بی‌خیال بچه‌ها را به امان خدا رها می‌کنند و در مقابل؛ عده‌ای دیگر هرگونه آزادی عمل و اراده را از کودک خود سلب می‌کنند. بی‌تردید هیچ کدام از این دو شیوه کارساز نیست. بنا به گفته روانشناسان، در عین آنکه باید به کودکان درخصوص خطرات و مشکلات احتمالی راهنمایی‌ها و هشدارهای لازم را داد و دورادور مراقب آنها بود، اما نباید به‌گونه‌ای رفتار کرد که آزادی عمل آنها محدود شود.

توجه به چند نکته در روزهای بارانی

بارش باران بهاری در روزهای اخیر در کشور، چهره شهرها را زیبا و پرنشاط‌تر ساخته است. هوای شهرهای بزرگی چون تهران که در 12ماه سال به‌شدت آلوده بوده و حسرت چند روز عاری از آلودگی و دود را بر دل ساکنانش گذاشته، با این بارش‌های بهاری پاکیزه و لطیف خواهد شد. با این حال باران به موازات این همه خوبی و دل‌انگیزی که با خود به همراه دارد، سبب‌ساز مشکلاتی برای شهرنشینان نیز هست. ازجمله معضلاتی که در چنین روزهایی همواره گریبانگیر شهروندان می‌شود، مواقعی است که برخی از سواره‌ها بدون توجه به عابران پیاده، با همان سرعت از کنار آنها می‌گذرند و هر چه گل‌ولای و آب است، بر سر و لباس آنها می‌پاشند.

بنابراین از این دسته از شهروندان باید خواست که اگر دستگیر همشهریان پیاده خود در چنین روزهایی نیستند، دست‌کم مراعات آنها را بیشتر بکنند. نکته دیگر آنکه پله‌های برخی از مغازه‌ها، فروشگاه‌ها و ادارات و سازمان‌ها با سرامیک پوشانده شده است. در روزهای بارانی چنین سطوحی بسیار لغزنده و لیز می‌شوند و امکان سر خوردن افراد به‌ویژه سالخوردگان روی آنها زیاد است. از این‌رو توصیه می‌شود که سطوح یادشده در روزهای بارانی با موکت یا پارچه‌های مخصوص مفروش شود تا مبادا سلامت و آرامش شهروندان به خطر بیفتد.

  • نظارت بر جایگاه‌های بنزین

سهمیه بندی بنزین و زمزمه آزاد شدن تدریجی قیمت آن از چند سال پیش به این سو، همه را به برنامه‌ریزی بهتر در زمینه رفت‌وآمدهای درون شهری و مسافرت‌های خود ملزم کرده است. از این رو، شهروندان بیشتر از گذشته نحوه مصرف بنزین خود را زیرنظر دارند. بر همین اساس عده‌ای از شهروندان بارها با ما تماس گرفته‌اند و به‌وجود معضلی در این زمینه اشاره کرده‌اند. آنها می‌گویند که در برخی از جایگاه‌های بنزین در سطح شهر و یا در جاده‌ها گویا نقص فنی یا دلیل دیگری وجود دارد که میزان بنزین دریافتی و محاسبه ریالی آن به‌درستی صورت نمی‌گیرد.

آنها می‌گویند که در چندین نوبت زمانی، میزان معینی از بنزین را از جایگاه‌های مختلف و با ملاحظه مسافت معینی در باک ماشین خود ریخته‌اند و با کمال تعجب متوجه شده‌اند که مدت زمان اتمام بنزین دریافتی از برخی از آن جایگاه‌ها کوتاه‌تر از دیگر جایگاه‌ها بوده است! و وقتی این موضوع را با مسئولان جایگاه، مطرح کرده‌اند، آنها نسبت به درستی و دقت کارکرد دستگاه‌های پمپ بنزین تحت مسئولیت خود به مشتریان اطمینان داده‌اند. با این همه برای بسیاری از شهروندان این سؤال پیش آمده که این همه اختلاف زمانی برای چیست؟ اکنون شهروندان از مسئولان دولتی انتظار دارند که در این خصوص نظارت دقیق، بهتر و گسترده‌تری را بر جایگاه‌های پمپ بنزین اعمال کنند تا مبادا حقی از کسی تضییع شود.

کد خبر 166254
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز